sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:255

שלכם הוא , שנאמר ' שובו אלי ואשובה אליכם אמר ה ' צבאות' ( מלאכי ג , ז ) . אמרה לפניו : ריבונו של עולם , שלך הוא שנאמר ' שובנו ( = השיבנו ) אלוהי ישענו ' ( תהילים פה , ה ) " , והמדרש חותם בפסוקנו ללמדנו כי כך ראוי לדעתו שיהיה . במקורות אחרים מוצגת תמונה הפוכה ומודגשת דווקא חובת האדם לעשות את הצעד הראשון , ורק אז יזכה בסיוע ממרומים , בבחינת : " בא ליטהר - מסייעין אותו " ( יומא לח ע " ב ) , וכן " אדם מקדש עצמו מעט - מקדשין אותו הרבה " ( שם ) . התלמוד מסכם עניין זה בקביעה כי " בדרך שאדם רוצה לילך - בה מוליכין אותו " ( מכות י ע " ב ) . וראוי להעיר כי בנוסחי תפילה ארצישראליים ( שמקורם מן המחצית השנייה של האלף הראשון ) היווה פסוקנו את הברכה החמישית של תפילת שמונה עשרה , ואליו נתוספה חתימת הברכה : " ברוך אתה ה ' הרוצה בתשובה " . בנוסחי תפילה שעוצבו בבבל ( וכך הנוהג היום ) הניסוח עד לחתימת הברכה הוא אחר : " השיבנו אבינו לתורתך וקרבנו מלכנו לעבודתך והחזירנו בתשובה שלמה לפניך " , אך גם כאן התביעה היא שממרומים יעשה הצעד הראשון . חדש וחידוש הפועל חד " ש בלשון מקרא מביע החזרה של עטרה ליושנה , כגון : " ובנו חורבות עולם שוממות ראשונים יקוממו וחידשו ערי חורב שוממות דור ודור " ( ישעיה סא , ד ) . ולפיכך אפילו דברי המשורר : " לב טהור ברא לי אלוהים ורוח נכון חדש בקרבי " ( תהילים נא , יב ) מכוונים כפי הנראה אל החזרת מצב לקדמותו . לעומת זאת תואר השם " חדש " בלשון המקרא הוא הפך ישן , כגון : " וישן מפני חדש תוציאו " ( ויקרא כו , י ) , משהו שטרם היה או שטרם השתמשו בו , לדוגמא : " בית חדש " ( דברים כב , ח ) , " עגלה חדשה " ( שמואל - ב ו , ג ) , ואפילו " שמים חדשים וארץ חדשה " ( ישעיה סה , יז ) . גם שם העצם " חדשות " מכוון אל דברים שטרם היו וטרם נודעו , כגון : " השמעתיך חדשות מעתה ונצורות ולא ידעתם " ( שם מח , ו ) . גם בלשון חז " ל משמש הפועל חד " ש בבניין פיעל לציון דבר מה שטרם היה בעבר : " אמר ר ' יהושע דבר חדש חידשו סופרים" ( כלים יג , ז ) , וזו אף משמעות " חידוש " , כשאלתו של ר ' יהושע את תלמידיו שבאו לבקרו : " מה חידוש היה לכם בבית המדרש היום ... [ שהרי ] אי אפשר לבית המדרש בלא חידוש " ( תוספתא סוטה ז , ט ) . בלשוננו החדשה אנו מרבים לדבר על חידושי לשון , חידושי אופנה , חידושי מדע וכיוצא באלה . והמחדש חידושים הוא חדשן , וחידוש שנוצר ממש בזה הרגע הוא חדשדש . יהודה עמיחי ופסוקנו בשירו " אכסניית נוער " מקונן המשורר יהודה עמיחי ( – 1924 2000 ) על כך שגם מוקד הפעילות הדתית , הכותל , וגם אחד ממוקדי פעילותם של בני הנוער , אכסניית הנוער , " סגורים בפניי לעד " , וזאת בשל גילו מכאן ובשל דעתו על האל והדת מכאן . למפגש זה עם הדת העתיקה והנעורים התוססים מצטרף בשירו של עמיחי פסוקנו : " לא נכנסתי ( = לאכסניית הנוער ) אבל שמעתי מבית כנסת / שירה מיואשת ' חדש ימינו כקדם ' / אלה חושבים על בית מקדשם ואני על גופי " . עמיחי עוקר אפוא את הפסוק מהקשרו הלאומי - ההיסטורי ומיישם אותו על בקשתו האישית של " אדם מזקין " , כפי שהוא מתאר את עצמו באותו שיר . כרטיס ברכה לשנה החדשה , מעוטר באיור חוף אילת ( ערב ראש השנה תש " י ) . כחצי שנה לאחר שחרור העיר במלחמת העצמאות , מבטא הכרטיס תקוה להשבת עטרתה של אילת , היא עציון גבר מימי שלמה המלך , ליושנה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help