sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:192

פרק ד פסוק יג מחטאתנביאיה עונוֹת כה ֲניה השפכים בקרבהּ דם צדיקים : עתה מתברר לקורא מדוע זעם ה ' והחריב את עירו , וכפי שמעיר ר ' יוסף קרא המקשר מפורשות בין פסוק זה לבין קודמו : " ומי גרם להם שיבוא [ צר ואויב ]? ' מחטאות נביאיה עוונות כהניה '" . אם לעיל ( פסוק ו ) ציינו המילים " עוון " ו " חטאת " את עונשה של ירושלים ורק רמזו במקביל לחטאיה , הרי שעתה , משחוזר המקונן על המונחים הללו ( בהיפוך סדרם ) , הוא מדבר בחטאים , ולא בחטאיהם של פשוטי העם , אלא בחטאיהם של כלי הקודש , מייצגיו של ה ' בנבואה ובכהונה . אין זה הפסוק היחיד במקרא שבו מוטחת בנביאים ובכהנים האשמה בעבירות שבין אדם לחבירו . כך אומר הנביא ירמיהו : " כי מקטון ועד גדול כולה בוצע בצע מנביא ועד כהן כולה עושה שקר " ( ח , י ) , אלא שבפסוקנו האשמה אף גדולה מזו : שפיכות דמים ממש , שפיכת " דם צדיקים " , היינו " דם נקי " , וראו את התקבולת שבמזמור : " יגודו על נפש צדיק / ודם נקי ירשיעו " ( תהילים צד , כא ) . גם הנביא יחזקאל מאשים את ירושלים בשפיכות דמים ( כב , א - ו ) , והוא אף תולה בחטא זה את חרפת ירושלים בגויים : " על כן נתתיך חרפה לגויים וקלסה לכל הארצות " ( פסוק ד ) . שפיכות הדם בפסוקנו מתקשרת מבחינה לשונית ועניינית אל הפסוק הפותח את הקינה : " תשתפכנה אבני קודש בראש כל חוצות " , וכן אל פסוק יא : " כילה ה ' את חמתו שפך חרון אפו " , ללמדנו כי העיר ויושביה נענשו במידה כנגד מידה המתבטאת בחזרה על השורש שפ " ך ; האסון בא עליה כיוון שמנהיגיה שפכו דם צדיקים . התרגום הארמי איננו מסתפק בקביעה כי חטאות הנביאים והכהנים היו שפיכות דמים בלבד , והריהו מוסיף ומבאר ( המקור בארמית ) : " ענתה מידת הדין ואמרה : כל זה לא קרה אלא בגלל חטאות הנביאים שניבאו לה נבואות שקר וחטאות הכהנים שהקריבו קטורת לאלילים " . מידה כנגד מידה הביטוי " מידה כנגד מידה " איננו מופיע במקרא אך הוא מצוי בספרות חז " ל ( כגון שבת קה ע " ב ) , וכמוהו גם הכלל כי " במידה שאדם מודד - בה מודדים לו " ( סוטה ט , ז ) , ושם מובאת כדוגמא הקביעה כי " אבשלום נתגאה בשערו לפיכך נתלה בשערו " , והתלמוד הבבלי ( סוטה ט ע " ב ) מרחיב בדומה על שמשון , ואומר : " שמשון בעיניו מרד , שנאמר : ' ויאמר שמשון אל אביו אותה קח לי כי היא ( = האישה הפלישתית ) ישרה בעיניי ' ( שופטים יד , ג ) , לפיכך ניקרו פלישתים את עיניו , שנאמר : ' ויאחזוהו פלישתים וינקרו את עיניו ' ( שם טז , כא ) " . עם זאת , הרעיון עצמו בדבר ענישה במידה כנגד מידה מקובל הוא במקרא . כך נאמר במסגרת החוק כי " מכה איש ומת מות יומת" ( שמות כא , יב ) , ובדומה : " ואיש כי יתן מום בעמיתו כאשר עשה כן יעשה לו . שבר תחת שבר עין תחת עין " וכו ' ( ויקרא כד , יט - כ ) , ובניסוח שונה במקצת : " נפש בנפש עין בעין שן בשן יד ביד רגל ברגל " ( דברים יט , כא [ וראו עוד שמות כא , כד ]) . גם ספרות החכמה שותפה לתפיסה זו : " כורה שחת בה יפול וגולל

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help