sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:57

עול העול משמש לקשירתה של הבהמה ולנהיגתה והוא עשוי שני מוטות עץ או ברזל ( ראו ירמיה כח , יג - יד ) ומכונה גם " מוטה" ( ישעיה נח , ו ) או " מוסרות " ( ירמיה ה , ה ) על שם החבלים הקושרים אותו לצוואר הבהמה . במקרא נזכר העול בזיקה לבהמות רק פעמים אחדות , ודווקא כשמדובר בבהמות שלא עלה עליהן עול , כגון הפרה האדומה ( במדבר יט , ב ) או הפרות שהשיבו את ארון ה ' לישראל לאחר שנפל בידי הפלישתים ( שמואל - א ו , ז ) . רוב מופעיו של העול במקרא הם מטאפוריים ( כפי שהוא בפסוקנו ולהלן ג , כז ) ומשמשים לעיצוב יחסי אדון ועבדו או מלך והמשועבדים לו . כך , למשל , מתלוננים בני ישראל באזני רחבעם : " אביך הקשה את עולנו ואתה עתה הקל מעבודת אביך הקשה ומעולו הכבד אשר נתן עלינו ונעבדך " ( מלכים - א יב , ד ) , בקשה שעליה השיב במילים דומות : " אבי הכביד את עולכם ואני אוסיף על עולכם " ( שם , פסוק יד ) . מטאפורה זו לובשת אופי קונקרטי בסיפור על ירמיהו וחנניה בן עזור ( ירמיה כז - כח ) , שבו מצטווה הנביא על ידי האלוהים לתת על צווארו מוסרות ומוטות כדי להמחיש את הכורח לעבוד את מלך בבבל ולא למרוד בו , בעוד שחנניה שובר ברבים את המוטה , באומרו בשם ה ' " ככה אשבור את עול נבוכדנאצר מלך בבל " ( שם כח , יא ) . בלשוננו באים כמה ביטויים מטאפוריים המכילים את היסוד עול , כגון ( בעקבות המקרא ) לפרוק עול , למשוך בעול ולהכביד עול , וכן , בלשון חכמים , עול תורה , עול מצוות , וגם קבלת עול מלכות שמים ( ברכות ב , ג ) - שהוא כינוי קבוע לקריאת שמע . גרעין של טובה ברעה מדרש איכה רבה לפסוקנו מציע לגרוס " נשקד " בשי " ן ימנית , ומבאר באופן מפתיע כי האלוהים שקד , בדק ובחן , מה הוא הזמן המתאים ביותר להוציא את בני ישראל לגלות , ומה הדרך הטובה ביותר ללכת בה , וכל זאת כדי להקל על העם . גם אם חטא העם ונענש בגלות , עדיין ניכרים במעשה זה רחמי האלוהים על עמו , שכן " שקד הקדוש ברוך הוא איך להביא עליי את הרעה . אמר : ' אם אני מגלה אותן בתקופת טבת - הרי הן לוקין בצינה ומתים , אלא הריני מגלה אותן בתקופת תמוז , שאפילו הן ישנין בדרכים וברחובות אין אחד מהם ניזוק '" . זאת ועוד : " אמר : ' אם אני מגלה אותם בתקופת טבת - אין ענבים בגפן ואין תאנים בתאנה , אלא הריני מגלה אותם בתקופת תמוז " , בימים שבהם נותנים העצים את תנובתם . בתקופת תמוז - היינו בחודשים שבין תמוז לאלול - אין קור מכביד ואין צמחייה קמלה , כך שהגולים יכולים ליהנות ממזג אוויר נוח ומעצי פרי לאכול מהם בדרכם . ועוד : " אמר : ' אם אני מגלה אותם דרך מדבר - הם מתים ברעב , אלא הריני מגלה אותם דרך ארמנייא , שהם כרכין ומחוזות ומאכל ומשתה מצוי להם '" . המסורת הרואה את אזור ארמניה ( של היום ) כחלק ממסלול היציאה לגלות מתאשרת מעדויות אחרות על ישיבת יהודים באזור זה במאות הראשונות לפני הספירה , כנראה כתוצאה מן היציאה לגלות בבבל . " יהודים משמשים כסוסי עבודה" ( , ( 1945 הדפס אבן על נייר מעשה ידי הארכיטקט ההולנדי הנרי פיק ( , ( 1972 – 1895 שנכלא בידי הגרמנים במחנה בוכנוואלד .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help