sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:194

פרק ד פסוק יד נעוּ עורים בחוּצוֹת נגא ֲלוּ בדם בלא יוּכלוּ יגעוּ בלב ֻשיהם : הנעים בעיר הם הנביאים והכהנים שבהם דובר בפסוק הקודם . עונש יאה הוא לנביאים , שתפקידם לראות ולהתריע , כשהם מהלכים כעיוורים , הלומים , בשל האסון , וראו צפניה א , יז : " והצרתי לאדם והלכו כעיוורים כי לה ' חטאו " , והשוו גם לשון הקללה בדברים כח , כח - כט : " יככה ה ' בשגעון ובעיוורון ובתמהון לבב . והיית ממשש בצהרים כאשר ימשש העיוור באפלה ולא תצליח את דרכיך " . ר ' יוסף קרא ( נוסח ב ) , מבקש לדייק ולהבהיר מה הוא הגורם לעיוורון הנזכר בפסוק : " מחמת שנגאלו בדם - שמי שפצוע בראשו , הדם נוטף על עיניו ואינו רואה כאילו הוא עיוור " . הכהנים והנביאים נעים " בחוצות " , במקום שבו שוכבים חללי החרב והרעב ( ראו פסוקים א , ה , ח ) , והם " נגואלו בדם " , מידה כנגד מידה על כך ששפכו את דם הצדיקים ( פסוק יג ) . בין אם הדם הוא דמם שלהם ובין אם הדם הוא דמם של חללי החרב , " נגואלו " פירושו כמו נגעלו , נטמאו מן הדם , וראו ישעיה נט , ג : " כי כפיכם נגואלו בדם ואצבעותיכם בעוון " . והשוו את האמור בספר עזרא על כהנים שנפסלו משירות בשל טומאתם : " ויגואלו מן הכהונה " ( ב , סב ) . לעיל הערנו כי עונש העיוורון יפה במיוחד לנביאים ; עונש הגאול , הטומאה , הולם במיוחד את הכהנים . הדם , ובמיוחד דם החללים , מטמא אותם : " בלא יוכלו יגעו ( = כך שלא יוכלו לגעת ) בלבושיהם " . ( במקום פועל נטוי ואחריו צורת מקור , " לא יוכלו לגעת " , באים שני פעלים נטויים בעתיד , " לא יוכלו יגעו " . לתופעה לשונית זהה ראו : " אולי אוכל נכה בו " [ במדבר כב , ו ] במקום " אולי אוכל להכות בו " . ) הדם המכסה את בגדיהם מונע מהם לגעת בהם , וזאת כדי שלא להוסיף טומאה על טומאתם . על טומאה זו ראו גם בפסוק הבא . התרגום הארמי יוצר קשר הדוק יותר בין חלקי הפסוק : העיוורים סובבים בעיר , וכיוון שאין ביכולתם לראות ( וזו הבנתו את " בלא יוכלו " ) , הם נוגעים בלבושם ספוג הדם של הנרצחים . רואים עיוורים על הנביאים אומר פסוקנו שהם נעים כעיוורים , אינם רואים מאומה , והוא עונשם , שהרי צריכים היו לראות את הצפוי ולהתריע מפניו . הראייה היא מהות הנבואה , והנביא אף מכונה בשם " רואה" ( שמואל - א ט , ט ) , כיוון שהוא רואה מראות וחוזה חזיונות . ואף על פי כן , מוצאים אנו שיש טיפוס של נביאים עיוורים . הנביא בלעם מעיד על עצמו : " נאום בלעם בנו בעור ונאום הגבר שתום

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help