sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:190

פרק ד פסוק יב לאהאמינוּ מלכי ארץ כל ( וכל ) ישבי תבל כי יבא צר ואוֹיב בשערי ירוּשלים : מתיאור מעשה ה ' בחורבן העיר עובר המקונן לדבר על תגובותיהם של אנשים בשר ודם : כיבוש ירושלים היה לדידם חדשה מרעישה . אפילו " מלכי ארץ " ( ביטוי מקובל , וראו למשל תהילים עו , יג ) , לא האמינו כי הכיבוש הוא אפשרי . לתדהמת המלכים שותפים גם כלל בני האדם , הם " כל יושבי תבל " . עדיף לפרש כך את הצירוף " יושבי תבל " , ולא במשמעות של שליטי תבל ( כפי שיש מפרשים את מילת " יושב " בעמוס א , ח ) , שהרי אם נפרש יושבים כשליטים לא תוסיף הצלע השנייה מאומה על הראשונה , מלבד ההעצמה שבתיבה " כל " . הצירוף " כל יושבי תבל " ככינוי לכלל בני האדם מופיע גם בדברי הנביא : " כל יושבי תבל ושוכני ארץ " ( ישעיה יח , ג ) . מחציתו השנייה של הפסוק מעידה כי כובשי ירושלים , " צר ואויב " ( לחיבור נרדפים אלה ראו גם לעיל א , ה ) , הם שלוחיו של ה ' אשר כילה את חמתו בעיר . ( והתרגום הארמי יודע גם לנקוב בשמותיהם : נבוכדנאצר ונבוזראדן . ) המקונן מסתפק בציון העובדה כי האויבים נכנסו , באו , בשערי העיר ( לצירוף " בו " א בשער " ראו עובדיה פסוק יג : " אל תבוא בשער עמי " ) , ואינו ממשיך בתיאור מעשיהם בעיר עצמה , וזאת כדי לחזק את הרושם שהפועל העיקרי בתוכה הוא האלוהים . העדר האמונה ביכולתם של בני אדם לכבוש את ירושלים נובע מתפיסת חסינותה . זו התפתחה בעקבות אירועים כגון מניעת הפגיעה בירושלים בימי דוד , בשעת המגפה שנגף ה ' את הארץ כולה ( שמואל - ב כד , טז ) , או בעקבות נס חיסולו בלילה אחד של הצבא האשורי שצר על העיר ( מלכים - ב יט , לה ) . יושבי ירושלים האמינו בחסינותה של העיר , כיוון שהאלוהים שוכן בתוכה , ועל אמונה זו יצא לא אחת קצפם של הנביאים . ירמיהו אומר : " הנה אתם בוטחים לכם על דברי השקר לבלתי הועיל . הגנוב רצוח ונאוף והישבע לשקר וקטר לבעל ... ובאתם ועמדתם לפניי בבית הזה אשר נקרא שמי עליו ואמרתם ניצלנו" ( ז , ח - י ) . והנביא מיכה זועם : " בונה ציון בדמים וירושלים בעוולה . ראשיה בשוחד ישפוטו וכהניה במחיר יורו ונביאיה בכסף יקסומו ועל ה ' ישענו לאמור הלוא ה ' בקרבנו לא תבוא עלינו רעה . לכן בגללכם ציון שדה תחרש וירושלים עיין תהיה והר הבית לבמות יער ( = רמה מיוערת ) " ( ג , י - יב ) . המקונן מרחיב אפוא את תפיסת החסינות ; זו אינה רק אמונתם של יושבי ירושלים ; שותפים היו לה גם כל הגויים שהאמינו כי אלוהי ישראל יגן עליה בכוחו . על פליאת האויבים ושמחתם על חורבן העיר ראו עוד ב , טו - טז , ובביאור שם .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help