sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:191

תבל שם העצם " תבל " מופיע רק בשירה המקראית , וללא ידוע . בפסוקים רבים נרדפת " תבל " ל " ארץ " , וזו אכן משמעותה , כמו בפסוקנו , וכן : " אבלה נבלה הארץ אומללה נבלה תבל " ( ישעיה כד , ד ) , " לה ' הארץ ומלואה תבל ויושבי בה " ( תהילים כד , א ) . המדרש ( אבות דרבי נתן , נו " א , לז ) קובע כי לארץ ישנם שבעה שמות : " ארץ , אדמה , ארקא ( ירמיה י , יא [ והוא על דרך הארמית ]) , חרבה , יבשה , תבל , חלד " , והוא ממשיך ואומר " ולמה נקרא שמה תבל ? על שם שהיא מתובלת בכול " , כלומר שלא חסר בה דבר . ספרי דברים ( פיסקה לז ) צועד צעד אחד קדימה וקובע כי " תבל זו ארץ ישראל , שנאמר ' משחקת בתבל ארצו '" ( משלי ח , לא ) והוא מבהיר , " שכל הארצות יש בזו מה שאין בזו ויש בזו מה שאין בזו , אבל ארץ ישראל אינה חסרה כלום , שנאמר ' לא תחסר כל בה' ( דברים ח , ט ) " . ועוד הוא קובע כי " נקרא שמה תבל על שם תבל ( = תבלין , תוסף מיוחד ורב ערך ) שבתוכה , איזהו תבל שבתוכה ? זו תורה שנאמר ' בגויים אין תורה ' ( לעיל ב , ט ) , מיכן שהתורה בארץ ישראל " . תבל בלשון המקרא הוא חלקה המוצק של הארץ , זה שאינו ים : " ויראו אפיקי ים יגלו מוסדות תבל " ( שמואל - ב כב , טז ) , ולעיתים הכוונה לחלקה המיושב בלבד : " שם תבל כמדבר ועריו הרס" ( ישעיה יד , יז ) , ויש ובמילה תבל הכוונה ליושביה , כגון : " והוא ישפט תבל בצדק ידין לאומים במישרים " ( תהילים ט , ט ) . תבל במקרא איננה אפוא " יקום " ( , ( universe ובעצם במקרא משמעותו של " יקום " מוגבלת לעולם החי שעל פני הארץ . ראו דברי אלוהים בסיפור המבול : " ומחיתי את כל היקום אשר עשיתי מעל פני האדמה " ( בראשית ז , ד ) , ויתכן שבדברים יא , ו " יקום" אף אינו כולל את בני האדם , כאמור על דתן ואבירם שנטלו חלק במרד קורח : " אשר פצתה הארץ את פיה ותבלעם ואת בתיהם ואת אהליהם ואת כל היקום אשר ברגליהם " . " עולם " במקרא , כאמור לעיל ( ראו עמוד , ( 143 הוא מושג של זמן ואין לנו אפוא מושג בלשון המקרא המכוון אל הבריאה כולה , שבשמים ובארץ . חששו של נבוכדנאצר על המילים " באו גויים בנחלתך " ( תהילים עט , א ) מספר מדרש תהילים בשם ר ' לוי : " שמונה עשרה שנה היתה בת קול מכרזת לתוך ביתו של נבוכדנאצר ואומרת ' עבדא בישא סק וחריב ביתא דמרך , דבני מרך לא שמעין ליה ' ( = עבד רע , עלה והחרב את ביתו של אדונך , שבני אדונך אינם שומעים לו ) , והיה מתיירא לעלות , לפי שהיה יודע מה שהגיע ( = מה שקרה ) לסנחריב בימי חזקיה , ולא היה מאמין שהקדוש ברוך הוא מחריב את ירושלים . מה עשה ? עמד מקסם ( = לעשות מעשי קסם ) לידע אם לעלות אם לאו , שנאמר ' כי עמד מלך בבל אל אם הדרך בראש שני הדרכים לקסום קסם קלקל ( = נענע ) בחיצים שאל בתרפים ראה בכבד' ( יחזקאל כא , כו [ וראו לעיל , עמוד . [( 97 מלמד שהיה זורק את החץ לשם אנטוכיא ( = תוך הזכרת שם העיר ) או לשם צור או לשם לודקייא , והיה החץ נשבר , וכשהיה יורה חץ לשם ירושלים לא נשבר , והיה יודע שהיא עתידה להיות בידו חריבה . כיוון שראה כן התחיל לומר לפני הקדוש ברוך הוא : ' ריבונו של עולם , מי האמין שיכנסו השונאין לירושלים ומחריבין אותה , ונכנסין למקום שלא היתה ברייה יכולה ליגע בה , הרי נכנסו השונאין וטימאו מקדשך , והרגו את בניך ' ... לכך נאמר ' לא האמינו מלכי ארץ '" . סדרת הבולים " שערי ירושלים " ( , ( 1972 - 1971 בעיצוב האומן הישראלי אליעזר ויסהוף ( יליד , ( 1938 הונפקה לרגל יום העצמאות העשרים ושלושה של מדינת ישראל . על שערי ירושלים ראו עוד לעיל , עמוד . 37

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help