sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

פרק א פסוק יז פרש ׂה ציּוֹן בידיה אין מנחם להּ צוה ה׳ ליעקב סביביו צריו היתה ירוּשלים לנדה ביניהם : בעקבות הכרזתה הפסימית של ירושלים ( בפסוק הקודם ) על כך שרחק ממנה מנחם , הוא האלוהים , וכי האויב גבר , מתפרץ המקונן לדבריה , ושב להציג את סבלה שבא לה מאת ה ' . " פרשה ציון בידיה " משמעו שהיא נשאה ידיים בתנוחת תפילה , והשוו ישעיה א , טו : " ובפרישכם כפיכם אעלים עיניי מכם " . המילית בי " ת של " בידיה " באה במקום " את " , כתחליף למושא ישיר , והשוו לתופעה דומה את החילוף בין " פערה פיה " ( ישעיה ה , יד ) לבין " פערו ... בפיהם " ( איוב טז , י ) . ירושלים אכן פנתה בקינה זו כבר פעמיים לאלוהים , כשהתפרצה לדברי המקונן ואמרה : " ראה ה ' את עוניי כי הגדיל אויב " ( פסוק ט ) , " ראה ה ' והביטה כי הייתי זוללה " ( פסוק יא ) , אך תפילתה נותרה ללא מענה , ולעובדה זו מתייחס עתה המקונן : היא התפללה , אך " אין מנחם לה " . המקונן נאחז , כאמור , בדברי ירושלים שבפסוק הקודם , " כי רחק ממני מנחם " , והוא חוזר על מה שאמר חזור ואמור : " אין לה מנחם" ( פסוק ב ) , " אין מנחם לה " ( פסוק ט ) , ומוסיף ואומר שבמקום שאלוהים ינחם אותה הוא " ציווה ... ליעקב סביביו צריו " . מי שציווה בעבר שהגויים לא יבואו לירושלים ( פסוק י ) , ציווה עתה על " סביביו " של יעקב , על שכניו - אויביו , להקיף אותו מכל עבר , ו " יעקב " הריהו כינוי זהה ל " ישראל " . התרגום הארמי מבין את השורה השנייה כסיבה ותוצאותיה , כחטא ועונש : עם ישראל שנצטווה לשמור מצוות שונות ( " ציווה ה' ליעקב " ) לא קיים אותן , ועל כן סבבו אותו אויביו ( " סביביו צריו " ) . המקונן שאמר לעיל על אודות ירושלים : " על כן לנידה היתה כל מכבדיה הזילוה כי ראו ערוותה " ( פסוק ח , וראו בפירוש שם ) , שב ומזכיר את עליבותה - טומאתה של העיר . יש מימד אירוני ומר בהצגת טומאת הנידה של ירושלים , שהרי טומאת הארץ כטומאת הנידה קדמה לכניסת ישראל לארצם ; יושבי הארץ הם שטימאוה באליליהם , וראו את דברי האלוהים אל העם : " הארץ אשר אתם באים לרשתה ארץ נידה היא בנידת עמי הארצות בתועבותיהם אשר מילאוה מפה לפה בטומאתם " ( עזרא ט , יא ) , ועתה ירושלים היא הטמאה בין הגויים . אגב יש להעיר כי שמא יש לגרוס בסיום פסוקנו " בעיניהם " תחת " ביניהם " , ונפל העיצור עי " ן עם התרופפות הגיית האותיות הגרוניות ( כפי שהוא למשל בתהילים פ , יד : " יכרסמנה חזיר מיער " , שם נפלה העי " ן ונוספה מעל לשורה ) . פרישת ידיים בתפילה התפילה - מתקופת המקרא ועד לימינו - מלווה היתה תמיד במחוות שונות של גוף המתפלל , הבאות להעניק מימד חיצוני ומוחשי לתכניה : ישיבה ועמידה , קידה , נפילה ארצה או כריעה על הברכיים , פרישת כפיים , הרכנת הראש ועוד כיוצא באלה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help