sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:258

סוף דבר ומילות נחמה בראש דברי הסיום לספרנו יפה יהיה להביא ביטוי של נחמה מספרות האגדה . בספרות זו - ובמיוחד בלב מדרש איכה רבה - מצויים סיפורים המתארים את חכמתם של בני ארץ ישראל , ואנשי ירושלים וילדיה בראשם , על רקע מוראות חורבן הבית השני . לא אחת הם מוצגים בשעת משאם ומתנם עם אנשי אתונה , בירת החכמה של העולם היווני , או עם תושבי רומא , בירת האימפריה שהביאה לחורבן הבית . מטרת הסיפורים שמרביתם הומוריסטיים היא , ככל הנראה , לעודד את הקוראים במגילה ובמדרשיה או את אלה שמעלים בתודעתם את זכר החורבן . אכן , הכול נראה אבוד : העיר חרבה והמקדש נהרס , ועם זאת , כל עוד נותרו בעם חכמה ותבונה , העולות על אלו של אויביה , אין מקום לייאוש , במיוחד כשמדובר בילדים הנושאים עמם את תקוות העם לעתיד . להלן נביא חמישה מסיפורים אלו , בעיבוד קל של תרגומם מארמית , כפי שהוא נדפס ב " ספר האגדה " לח " נ ביאליק וי "ח רבניצקי ( תל אביב . ( 2015 הראשון שבהם מספר בלעג על רומאי שהביא עימו לעירו ילדים ששבה בארץ ישראל . מול חכמת הילדים וכושר ההבחנה הדק שלהם מוצגים בקלונם הרומאי והעולם הגס שבו הוא חי : מעשה בנכרי אחד ששבה שני תינוקות ( = ילדים צעירים ) מארץ ישראל והיו רצים לפני סוסו . כשהגיע לפתחה של רומי אמר אחד לחברו : " מריח אני קפלוטות ( = סוג של ירק ) שביהודה שמבשלים בקדרה של כפר חנניה " . כעס עליהם רבם ( = אדונם ) , אמר להם : " אלוהיכם לא יכול לסבול אתכם - ואני אסבול אתכם !? " עד שהוא מקללם בא פרלמנטר ( = שליח ) של מלך . אמר לו הנכרי : " מאין באת ? " אמר לו : " מארץ יהודה באתי היום " . אמר לו : " אפשר מארץ יהודה באת היום , מהלך ארבע מאות פרסה ? " אמר לו : " רוח נשבה לספינה ובאתי היום , ואם אין אתה מאמינני ראה קפלוטות שבארץ יהודה שמבושלים בקדרה , ועדיין לא טעמתי מהם כלום " . נכנס רבם לתוך ביתו . עמדה אמו ושחטה טלה ועשתה לבנה מיני תבשילים ופתחה לו חבית של יין . היה מסב בסעודה ואותם התינוקות עומדים עליו . אמר אחד מהם לחברו : " ראה ריח בשר זה כריח כלב וריח היין כריח המת " . שמע הנכרי ואמר לאמו : " מה טיבו של בשר זה ? " אמרה לו : " היתה לנו רחלה וילדה כבש , וכיוון שילדה מתה , והיתה הכלבה שלנו מיניקתו עד שגדל , ועכשיו שחטתיו ואתה סועד אותו " . אמר לה : " ומה טיבו של יין זה ? " אמרה לו : " זה היין מאותו הכרם שנטוע על קברו של אביך , ואין בכל הכרמים שהניח לך אביך מוציא יין טוב כמותו , ומילאתי לך חבית מאותו כרם וסתמתי וחתמתי אותה ואמרתי : ' איני פותחת אלא כשיבוא בני ' ; ועכשיו כשראיתיך שמחתי שמחה גדולה ופתחתי את החבית " . מיד אכל ושתה ושמח באותם התינוקות שהביא עמו . לאחר שאכל ושתה עמד ורקד . אמר אחד מהם לחברו : " ראה , רגלי אדוננו דומות לרגלי מומס ( = ליצן ) , אמו זנתה עם זמר - רקד וילדה את זה " . כיוון ששמע אותו האיש כך , נטל סייף בידו והלך אצל אמו , אמר לה : " בן מי אני ? " אמרה לו : " בני , בנו של אביך אתה " . אמר לה : " אם אין את אומרת לי אמת הריני הורגך " . אמרה לו : " בני , אל תהרגני ואני אומרת לך אמת : אביך לא היה מוליד , והייתי מתייראת שלא יטלו הקרובים ממוני . פעם אחת הביא אביך זמר - רקד והיה קולו ערב . נתעברתי ממנו וילדתי אותך . וכי לא יפה עשיתי שהבאתיך לכל העושר הזה ? " כיוון ששמע כך אמר : " הבאתי לי מוציאי גנותי לבין הבריות ? " יצא אליהם ואמר להם : " לכו לכם לשלום , איני כדאי ( = ראוי ) להשתמש בכמותכם . נתן להם כל מיני מאכל וצידה לדרך וליווה אותם , וחזר לביתו - וכך נתקררה דעתו עליו " ( ילקוט שמעוני לאיכה , רמז תתרד [ בשם מדרש איכה ]) . בסיפור אחר מוצג עימות בין איש ירושלים לתושב אתונה : אחד מאתינס ( = אתונה ) הלך לירושלים והיה [ עם שובו לאתונה ] מלגלג הרבה באנשי ירושלים . אמרו ( = הירושלמים ) : " מי ילך ויביאנו אצלנו ? " אמר אחד : " אני אלך ואביאנו כשראשו מגולח " .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help