sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:189

תורה . אחד ביקש לשמוע דבר אגדה והאחר רצה לשמוע דבר הלכה . " פתח לומר אגדה - ולא הניח לו זה , פתח לומר הלכה - ולא הניח לו זה . אמר להם : אמשול לכם משל . למה הדבר דומה ? לאדם שיש לו שתי נשים , אחת ילדה ( = צעירה ) ואחת זקינה , ילדה מלקטת לו [ שערות ] לבנות , זקינה מלקטת לו שחורות , נמצא קרח מכאן ומכאן ! אמר להן : אם כך , אומר לכם דבר שיהיה שווה לשניכם : ' כי תצא אש ומצאה קוצים ' ( שמות כב , ה ) - תצא מעצמה ( = והוא העניין ההלכתי הנלמד מן הפסוק ) , ' שלם ישלם המבעיר את הבעירה ' ( שם ) . אמר הקדוש ברוך הוא : עליי לשלם את הבעירה שהבערתי , אני הצתי אש בציון , שנאמר : ' ויצת אש בציון ותאכל יסודותיה ' , ואני עתיד לבנותה באש ( = והוא העניין האגדי הנלמד מן הפסוק ) , שנאמר : ' ואני אהיה לה ... חומת אש סביב ולכבוד אהיה בתוכה ' ( זכריה ב , ט ) " . וישנה נעימה של נחמה בהבטחתו של מי שהצית את האש לשוב ולבנות את העיר החרבה , אף זאת באש . ברכת נחם מיוחדת היא תפילת מנחה בתשעה באב שבה מרחיבים את אחת מברכות תפילת העמידה , את הברכה העוסקת בבקשה לבניין ירושלים ( וחתימתה : " ברוך אתה ה ' בונה ירושלים " ) , ומוסיפים עליה דברים רבים ( ויש עדות המוסיפות דברים אלה גם בתפילות אחרות של אותו יום ) : " נחם ה ' אלוהינו את אבלי ציון ואת אבלי ירושלים ואת העיר האבלה והחרבה והבזויה והשוממה , האבלה מבלי בניה ... והבזויה מכבודה ... ויבלעוה לגיונות ויירשוה עובדי פסילים ויטילו את עמך ישראל לחרב ... על כן ציון במר תבכה וירושלים תיתן קולה ... כי אתה ה ' באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה , כאמור ' ואני אהיה לה נאום ה ' חומת אש סביב ' ... ברוך אתה ה ' מנחם ציון ובונה ירושלים " ( יסוד הדברים בתלמוד הירושלמי , ברכות ד , ג . כאן הובא נוסח " ספרד " של הברכה אך יש לה גירסאות שונות במקצת , כגון פתיחתה ב " רחם " ) . לאחר מלחמת ששת הימים ואיחוד העיר נשמעו בעולם הדתי קולות שביקשו לשנות ברכה זו , בטענה כי שינוי מעמדה של ירושלים מחייב לתת בה ביטוי של הכרת טובה לאלוהים , ועל כן הוצעו הצעות שונות לשינוי נוסח הברכה . הצעות אלו החלו בהצעה להפוך את הפעלים שבה לזמן עבר , המשיכו בהצעה לקצר את הברכה ולהשמיט מתוכה ביטויים המציגים את ירושלים בקלונה , וסיימו בניסוחים שונים וחדשים בתכלית , שחלקם רחוקים מן הברכה המקורית . מכל מקום , פסוק הנחמה המדבר באלוהים כחומת אש - נותר בעינו במרבית ההצעות האלה . שרידים מן " הבית השרוף" ברובע היהודי בירושלים , הקרוי גם " בית קתרוס " , על שם אחת ממשפחות הכהונה של תקופת הבית השני . עץ חרוך ואבנים שרופות מוקפות באפר מעידים על הרס הבית במהלך המרד ברומי .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help