sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:122

פירוש חלק ראשון / פסוקים א - יח סבלו הנורא של המקונן מיד האלוהים פרק ג פסוקים א - ג פסוק א : א ֲני הגבר ראָה עני בשבט עברתוֹ : פסוק ב : אוֹתי נהג וילך חשך ולא אוֹר : פסוק ג : אַך בי יש ֻב יה ֲפך ידוֹ כל היּוֹם : פסוק א : פתיחת הקינה במילים " אני הגבר ראה עוני " מעידה על תוכנה : המקונן שם את עצמו ואת סבלו במרכז . " ראה " אינו מכוון לראייה בעיניים ; הראייה היא החזק והחשוב שבחושים , ולפיכך גם החוויה , ההתנסות , מיוצגת בראייה , וראו עוד : " את הכל ראיתי ( = בכול התנסיתי ) בימי הבלי " ( קהלת ז , טו ) . אפשר גם שרא "ה כאן בא במשמעות של רו " ה , וראו לדוגמא התקבולת " מעמל נפשו יראה / ישבע בדעתו " ( ישעיה נג , יא ) . בדרך כלל אלוהים הוא שרואה את עוניים - סבלם של בני האדם , היינו מרחם עליהם , כגון : " ראה ראיתי את עוני עמי אשר במצרים " ( שמות ג , ז ) , אך בפסוקנו המקונן הוא שמרחם על עצמו , על מר גורלו . ניקודה של המילה " ע ֳני " היא בצורת הנסמך ( צורת הנפרד היא " עני " ) , ולפיכך מעיר ר ' אברהם אבן עזרא כי חסר כאן הסומך : " חסר המקום - השבי או הגלות " . בפסוק זה ובכל הבאים אחריו , עד פסוק יז ועד בכלל , נסתרת זהותו של מי שגורם לסבל . בפסוקנו הוא נרמז רק בכינוי הנסתר " בשבט עברתו " . הסתרת הזהות מעוררת סקרנות ומתח , אשר יבואו על סיפוקם רק בפסוק יח . " שבט " הוא מקל להלקאה , לענישה , ו " עברה " היא זעם : " בעברת ה ' צבאות וביום חרון אפו " ( ישעיה יג , יג ) , והשוו עוד הצירוף " שבט אפי " ככינוי למלכות אשור [ שם י , ה ) . בצירוף " שבט עברה " - היינו מקל להעניש בו בזעם - יש גם משחק מילים על שבט הרועה שהצאן עובר תחתיו : " וכל מעשר בקר וצאן כל אשר יעבור תחת השבט העשירי יהיה קודש לה '" ( ויקרא כז , לב ) . פסוק ב : מפסוק ב ואילך נושא הפסוקים הוא האלוהים , שאינו נזכר , כאמור , בשמו . המקונן שב ומתמקד בו עצמו , במר גורלו , בהציגו בראש הפסוק את עצמו , את המושא הישיר לפועלו של האלוהים : " אותי " . השבט שנזכר בפסוק הקודם הוא , כאמור , גם הכלי שבאמצעותו נוהג הרועה את צאנו , וראו על השימוש בשורש נה " ג בהקשר כזה : " רועה ישראל האזינה נוהג כצאן יוסף " ( תהילים פ , ב ) . בדרך כלל מנהיג האלוהים את עמו בדרך טובה , אך מצאנו גם נהיגה והולכה על ידי אלוהים שסופה מר , וזאת בדברי הקללה : " יולך ה ' אותך ואת מלכך ... אל גוי אשר לא ידעת ... והיית לשמה למשל ולשנינה בכל העמים אשר ינהגך ה ' שמה " ( דברים כח , לו - לז ) , ונראה שלזאת כיוון פסוקנו . בדרך כלל מסתיימת הליכה בחושך ביציאה אל האור , בראייתו , עם בוא הישועה : " העם ההולכים בחושך ראו אור גדול יושבי בארץ צלמוות אור נגה עליהם " ( ישעיה ט , א ) , אך פסוקנו מדגיש את העדר התקוה , " חושך ולא אור " , במעין תקבולת ניגודית , על דרך " בתולה ואיש לא ידעה " ( בראשית כד , טז ) , או " עקרה לא ילדה " ( ישעיה נד , א ) . וראו עוד : " למה זה לכם יום ה ' הוא חושך ולא אור " ( עמוס ה , יח ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help