sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:257

בשצף קצף לשונות רבים במקרא מתארים את קצפו של האלוהים ( השורשים זע " ם , זע " ף , כע " ס , רג " ז ועוד ) , כאשר חלקם מבטאים אותו על ידי תיאור מראה פניו של אדם כועס , כאילו הם בוערים באש , כגון " חימה " ( " ותיתך חמתי ואפי ותבער בערי יהודה " [ ירמיה מד , ו ]) או " חרון ( אף ) " ( וראו : " על זאת חיגרו שקים ספדו והילילו כי לא שב חרון אף ה ' ממנו " [ שם ד , ח ]) , וראו לעיל הפירוש על " זלעפות " ( פסוק י ) שאף עניינו אש לוהטת . ובאשר לקצ " ף - הנזכר הן בקשר לכעסם של בני אדם ( "פרעה קצף על עבדיו " [ בראשית מא , י ]) והן , ובעיקר , בקשר לאלוהים ( כגון בפנייתו לירושלים : " כי בקצפי היכיתיך וברצוני ריחמתיך" [ ישעיה ס , י ]) - נראה שהוא קשור אל בועות הרוק הזעירות המצטברות סביב פיו של אדם כועס . על כך עשוי להעיד הביטוי היחידאי " שצף קצף " ( ישעיה נד , ח ) , כאשר " שצף " הריהו כמו " שטף " , זרימת נוזלים , והשוו : " אכזריות חמה ושטף אף ומי יעמוד לפני קנאה " ( משלי כז , ד ) . יתק "ק בן אדם הוא יצור אופטימי מטבעו , המבקש סוף טוב ליצירות ספרות , למחזות ולסרטים . כך גם במקרא : אף שספר מלכים מסתיים כאשר בני יהודה שרויים בגלות בבל , מבקש המחבר - העורך להראות כי יש אור בקצה המנהרה , ולפיכך בא בסוף הספר סיפור שחרורו של המלך יהויכין מכלאו בבבל , ואפלייתו לטובה על ידי מלך בבל ( מלכים - ב כה , כז - ל ) . ספר דברי הימים , אשר נכתב מאוחר יותר , כשהוא מודע כבר לשיבת ציון , מדלג בפרק האחרון הישר מן החורבן אל הצהרת כורש מלך פרס , כדי לסיים בטוב ( דברי הימים - ב לו , כב - כג ) . והנה , המסורה לארבעה ספרים במקרא שמסתיימים בדבר רע : ישעיה , תרי - עשר , קהלת וקינות הוא איכה ( וראשי התיבות שלהם : יתק " ק ) מורה - בשעת קריאת הספרים בציבור - לשוב ולקרוא לאחר פסוק סיום הספר את הפסוק שקדם לו שאופיו מנחם , אופטימי . כך לא יסתיים ספר ישעיה - בפרק המשמש כהפטרה לשבת שהיא גם ראש חודש - במילים " והיו דראון לכל בשר " ( סה , כד ) , אלא בפסוק שלפניו : " והיה מדי חודש בחודשו ומדי שבת בשבתו יבוא כל בשר להשתחוות לפניי אמר ה '" . בתרי - עשר אין מסיימים את ספר מלאכי ( בפרק המשמש כהפטרה לשבת הגדול , היא השבת שלפני חג הפסח ) באיום : " פן אבוא והיכיתי את הארץ חרם " ( ג , כד ) אלא בהבטחה : " הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני בוא יום ה ' הגדול והנורא " ( שם , פסוק כג ) . אגב : תרגום השבעים מעביר אל סיום הספר את פסוק כב : " זכרו תורת משה עבדי אשר ציוויתי אותו בחורב על כל ישראל חוקים ומשפטים " . גם את מגילת קהלת ( הנקראת לפי מנהגים רבים בסוכות ) אין רוצים לסיים במילה " רע " : " כי את כל מעשה האלוהים יביא במשפט על כל נעלם אם טוב ואם רע " ( יב , יד ) , ולפיכך שבים וקוראים את פסוק יג : " סוף דבר הכול נשמע את האלוהים ירא ואת מצוותיו שמור כי זה כל האדם " , ובמגילתנו , מגילת הקינות , אין זה נעים לסיים ב " כי אם מאוס מאסתנו קצפת עלינו עד מאוד " , וטוב לשמוע בסוף המגילה את הקריאה לרחמים ולשיבה לימות העבר המפואר : " השיבנו ה ' אליך ונשובה חדש ימינו כקדם " ( פסוק כא ) . יתק " ק בעמוד החתימה של מגילת איכה מתוך כתב יד הדוכס מסאסקס המכיל את התורה , ההפטרות והמגילות . כתב היד הועתק בראשית המאה הארבע עשרה ואויר בידי אדם בשם חיים .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help