sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:120

מבוא הקינה השלישית , שאינה נפתחת כקינות האלפביתיות האחרות ( פרקים א , ב ו - ד ) במילה " איכה " , שונה באופיה משאר הקינות . אין בה רמז ברור לכיבוש הבבלי ולחורבן ירושלים ; אדרבא , רוב בניינה ומניינה הוא קינת היחיד על מר גורלו וסבלו מיד אלוהים ואדם . רק בפסוקים מ - מח ( הפותחים באותיות נו " ן - סמ " ך ופ " ה ) עוברת הקינה לדבר בלשון רבים ועוסקת בצרת הציבור , בצרה לאומית : " סכותה באף ותרדפנו הרגת לא חמלת " ( פסוק מג ); " סחי ומאוס תשימנו בקרב העמים " ( פסוק מה ) . זאת ועוד : כמה מלשונותיהם של פסוקים מ - מח כופלים לדברים הבאים במקומות אחרים במגילה : פסוק מו ( " פצו עלינו פיהם כל אויבינו " ) חוזר על ב , טז ( " פצו עלייך פיהם כל אויבייך " ) , וסופו של הפסוק הנועל את החלק שעניינו בקינת הציבור , פסוק מח , הוא במילים : " על שבר בת עמי " - והיא חזרה על מילים שכבר פגשנו בקינה השנייה , " נשפך לארץ כבדי על שבר בת עמי בעטף עולל ויונק ברחובות קריה " ( ב , יא ) . הפסוקים מ - מח הם אפוא ההצדקה לשילובה של הקינה השלישית במגילת החורבן הלאומי . הקינה מתחלקת לארבעה חלקים : ( א ) סבלו הנורא של המקונן מיד אלוהים ( פסוקים א - יח ) . בפסוקים א - יז נסתרת זהותו של מי שפוגע ומתאנה למקונן ואף רודף אותו עד חורמה . החידה מתפענחת , וזאת רק ברמז בלבד , בפסוק יח : " ואומר אבד נצחי ותוחלתי מה '" . ( ב ) המקונן מודע לחסדי ה ' ומיחל להם ( פסוקים יט - לט ) . כיוון שבפסוק יח הזכיר המקונן את אלוהיו , חל מהפך בנפשו וכעת הוא מתפלל אליו ומציג הן את הדרך שבה נוהג ה ' בבריותיו והן את הדרך שראוי לאדם לדבוק בה . בסיום חלק זה של הקינה עונה המקונן על תמיהה נוספת : כעת הוא מבין כי הייסורים שבאו עליו הם עונש על חטאיו : " מה יתאונן אדם חי גבר על חטאיו " ( פסוק לט ) . ( ג ) ציבור הסובלים מיד ה ' מבקש לשוב אליו ( פסוקים מ - מח ) . המקונן משמיע דבריו בקהל רב , בקרב עם ועדה , וכאשר שומעיו למדים ממנו כי מקור סבלם הוא בחטאם , הם פוצחים בנאום של חזרה בתשובה , המשולב בקינה על צרתם הלאומית - יחס העמים כלפיהם . בחלק זה של הקינה מודים הרבים בחטאיהם : " נחנו פשענו ומרינו " ( פסוק מב ) , וכך , בביטויו של צידוק הדין , מתקשר חלק זה אל קודמו . ( ד ) סבלו של המקונן מיד אויביו וציפייתו שה ' ינקום בהם ( פסוקים מט - סו ) . הפסוקים האחרונים של החלק השלישי - " פצו עלינו פיהם כל אויבינו / פחד ופחת היה לנו השאת והשבר / פלגי מים תרד עיני על שבר בת עמי " - עוברים מלשון רבים ללשון יחיד . השורה השלישית היא אפוא תשובת המקונן לציבור , כשהוא מבטא בה את הזדהותו עם סבלם . והנה במילים " עיני נגרה ולא תדמה " ( פסוק מט ) נפתח החלק הרביעי של הקינה , שבו שב המקונן לדבר על סבלו האישי , וכך מתהדק הקשר בין שני חלקים אלו של הקינה . ארבעת חלקי הקינה יוצרים מבנה קונצנטרי , מעגל בתוך מעגל : בחלקים הראשון והרביעי מסופר על מה שעוללו למקונן אלוהים ( חלק א ) ואויביו ( חלק ד ) . ישנן מטאפורות המשותפות לשני חלקים אלו והן אף מופיעות בהם בסדר זהה : מטאפורות מעולם הצייד ( פסוקים יב - יג ; נב ) , המאסר ( פסוקים ה - ז ; נג - נה ) והלעג שהוא נחלת המקונן ( פסוקים יד ; סא - סג ) . בחלקים השני והשלישי מודים בחטאם הדוברים - היחיד ( בחלק ב ) והרבים ( בחלק ג ) - ומצדיקים את ה ' . כמו בשתי הקינות הראשונות , גם בשלישית מוקדשות שלוש שורות לכל אות מאותיות הא " ב , אלא שבקינה זו פותחת כל שורה ושורה מן השלוש באותה אות . בניגוד לשתי הקינות הראשונות , בקינה השלישית נמנית כל שורה כפסוק נפרד . ברבות מן השלשות חוזרת המילה הפותחת פעמיים ואף שלוש , כגון : " גדר " ( פסוקים ז , ט ) , " טוב " ( פסוקים כה - כז ) , " סכותה" ( פסוקים מג - מד ) , " עיני " ( פסוקים מט , נא ) , ועוד כיוצא בזה , ובמידת מה גם : " דרכי " ( פסוק יא ) ו " דרך " ( פסוק יב ) או " זכר" הקינה השלישית

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help