sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:188

חלק שלישי / פסוקים יא - טז חורבן העיר ועונשם של ראשיה פרק ד פסוק יא כלהה׳ אתחמתוֹ שפךחרוֹן אַפּוֹ ויצת אשׁ בציּוֹן ותאכל יסוֹדתיה : חלקה השלישי , המרכזי , של הקינה מציין כי ה ' הוא מקור הרעה שבאה על ירושלים . שני הפסוקים המהווים את לב עשרים ושניים פסוקיו של הפרק ( פסוקים יא - יב ) מדברים בכיבוש ירושלים ובהריסתה . הראשון מבין השניים מתמקד בחלקו של ה ' בהבאת האסון . ה ' כילה את חמתו , היינו שפך את כולה עד תום ( הפועל שפ " ך אכן מופיע בצלע השנייה , ולקשר בין שפ " ך לחמה ראו עוד בפירוש לפרק ב , ד ) . דוגמא נוספת לקשר בין כל " ה וחמה ראו : " כי אני ה ' דיברתי בקנאתי בכלותי חמתי בם " ( יחזקאל ה , יג ) . החמה בוערת כאש ( " וחמתו בערה בו " [ אסתר א , יב ]) , ואף " חרון אפו " , כעסו של האלוהים , הוא ביטוי לבעירה באש , כגון " לשפוך עליהם זעמי כל חרון אפי כי באש קנאתי תאכל כל הארץ " ( צפניה ג , ח ) . ראשית השורה השנייה אכן מזכירה את האש : " ויצת אש בציון " . ה ' בכבודו ובעצמו - ולא האויב הבבלי - הוא שהבעיר אותה , וזו אוכלת את העיר עד יסודותיה ( ושימו לבכם למשחק המילים שבין " כילה" ל " ותאכל " ) . לצירוף אכ " ל ו " אש " ראו למשל : " כאש אוכלת בראש ההר " ( שמות כד , יז ) . האש שורפת את העיר עד תום , עד שלא יוותר ממנה שריד ולא יוודע כי במקום זה נצבה בעבר עיר . במזמור קלז בתהילים קראו בני אדום להריסת ירושלים : " ערו ערו עד היסוד בה " ( פסוק ז ) , ואילו כאן , כאמור , מיוחס החורבן הגמור , עד היסוד , לה ' . לנבואת חורבן על עיר אחרת , על שומרון , המזכירה אף היא את חשיפת יסודותיה , ראו : " והיגרתי לגי ( = לגיא ) אבניה ויסודיה אגלה " ( מיכה א , ו ) . חסדי האל בשריפת ירושלים במדרש דברים רבה ( מהדורת ליברמן , ואתחנן ) מובא דו - שיח בין משה לאלוהים שעניינו בקשת משה להיכנס לארץ ( המקור רובו ארמי ) : " אמר לו משה : ' אכנס ואבנה את המקדש ' . אמר לו : ' אם אתה בונה אותו - לא יחרב ' . אמר לו משה : ' והרי ראוי הוא שלא יחרב ! ' אמר לו הקדוש ברוך הוא : ' ואם אינו חרב , אני מכלה את בניי , שהן עתידין לחטוא לפניי ולהכעיס אותי ולעבוד עבודה זרה ... [ מוטב ש ] אני מתיש חמתי בביתי ומחריבו , ואין בניי מתכלין ' , שכן כתיב ' כילה ה ' את חמתו ... בציון '" . הרעיון כי הריסת מיבנה , חשוב ככל שיהיה , כתחליף לפגיעה בנפשות מוצא לו ביטוי גם במדרשים אחרים , כגון דרשת שמות רבה ( לה , ד ) על תיבת " למשכן " שבפסוק " ועשית את הקרשים למשכן " ( שמות כו , יח ) . ניתן לקרוא מילה זו בטכסט חסר ניקוד כ " למשכן " ( כלומר : למשכון , נכס המשועבד כערובה להחזר חוב או מילוי משימה אחרת ) . וכך נמצא במדרש : " לא היה צריך לומר אלא ' ועשית את הקרשים משכן ' , מהו ' למשכן ' ? אמר ר ' הושעיא : על שום שהוא ( = המשכן , המקדש ) עומד למשכון , שאם נתחייבו שונאיהם של ישראל ( = לשון נקייה והכוונה לעם ישראל ) כליה - יהא מתמשכן עליהן " . מה שנראה אפוא כאסון נורא , שריפת המקדש , מתבאר כך כביטוי לרחמי האל על בניו וחסדיו עמהם ; הוא פוגע במשכון אך לא בבעליו . פסק דינו של מצית אש שמימי התלמוד ( בבא קמא ס ע " ב ) מספר על שני חכמים , רב אמי ורב אסי , שישבו לפני מורם , ר ' יצחק נפחא , וביקשו ממנו לומר דברי

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help