sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

עדויות ספרותיות לקיומן של גיתות בתקופת המקרא ניתן להעלות מדברי נחמיה , המתלונן על חילול השבת שראה בארץ והכותב בזיכרונותיו כי " בימים ההמה ראיתי ביהודה דורכים גיתות בשבת " ( יג , טו ) . עדות אחרת עולה מן המסופר על גדעון שהיה " חובט חיטים בגת להניס מפני מדין " ( שופטים ו , יא ) , היינו שהוא דש את החיטים במקום לא צפוי , לא בגורן אלא בגת , כדי שלא יגזלו המדיינים את יבול שדותיו . נראה שבשעת הדריכה היו נוהגים לשיר או לעודד את הדורכים לעשות את מלאכתם במקצב קבוע , אולי בעזרת תיבת " הידד " הנזכרת לא אחת בהקשר זה , כגון : " ונאספה שמחה וגיל מכרמל ... ויין מיקבים השבתי , לא ידרוך הידד הידד לא הידד " ( ירמיה מח , לג ) . שימוש מטאפורי בגת ( כמו בפסוקנו ) ודימוי דם היוצא מהרוגים ליין המופק בשעת דריכת הענבים בגת בא בדברי ישעיהו ( סג , ב - ג ) , שם נשאל האלוהים " מדוע אדום ללבושך ובגדיך כדורך בגת ? " ותשובתו : " פורה ( = גת ) דרכתי לבדי ומעמים אין איש אתי ואדרכם באפי וארמסם בחמתי ויז נצחם ( = מיץ הענבים ) על בגדיי וכל מלבושיי אגאלתי " . ולא מקרה הוא שהיין מכונה בלשון שירית " דם ענב " ( דברים לב , יד ) . הגת מכונה במקרא גם בשם יקב , וראו התקבולת : " בואו רדו כי מלאה גת / השיקו ( = מלאו ) היקבים " ( יואל ד , יג ) , והוא נזכר גם במשל הכרם של ישעיהו : " כרם היה לידידי בקרן בן שמן ... ויבן מגדל בתוכו וגם יקב חצב בו " ( ה , א - ב ) . אך יש המבדילים בין גת ליקב ורואים את האחרון כמקום שאליו נקווים הנוזלים היוצאים מן הגת ( כך , למשל , רש " י לבמדבר יח , כז ) . אגב : בעברית החדשה קיבל ה " יקב " את המשמעות של מפעל ליצירת יין , כשבמדינת ישראל פזורים קרוב לשלוש מאות יקבים , מיקבים מסחריים גדולים ועד יקבי בוטיק קטנים . על אכזריות האויב מדרש איכה זוטא כולל כמה וכמה סיפורים על הזוועות שעוללו האויבים לאנשי ירושלים , נשים וגברים גם יחד ( ראו הפירוש להלן ד , ט ) . בין השאר הוא יודע לספר כי " שתי נשים היו בירושלים והיו יפיפיות ביותר , תפשום כשדים ( = הבבלים ) והלכו אצלם מאה וחמישים איש , עד שמתו מתוך הבעילה , והיו צועקות ואומרות : ' איה רחמיך ה ' שבראת בהם עולמך !? ' וכשמתו היה ירמיהו מקונן עליהם : ' נשים בציון עינו בתולות בערי יהודה ' ( להלן ה , יא ) , והיו הכשדים בועלים את הבתולות עד שהלך דם הבעילה כמין גת , שנאמר ' בתולותיה נוגות ' ( לעיל א , ד ) , אל תקרא ' נוגות ' אלא ' מן גת ' [ שנאמר ] ' גת דרך ה ' לבתולת בת יהודה ' . אל תקרא ' לבתולת' אלא ' לבעולת '" . בעזרת הטכניקה המדרשית הקרויה " אל תקרא / תקרי " - שהיא הצעה לקריאה שונה של תיבה מקראית ( " נוגות " ו " בתולת " ) על ידי שינוי ניקודה או אף עיצוריה ( "מן גת " ו " בעולת " ) - מוצא המדרש בפסוקי המגילה ראיה למעשה הבעילה הגס והאכזרי , כשאת הדם הוא מדמה ליין הזורם מן הגת . גת מן התקופה הביזנטית שנחשפה בבית שמש בשנת 2014 במתחם ששימש כנראה כמנזר . במרכזה פסיפס ובו אשכול ענבים מעוטר בזר פרחים . צילם : אסף פרץ .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help