sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:193

אבן אליו תשוב " ( משלי כו , כז ) , ובדומה בתהילים : " בור כרה ויחפרהו ויפול בשחת יפעל " ( ז , טז ) . ביטויים גלויים של מידה כנגד מידה חביבים הם על הסיפורת המקראית , והרי שלוש דוגמאות : ( א ) כאשר לוכדים אנשי יהודה את מלך בזק ומקצצים את בהונות ידיו ורגליו ( שופטים א , ו ) , הוא משלים עם גורלו ואומר : " שבעים מלכים בהונות ידיהם ורגליהם מקוצצים היו מלקטים תחת שולחני כאשר עשיתי כן שילם לי אלוהים " ( שם , פסוק ז ) . ( ב ) כאשר שמואל הורג את אגג מלך עמלק הוא אומר לו אגב כך : " כאשר שיכלה נשים חרבך כן תשכל מנשים אמך " ( שמואל - א טו , לג ); ( ג ) הפלישתים דורשים מאנשי יהודה להסגיר את שמשון לידם , בטענה : " לאסור את שמשון עלינו לעשות לו כאשר עשה לנו " ( שופטים טו , י ) , אך כאשר נוזפים אנשי יהודה בשמשון ואומרים לו " הלא ידעת כי מושלים בנו פלישתים ומה זאת עשית לנו " , הוא משיב : " כאשר עשו לי כן עשיתי להם " ( שם , פסוק יא ) . הסיפורת המקראית גם מעצבת מצבים של מידה כנגד מידה בלא לומר מפורשות כי בחטא ועונש עסקינן . הקורא הרגיש הוא שיסיק את המסקנה הראויה : כך , למשל , נוטל יעקב את זהות אחיו , ביוזמת רבקה אמו , כדי לרמות את אביו העיוור יצחק ( בראשית כז ) , והעונש אינו מאחר לבוא : לבן , אחי רבקה , יוזם את חילופי בנותיו - הנשים במיטת יעקב , כאשר לאה נוטלת את מקומה של רחל , בחסות חשכת הלילה ( שם כט , כא - כז ) . ואם לא די בעונש סימטרי זה ליעקב על חטאו , הרי לנו עונש נוסף , ואף הוא על דרך מידה כנגד מידה : יעקב רימה את אביו בעזרת בגדי עשו אחיו ( שם כז , טו - טז ) , ובניו ירמו אותו , יציגו מצג שווא כאילו נטרף יוסף , באמצעות בגד אחיהם , כתונת הפסים של יוסף שנטבלה בדם ( שם לז , לא - לד ) . עם זאת עקרון מידה כנגד מידה מצוי בספרות חז " ל גם כביטוי לשכר דווקא , כגון האמור על יוסף שהקב " ה שילם " לו שכרו במשפט , מידה כנגד מידה . הא כיצד ? הוא שלט ביצרו ולא נגע בה ( = באשת פוטיפר ) , לפיכך נעשה שליט כמו שאתה אומר ' ויוסף הוא השליט על הארץ ' ( בראשית מב , ו ) " ( במדבר רבה יד , ו ) . והוא הדין בדוגמא נוספת המובאת במשנה סוטה ( שם ) , הקובעת כי עקרון מידה כנגד מידה פועל גם " לענין הטובה " . והראיה : " מרים המתינה למשה שעה אחת שנאמר ' ותתצב אחותו מרחוק לדעה מה יעשה לו ' ( שמות ב , ד ) לפיכך נתעכבו ( = המתינו ) לה ישראל שבעה ימים במדבר שנאמר ' והעם לא נסע עד היאסף מרים' ( במדבר יב , טו ) " . שבר הפסוק " פלס ומאזני משפט לה '" ( משלי טז , יא ) מצוי בספרות חז " ל לא אחת כראיה והוכחה לדרך הישרה שבה דן האלוהים את בני האדם , לטוב ולמוטב , ולעיתים הוא בא בסמוך למשפטים כגון " במידה שאדם מודד בה מודדין לו " ( דברים רבה , ליברמן , דברים כג ) או לאחר הקביעה כי האלוהים הוא " דין אמת" ( שמות רבה טז , ד ) . אלת הצדק המיתולוגית תמיס המתוארת בדמות אישה תמירה . ידה האחת אוחזת במאזניים והשנייה בחרב , סמל להענשת הפושעים . הפסל מוצב בכיכר בית העירייה הישן שבפרנקפורט שעל המיין . הצלם : Bohao Zhao

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help