sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:259

הלך הירושלמי לאתינס ונתארח אצל אותו האיש . למחר יצאו שניהם לטייל בשוק ונפסק לו ( = נקרע לירושלמי ) סנדלו . אמר לאומן : " הילך טרימיס ( = קח לך מטבע רב ערך ) זה - ועשה לי סנדל זה " . אמר לו אותו האיש : " וכי כל כך יקרים סנדלים אצלכם ? " אמר לו : " הן " . אמר לו : " בכמה דינרים ? " אמר לו : " בתשעה או בעשרה דינרים ; וכשהם בזול - בשבעה או בשמונה דינרים " . אמר לו : " אם אבוא אצלכם בסחורה זו תהא נמכרת ? " אמר לו : " הן . אלא שלא תיכנס למדינה שלא מדעתי " . הלך וקנה סנדלים ועלה לירושלים וישב בשער העיר . שלח אחרי הירושלמי ובא . כיוון שבא אמר לו : " עשינו בינינו , שלא יכנס אדם למכור סחורתו אלא אם כן ראשו מגולח ופניו מפוחמות " . אמר לו : " ומה אכפת לי אם אגלח ראשי , ובלבד שאמכור סחורתי " . כשגילח ראשו נטלו והושיבו באמצע השוק . וכשהיה אדם בא ליקח ממנו סנדלים , אמר לו : " זוג סנדלים זה בכמה ? " אמר לו : " בעשרה או בתשעה , אבל איני פוחת משמונה דינרים " . וכששמע הלוקח כך היה טופח לו בסנדל על ראשו , והולך לו ואינו לוקח . אמר לו אותו האיש לירושלמי : " כלום עשיתי לך רעה כשהיית במקומי ? " אמר לו : " מכאן ואילך אל תלגלג באנשי ירושלים " ( איכה רבה א , יג ) . ובאשר לילדי ירושלים . חלק גדול מן הסיפורים על חכמתם מעמתים אותם עם מבוגרים , ובעיקר מאנשי אתונה , כגון : אחד מאתינס בא לירושלים . מצא תינוק אחד ונתן לו פרוטות , אמר לו : " לך והבא ביצים וגבינות " . כשבא אמר לו : " הראני איזוהי גבינה של עז לבנה ואיזוהי של עז שחורה ? " אמר לו התינוק : " אתה אדם זקן [ וראוי שתתן לי דוגמא ] , הראני אתה איזוהי ביצה של תרנגולת לבנה ואיזוהי של שחורה " ( שם א , ז ) . המדרש מדגיש את חכמת הילדים אפילו בשעת מפגש בין ילד או ילדה מירושלים עם אחד מגדולי החכמים בעם ישראל , ר ' יהושע בן חנניה , שחי במפנה המאה הראשונה והשנייה לספירה . בסיפור אחד פוגש ר ' יהושע " תינוק ובידו כלי מכוסה . אמר לו : ' מה בידך מכוסה בכלי זה ? ' אמר : ' אילו היתה אמא רוצה שתדע מה שיש עמי לא היתה אומרת לי : כסהו '" . ועוד : " כיוון שנכנס לעיר מצא תינוקת עומדת וממלאה מן העין . אמר לה : ' השקיני מים ' . אמרה לו : ' לך ולחמורך ' . כיוון ששתה ופנה לילך אמר לה : ' בתי , עשית כמעשה רבקה ' . אמרה לו : ' אני עשיתי כמעשה רבקה - ואתה לא עשית כמעשה אליעזר '" , שהוציא , כמסופר בתורה ( בראשית כד , כב ) , תכשיטי זהב ונתנם לרבקה ( איכה רבה א , יט ) . בשני הסיפורים נותר ר ' יהושע פעור פה ואיננו יודע מה ישיב . * ננעל את ספרנו בצליל חזק אף יותר של תקוה , בנבואה קצרה של זכריה , מנביאי שיבת ציון , נבואה שהיא תמונה שקטה והרמונית , רגע של נחת ברחובות ירושלים ( ח , ד - ו ) . ( ד ) כה אמר ה ' צבאות עד ישבו זקנים וזקנות ברחבות ירושלים ואיש משענתו בידו מרב ימים : ( ה ) ורחבות העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים ברחבתיה : ( ו ) כה אמר ה ' צבאות כי יפלא בעיני שארית העם הזה בימים ההם גם בעיני יפלא נאם ה ' צבאות : הנבואה נחלקת לשני חלקים ( פסוקים ד - ה ; ו ) ושניהם פותחים בנוסחה " כה אמר ה ' צבאות " . החלק הראשון מצייר תמונה של רוגע - זקנים וילדים שרויים בלא פחד ברחובות העיר . והחלק השני , המנוסח כשאלה רטורית בפי ה ' , מבהיר כי אין מקום להבעת ספקנות שמא ההבטחה לא תתממש , לפי שהאלוהים לא יתקשה להוציאה אל הפועל . אדרבא , כדי לתת תוקף להבטחה נחתמת הנבואה במילים : " נאום ה ' צבאות " . חלקה הראשון של הנבואה , תמונת השלוה ברחובות ירושלים , נחלק אף הוא לשניים : היסוד הראשון ( פסוק ד ) מציג תמונה סטאטית , אילמת , ישיבת זקנים וזקנות ברחובות העיר . ביסוד השני ( פסוק ה ) חלה התפתחות , ואל קדמת הבמה פורצים המוני ילדים וילדות הממלאים אותה בחדוות חיים , בתנועה ובקול , במצהלות משחקיהם . הנבואה מתמקדת בזקנים ובזקנות , בילדים וילדות , ואינה מזכירה את ציבור הבוגרים , וזאת כיוון שהזקנים והצעירים הם היסודות החלשים שבחברה הזקוקים להגנה . והנה , הללו שרויים בביטחון גמור , אינם יודעים פחד מה הוא ואינם צריכים לדור הביניים כדי שישמרם מפני צר ואויב . הזקנים והילדים יכולים לשבת בשלוה , אות לכך שגם הפרנסה מצויה לכול , כי אלה כבר פטורים מן המרוץ אחריה , ואלה עודם חופשיים מעולה , ודי בפועלם של המבוגרים שמחוץ לתמונה כדי לספק את צורכיהם של כל הסמוכים על שולחנם . בירושלים הרגועה אין פריעה ופריצה של חוקות הבריאה : בני אדם מזדקנים וגם זקוקים למשענת , אך אין אויב שיפגע בהרמוניה ובשלוה ,

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help