sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:119

" פליטי חרב " ( ירמיה מד , כח ) אך גם פליטים מרעב או ממגפת הדבר ( יחזקאל ז , טז ) . " פליטה " היא שם עצם קיבוצי לקבוצה של אנשים שנותרו בחיים לאחר קרב או אסון כלשהוא , כגון בדברי יעקב : " אם יבוא עשו אל המחנה האחת והיכהו והיה המחנה הנשאר לפליטה " ( בראשית לב , ט ) . המקרא מכיר גם את הצירוף " שארית הפליטה " ( דברי הימים - א ד , מג ) - הלוא הם השרידים , אחרוני האחרונים שנותרו מן ההרג . במאה העשרים שימש הביטוי בהקשרים רבים לשם תיאור מצבם של ניצולי שואה אשר טרם מצאו מנוח לכף רגלם והוסיפו לנדוד ממקום למקום או ישבו במחנות עקורים . הביטוי מצא את דרכו גם אל מגילת העצמאות , שבה נאמר : " שארית הפליטה שניצלה מהטבח הנאצי האיום באירופה ויהודי ארצות אחרות לא חדלו להעפיל לארץ - ישראל , על אף כל קושי , מניעה וסכנה , ולא פסקו לתבוע את זכותם לחיי כבוד , חירות ועמל - ישרים במולדת עמם " . להנצחתה קיימים בערים חיפה והרצליה רחובות הנושאים את השם " שארית הפליטה " . בעיית הפליטים - שהם לפי ההגדרה הרווחת בימינו , אנשים שנמלטו מארצם מפאת הסכנה על רקע גזע , דת , לאום או השקפה מדינית - לא ירדה מעולם מעל הפרק . במאה העשרים הקים האו " ם ( 1950 ) נציבות העוסקת בפליטים United Nations - ( - High Commissioner for Refugees ( UNHCR השומרת על זכויותיהם ומסייעת למדינות הקולטות אותם למצוא להם פתרונות של קבע . טיפוח וטעוני טיפוח טיפוח משמעו מתן תשומת לב והענקת טיפול מסור ( כגון טיפוח החן , טיפוח הסביבה או טיפוח ההון האנושי ) . המושג " טעוני טיפוח " הוא יצירתו של הפרופסור לחינוך קרל פרנקנשטיין ( , ( 1990 - 1905 אשר טבע אותו כחלק ממשנתו החינוכית . עיסוקו בחינוך , פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית הביא אותו להכרה כי ישנם תלמידים , שרקעם החברתי בסביבה שאיננה מאתגרת דיה , מנע מהם מלמצות את כשרונותיהם והם נזקקו על כן ל "הוראה משקמת " ( גם הוא ביטוי שטבע פרנקנשטיין ) השונה משיטת ההוראה המקובלת . " טעון טיפוח " הוא אפוא מי שראוי וזכאי לטיפול מסור ולהשקעת יתר . אך כיוון שהיו מי שטפלו על ביטוי זה משמעויות מגזריות , אין נוטים עוד לעשות בו שימוש . ובכל זאת נסיים בטוב ... התרגום הארמי לפסוק מפתיע את קוראיו בפרשנותו הייחודית לשורה הראשונה בפסוקנו , וכה דבריו ( בתרגום לעברית ) : " תקרא חירות לעמך בית ישראל בידי המלך המשיח כפי שעשית על ידי משה ואהרן ביום שהוצאת את ישראל ממצרים ( והוא תרגום של " תקרא כיום מועד " ) ויתאספו נעריי סביב סביב מכל מקום שנפוצו שם ( והוא תרגום של " מגוריי מסביב " ) " . אמנם ניתן לחוש בצרימה בין דבריו אלה לבין המשך תרגומו את הפסוק ( דבר שהביא חוקרים לראות בהם תוספת משנית ) , ובכל זאת יש בהם מן המפתיע והמנחם בהזכרת הגאולה , מלך המשיח , יציאת מצרים וקיבוץ גלויות . " המשפחה " ( , ( 1916 פליטים יהודים מימי מלחמת העולם הראשונה , ציור שמן על בד מאת הצייר היהודי - פולני מאוריצי מינקובסקי ( . ( 1930 - 1881

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help