sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:61

" על אלה אני בוכייה" כמה וכמה סיפורים במדרש איכה רבה לפסוק , העוסקים במוראות החורבן ובזוועות שצריכים היו בני ישראל לעמוד מולן , מסתיימים במשפט " ורוח הקודש צווחת ( = צועקת ) ואומרת ' על אלה אני בוכיה '" . כך הופך משפט זה להיות דבריה של השכינה המתאבלת על גורלם המר של בניה . אחד מן המפורסמים שבסיפורים אלו הוא הסיפור המוכר בשם " האם ושבעת בניה " , על מרים בת תנחום ( ויש גורסים : מרתא בת נחתום ) שראתה את כל בניה מוצאים להורג לעיניה זה אחר זה משום שסירבו להשתחוות לעבודה זרה . וכך אמרה האם לבנה הקטן , השביעי , בטרם הוצא להורג : " בני , אל ירך לבבך ואל תחת , אצל אחיך אתה הולך ואתה ניתן בתוך חיקו של אברהם אבינו , לך ואמור לו משמי ' אתה בנית מזבח אחד ולא הקרבת את בנך , אבל אני בניתי שבעה מזבחות והקרבתי את בניי עליהם ' , ולא עוד ששלך ניסיון ושלי מעשה " . וממשיך המדרש ומספר ש " לאחר ימים נשתטית האישה ההיא ועלתה לראש הגג והשליכה עצמה ומתה , וקראו עליה ' אם הבנים שמחה' ( תהילים קיג , ט ) " . ( השם " חנה " לאישה זו הוא פיתוח מאוחר ומישני של הסיפור . ) סיפור אחר עוסק בבני ירושלים ובבנותיה אשר נתפסו בידי הרומאים והובלו בספינה לרומא כדי לשבת שם בבתי זונות . כשהבינו הצעירים מה יהיה גורלם , וכשהובטח להם כי יזכו לתחיית המתים גם מתהומות הים , העדיפו לקפוץ לתוכו , וגם על מעשה זה מקוננת רוח הקודש . והוא הדין גם בסיפור זה : " אדריאנוס ( = הקיסר שדיכא את מרד בר כוכבא ביד קשה ) שחיק עצמות ( = ישתחקו עצמותיו , לשון קללה ) הושיב שלושה משמרות , אחת בחמת ואחת בכפר לקיטיא ואחת בבית אל , אמר : ' מי שיברח מצד זה יתפס מצד זה ומי שיברח מצד זה יתפס מצד זה ' . והיה שולח כרוזים שהכריזו ' מי שהוא יהודי יבוא , שהמלך מבקש לתת לו דבר ' , והיו הכרוזים מכריזים וצדים את היהודים עד שנכנסו כולם לבקעת בית רימון . אמר לשר צבא שלו : ' עד שאני אוכל עוגה זו וירך תרנגולת זו ( = כלומר , בזמן קצר ) אחפש אחד מהם ולא אמצא ' . מיד הקיפום לגיונותיו והרגום והיה הדם בוקע והולך עד שהגיע לקיפרוס נהר , ורוח הקודש צווחת ואומרת ' על אלה אני בוכיה '" . מנחם - שמו של משיח ? העיסוק במשיח מקיף מקורות רבים בספרות חז " ל ( ובספרות של הבאים בעקבותיהם , עד ימינו שלנו ) כשאחת מן הסוגיות היא שאלת שמו , שהרי נקיבה בשמו של אדם מאפשרת התקרבות אליו והכרה טובה יותר שלו . אלא שהמקורות חולקים ביניהם בשאלת השם והצעות רבות ניתנו לו . " מנחם " ( או " מנחם בן חזקיהו " ) הוא אחד השמות שמציע בעקבות פסוקנו התלמוד הבבלי ( סנהדרין צח ע " ב ) , אך מיד הוא ממשיך ומציע גם שמות נוספים , כדעתם של בתי מדרש שונים המבססים את דבריהם על פסוקי מקרא מגוונים . והנה , ניתן גם לזהות משחק מילים בין שם מייסדו של בית המדרש לבין שמו המוצע של המשיח : " דבי ר' שילא ( = חכמים מבית ר ' שילא ) אמרי : שילה שמו ... דבי ינאי אמרי : ינון שמו ... דבי ר ' חנינה אמרי : חנינה שמו " . ( האם רק מקרה הוא שארבעה השמות האלה , מנחם , שילה , ינון וחנינה יוצרים את ראשי התיבות משי " ח ?) . במקורות אחרים הוא קרוי " ה ' צדקנו " , צמח , נהירא ( = אור ) , דוד או שלום - מקור מקור והפסוקים שהוא מביא כראיה , כגון לשם ינון , שנאמר " יהי שמו לעולם לפני שמש ינון שמו " ( תהילים עב , יז ) . עם זאת דומה שעד ביאת המשיח לא נדע בוודאות את שמו . פסוקנו כחלק מאתר הנצחה ל - 65 , 000 יהודי אוסטריה שנרצחו בשואה . האנדרטה מוצבת בכניסה לבית הכנסת המרכזי של וינה ונעשתה בידי הארכיטקט תומס פייגר בשנת . 2002

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help