sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:58

פרק א פסוק טו סלה כל אַבירי א ֲדני בקרבי קרא עלי מוֹעד לשבר בחוּרי גתדרךא ֲדני לבתוּלת בת יהוּדה : יש מפרשים " סילה " כשימוש הפועל בתהילים קיט , קיח : " סלית כל שוגים מחוקיך כי שקר תרמיתם " , היינו : מאסת , תיעבת . אחרים רואים את השורש סל " ה כמקבילו של השורש סל " ל שמשמעותו להרים או לערום , ומזה שם העצם סוללה : " ובנית עליה דיק ושפכת עליה סוללה " ( יחזקאל ד , ב ) , וכן שם העצם מסילה , שעניינו דרך מוגבהת : " פנו דרך העם סולו המסילה " ( ישעיה סב , י ) . לפי פירוש אחרון זה , האלוהים ערם את גוויות כל אביריה של ירושלים בתוכה , והשוו : " סלוה כמו ערמים ( = ערימות ) והחרימוה " ( ירמיה נ , כו ) . " אבירים " הם גיבורים , אנשי חייל , וראו , למשל , התקבולת בתהילים עו , ו : " אשתוללו אבירי לב נמו שנתם / ולא מצאו כל אנשי חייל ידיהם " . אלוהים תכנן את מפלתה של ירושלים , קבע לה זמן , " קרא ... מועד " שבו יתרחש אירוע זה ( והשוו להלן ב , כב ) . אם בתורה קריאת מועד עניינה קביעת ימי חג ( כגון ויקרא כג , ב : " מועדי ה ' אשר תקראו אותם מקראי קודש " ) , הרי שכאן נקבע יום להרס ולהרג , " לשבור בחוריי " . הבחורים , כמוהם כאבירים , הם אנשי המלחמה , כפי שהדבר עולה , דרך משל , מן התקבולת שבדברי ירמיהו : " לכן יפלו בחוריה ברחובותיה / וכל אנשי המלחמה ידמו ביום ההוא " ( מט , כו ) , וכן : " ואל תחמלו אל בחוריה / החרימו כל צבאה " ( שם נא , ג ) . פסוק אחרון זה הוא נבואה קשה שנושא הנביא על בבל . בראש הפסוק סופר על גוויות הלוחמים שנערמו זו על גבי זו לגובה , ואילו בסופו מתואר האלוהים הדורך על קרבנותיו כאדם הדורך ענבים בגת : " גת דרך ה ' לבתולת בת יהודה " . נראה שהתרגום הארמי מצא את דברי המגילה קשים מכדי שיובנו כפשוטם , ועל כן הוסיף לפסוק כי " עלו האומות על פי גזירת דבר ה ' וטימאו את בתולות בת יהודה עד שהיה דמן נוטף כיין מגת " ( המקור , כמובן , בארמית ) . ירושלים מכנה עצמה בשורה זו בגוף שלישי : " בתולת בת יהודה " , הבתולה שהיא בת , שהיא יהודה , כמו " בתולת בת ציון " ( להלן ב , יג ) , והשוו האמור בדברי המקונן לעיל על בנות ירושלים : " בתולותיה נוגות והיא מר לה " ( א , ד ) . עם זאת , אין להוציא מכלל אפשרות שהשורה השלישית בפסוקנו היא התפרצות של דברי המקונן אל תוך דברי ירושלים , כפי שהוא להלן בפסוק יז , ומכאן הדיבור בגוף שלישי . גת , יקב ודם הגת בתקופה המקראית היתה בעיקרה שקע חצוב בסלע שבו נהגו , על ידי דריכה ברגל או לחיצה בעזרת גלילי אבן , לסחוט את הענבים לצורך הפקת יין . בארץ ישראל גופה נתגלו אלפי גיתות , בגדלים שונים ובשיטות בנייה מגוונות , מן האלף השלישי לפנה "ס ועד להגעת האסלאם לאזור ( אשר האיסור על שתיית יין הביא אותו להרוס גיתות רבות ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help