sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:254

חלק חמישי / פסוקים כא - כב בקשה מן האלוהים שישיב את המקוננים אליו , יחדש את תפארת עברם , ואילו הם יחזרו בתשובה פרק ה פסוק כא ה ֲשיבנוּ ה׳ אליך ונשׁוּבה ( ונשוב ) חדשׁ ימינוּ כקדם : לאחר שבפסוק הקודם ביטאו המקוננים את תקוותם וציפייתם מן האלוהים על דרך השלילה ( "למה לנצח תשכחנו " ) , הרי שעתה יביעו את משאלתם על דרך החיוב . ( על קריאת פסוק זה שנית בשעת קריאת המגילה בציבור ראו בפירוש הפסוק הבא . ) " השיבנו " הריהי בקשה מן האלוהים שיסייע למתפללים לחזור אליו בתשובה , והריהם מבטיחים מצדם שאכן יעשו כן ( " ונשובה " ) , והשוו אל דברים דומים שאומר ירמיהו : " השיבני ואשובה כי אתה ה ' אלוהיי" ( לא , יח ) . לשון " ונשובה " מביעה חזרה בתשובה גם לעיל ג , מ : " נחפשה דרכינו ונחקרה ונשובה עד ה '" , והתרגום הארמי לפסוקנו אכן מבהיר : " ונשובה בתשובה שלמה " . הקריאה " חדש ימינו כקדם " מתקשרת אל קריאתם של המקוננים בפסוק הקודם , שגם בה נזכרה אותה תקופת זמן , הימים : " למה ... תעזבנו לאורך ימים " . יש בקריאה זו ביטוי לציפייתם להיפוך במצבם : כנגד סבלם בעבר לאורך ימים , מצפים הם עתה לשובם של ימי הזוהר של העבר , לימים שבהם שררה הרמוניה בין האלוהים ועמו . השורש חד " ש בפיעל משמעו במקרא חזרה אל מצב ראשוני , וראו לדוגמא : " וכשמוע אסא הדברים האלה ... ויחדש את מזבח ה ' אשר לפני אולם ה '" ( דברי הימים - ב טו , ח ) , היינו שיקם אותו , השיב לו את מראהו כבראשונה . המילה " כקדם " מופיעה במקרא רק כאן ובדברי ירמיה : " והיו בניו ( = של יעקב ) כקדם ועדתו לפניי תיכון" ( ל , כ ) , ופירושה כמו " כימי קדם " , כגון דברי הנביא : " עורי עורי לבשי עוז זרוע ה ' עורי כימי קדם דורות עולמים " ( ישעיה נא , ט ) , הרומזים אל תקופות קדומות בתולדות העולם . והשוו לביטוי דומה : " זכרה ירושלים ימי עוניה ומרודיה כל מחמדיה אשר היו מימי קדם " ( לעיל א , ז ) . מדרש איכה רבה מציע כמה תשובות לשאלה מה הם אותם " ימי קדם " שהמקוננים מבקשים לשוב אליהם : ימי אדם הראשון בגן העדן , תקופת הזוהר של המלך שלמה , ולמרבה ההפתעה גם תקופת הנדודים במדבר ( כנראה על יסוד דברי הנביא : " זכרתי לך חסד נעורייך אהבת כלולותייך לכתך אחרי במדבר " [ ירמיה ב , ב ]) או הימים קודם לדור אנוש שהוא , על פי המדרשים , הדור הראשון שהחל בעבודה זרה , כיוון שנאמר בו : " אז הוחל ( = מלשון חילול ) לקרוא בשם ה '" ( בראשית ד , כו ) . השב והמשיב - מי ראשון ? במדרש איכה רבה לפסוק מתקיים דיון בין האלוהים לבין כנסת ישראל , וכך הוא מתנהל : " אמרה כנסת ישראל לפני הקדוש ברוך הוא : ריבונו של עולם , שלך הוא ( = עליך לפתוח בתהליך ההתקרבות בין העם לאלוהיו ) ' השיבנו ה ' אליך ונשובה ' . אמר להם :

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help