sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:55

יכולה היית לי ? '" , שכן " קימחא טחנא טחנת , אריא קטילא קטלת , ביתא יקדתא אקידת " , כלומר : קמח טחון טחנת , אריה הרוג הרגת , בית שרוף שרפת . אש הרסנית היורדת משמים נזכרת במקרא לא אחת . במהפכת סדום ועמורה נטלה חלק גם אש משמים ( בראשית יט , כד ) , וכזו ירדה גם כדי להעניש את נדב ואביהוא שהקריבו אש זרה לפני ה' ( ויקרא י , ב ) . באש ממרום כלו שותפיו של קורח למרד ( במדבר טז , לה ) , ובאש נענשה אף העדה כולה בגלל תלונותיה במדבר , ושם המקום שבו ארעה השריפה נקרא תבערה ( שם יא , א - ג ) . ופעמיים ירדה אש על שתי קבוצות של חמישים חיילים ומפקדיהם , על שלא נזהרו בכבודו של אליהו הנביא ( מלכים - ב א , ט - יב ) . אך אש משמים איננה רק ביטוי לעונש ולחרון אף האלוהים . היא ירדה משמים גם כחלק מסיפור האסונות שניחתו על איוב כשהעמיד אותו ה ' בניסיון ( איוב א , טז ) , ואף כהיענות לבקשתו של אליהו בהר הכרמל , כהוכחה ניצחת לעליונותו המוחלטת של האלוהים על הבעל ( מלכים - א יח , יט - לח ) . ירידת האש על המזבח בחנוכת המשכן במדבר באה כאות להכרת ה ' בקדושתו : " ותצא אש מלפני ה ' ותאכל על המזבח את העולה ואת החלבים " ( ויקרא ט , כד ) . והנה , ספר דברי הימים מספר על ירידת אש מן השמים בקשר לשני מעשים , שאין בהם מרכיב זה בהופעתם בספרי נביאים ראשונים . בראש המכלול הספרותי המספר על ההכנות לבניין המקדש בירושלים הציב בעל הספר את סיפור קניית הגורן בירושלים ובניין המזבח שם בידי דוד , סיפור המוכר מספר שמואל ( שמואל - ב פרק כד ) , אך לקראת סופו הוסיף : " ויקרא [ דוד ] אל ה ' ויענהו באש מן השמים " ( דברי הימים - א כא , כו ) . סופו של המכלול הספרותי הוא בתיאור חנוכת מקדש שלמה ( דברי הימים - ב פרק ז ) , וגם שם מסופר על ירידת אש מן השמים : " וככלות שלמה להתפלל והאש ירדה מהשמים ותאכל העולה והזבחים וכבוד ה ' מלא את הבית" ( פסוק א ) . כך יוצר אפוא בעל דברי הימים מסגרת ניסית למכלול הפרקים שעניינם בהקמת מקדש שלמה בירושלים , עדות לבחירת ה ' במקום , שביטויה המובהק היא ירידת אש ממרומים . חטא , עונש , נחמה וחוזר חלילה מדרש איכה רבה לפרקנו חוזר שוב ושוב על דגם ספרותי בן שלושה חלקים , שלפיו חטאו ישראל בדבר כלשהו , ובו גם " לקו" ( נענשו ) , אך גם עתידים הם להתנחם בו עצמו . כך לגבי פסוקנו : " חטאו באש , דכתיב ' הבנים מלקטים עצים והאבות מבערים את האש ... והסך נסכים לאלוהים אחרים ' ( ירמיה ז , יח ) , ולקו באש , דכתיב ' ממרום שלח אש ' , ומתנחמין באש , דכתיב ' ואני אהיה לה נאום ה ' חומת אש סביב ' ( זכריה ב , ט ) " . החזרה על דגם זה כוללת בתוכה הן הודאה בחטא והצדקת העונש , והן אמונה בנחמה העתידה , שכן מי שהעניש גם יכול לחמול ולחוס , ובוודאי יעשה כן . " תעניות " , מעגל יהודים אבלים סביב לאבן שעליה חקוק " תעניות " , על רקע הריסת ירושלים בידי הרומאים . הדפס מאת יאן לויקאן ( אמסטרדם . ( 1689

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help