sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:253

נצח לכאורה פירוש תואר הפועל " נצח " במקרא הוא : לעולם ועד , עד קץ כל הזמנים , כגון : " כי לא לעולם אריב ולא לנצח אקצוף" ( ישעיה נז , טז ) , וכן : " ויטרף ( " = ויטר " ? מלשון נטירה ) לעד אפו ועברתו שמרה נצח " ( עמוס א , יא ) . עם זאת יש לשאול האם זו גם כוונת המילה כאשר היא נרדפת לצירוף " לדור ודור " , כגון : " מדור לדור תחרב לנצח נצחים אין עובר בה " ( ישעיה לד , י ) . האם " לדור ודור " משמעותו למשך דורות רבים , או שמא עד סוף כל הדורות ? בהתאם לתשובה על שאלה זו יוחלט כיצד להבין את תיבת " לנצח " הבאה בתקבולת בפסוקים מעין אלה . עם זאת לעיתים ברור שמשמעות " לנצח " היא למשך זמן רב אך עם זאת מוגבל , כמו שהוא בפסוקנו . משמעויות " נצח " - בין אם המדובר בפרק זמן ארוך ובין אם מדובר בכזה שאין לו סיום - גרמו לזיהויה של המילה עם התקוה , עם התוחלת : " ואומר אבד נצחי ותוחלתי מה '" ( איכה ג , יח ) , ומכאן קצרה הדרך להפיכת " נצח " לתכונה מתכונותיו של האלוהים , כך : " לך ה ' הגדולה והגבורה והתפארת והנצח וההוד " ( דברי הימים - א כט , יא ) , ואף לאחד משמותיו , כדברי שמואל : " וגם נצח ישראל ( = היינו : תקוותם היציבה ) לא ישקר ולא ינחם כי לא אדם הוא להינחם " ( שמואל - א טו , כט ) . אגב נעיר כי מפסוק זה נגזר שמה של המחתרת הפרו - בריטית ניל " י , שהוקמה בשנת 1915 וביקשה לסייע לבריטים לכבוש את ארץ ישראל מיד העות ' מנים . הבטחתו של הנביא ישעיהו ( כה , ח ) : " בילע המוות לנצח ומחה אדוני אלוהים דמעה מעל כל פנים " חותמת את מסכת מועד קטן שבמשנה , העוסקת בחלקה בענייני אבלות , ואכן פסוק זה מופיע רבות כדברי סיום להספדים או כדברי חתימה בספרי הלכה שעניינם אבלות ( כגון סיום הדיון בנושא זה ב " קיצור שולחן ערוך " ) . במדרש ( תנחומא [ מהדורת בובר ] ויחי , ז ) נזכר הפסוק אף בהקשר לירושלים : " אמר הקדוש ברוך הוא : בעולם הזה אין המוות מניח לאדם שישמח , אבל לעולם הבא ' בילע המוות לנצח ' , וכיוון שהמוות מסתלק - מה כתיב ? ' וגלתי בירושלים וששתי בעמי ולא ישמע בה עוד קול בכי וקול זעקה ' ( ישעיה סה , יט ) " . בשולי הדברים נעיר כי למילה " נצח " משמעות נוספת : מיץ , לשד , וזאת בפסוק " ויז נצחם ( = דמם של האדומים עליהם דורך האלוהים בגת ) על בגדיי " ( ישעיה סג , ג ) . משמעות זו עולה לא רק מן ההקשר אלא גם ממילה דומה בשפה הערבית . אגב , בהמשך אותה נבואה מופיעה מילת " נצח " גם במובן שנזכר לעיל , תקוה : " ואוריד לארץ נצחם " ( פסוק ו ) , והנביא עושה אפוא שימוש בשתי משמעויות שונות של אותה מילה במסגרת חטיבה נבואית אחת . " שבייה ענייה" המשורר בן ספרד של המאה הי " א , ר ' שלמה אבן גבירול , חיבר פיוט שראשיתו במילים " שבייה ענייה " ובו תלונה על מצבה של האומה היהודית בגולה בצירוף תקוה לגאולה קרובה . מעיקרו אמור היה הפיוט להשתלב בתוך הברכה הנאמרת לאחר קריאת שמע של שחרית , ברכה שאחד מנושאיה העיקריים הוא הגאולה . הבית הראשון חותם בציטוט פסוקנו , וזו לשונו : " שבייה ענייה בארץ נוכריה / לקוחה לאמה לאמה מצרייה / מיום עזבתה לך היא צופייה / השב שבותה רב העלילייה / ... / וחיש קל מהרה בשרה באליה ( = בשר לה על גאולתה בהופעת אליהו הנביא ) / רוני בת ציון הנה משיחנו / למה לנצח תשכחנו " . נראה שפרט לציטוט חלקו הראשון של פסוקנו יש בקטע שירי זה הד גם לסיומו של הפסוק ( " תעזבנו לאורך ימים " ) ואף לפסוק הבא בעקבותיו , " השיבנו ... ונשובה " . על עז " ב ושלושת חבריו במדרש איכה רבה ( מהדורת בובר ) לפסוקנו נאמר בשם ר ' יהושע בן אבין : " ארבעה דברים תבע ירמיה ( = ביקש מן האלוהים שיחזור בו מהם ) : עזיבה , שכיחה , מאיסה , וקציפה " , וממשיך המדרש ומוכיח טענה זו מפסוקי מגילת איכה , המיוחסת כזכור לנביא זה : " עזיבה ושכיחה - ' למה לנצח תשכחנו תעזבנו לאורך ימים ' , מאיסה וקציפה - ' כי אם מאוס מאסתנו קצפת עלינו עד מאוד' ( להלן פסוק כב ) " , והדרשן ממשיך ומלמד כי מן המאיסה שמאס ה ' בעמו ומן הקצף שקצף עליו כבר ניחם האלוהים , שנאמר " כה אמר ה ' אם ימדו שמים ממעלה ויחקרו מוסדי ארץ למטה גם אני אמאס בכל זרע ישראל " ( ירמיה לא , לז ) וכן " כי לא לעולם אריב ולא לנצח אקצוף " ( ישעיה נז , טז ) , אך לא על עזיבה ושיכחה , ו " לפיכך ציון מתרעמת ואומרת ' ותאמר ציון עזבני ה ' ואדוני שכחני ' ( שם מט , יד ) " . מדרשים העוסקים בנושא קרוב ( כגון פיסקה לא בפסיקתא רבתי ) מצביעים על כך שגם עניין השיכחה כבר נזנח , שנאמר " התשכח אישה עולה מרחם בן בטנה ? גם אלה תשכחנה ואנכי לא אשכחך " ( שם מט , טו ) . מארבעה לשונות אלו נותרה אפוא על כנה , לפי המדרש , רק אחת , העזיבה , והתקוה כי גם על כך ינחם האלוהים מפעמת במדרשים השונים לפסוקנו ( כגון פסיקתא רבתי , שם , שכל עניינה במילים " ותאמר ציון עזבני ה '" ) , והד לה במדרשי הפסוק הבא : " השיבנו ... ונשובה " .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help