sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:187

אשר הכינה . היא אמרה להם כי שמרה בעבורם חלק נאה וחשפה בפניהם את שאריות בנה . היא גם אומרת להם : " הילד הזה ילדי הוא , והמעשה הוא מעשה ידיי , אכלו כי הרי גם אני אכלתי . אל תהיו רכי לבב מאישה " , אך המורדים יצאו מביתה בפחד גדול מבלי שנגעו בבשר שהוגש להם ( תולדות מלחמת היהודים ברומאים , ספר שישי , . ( 212 - 201 על אם המאכילה את בניה מבשר אחיהם התינוק , בשעת המצור על ירושלים , ראו לעיל , עמוד . 185 אכילת בשר ילדים בשעת מצור היא מן הקללות הנוראות שבתורה . כך בספר ויקרא : " ואכלתם בשר בניכם ובשר בנותיכם תאכלו " ( כו , כט ) , וכן ביתר הרחבה בספר דברים : " ואכלת פרי בטנך בשר בניך ובנותיך ... במצור ובמצוק אשר יציק לך אויבך . האיש הרך בך והענוג מאוד תרע עינו באחיו ובאשת חיקו וביתר בניו אשר יותיר . מתת לאחד מהם מבשר בניו אשר יאכל מבלי השאיר לו כול " ( כח , נג - נה [ וראו עוד ירמיה יט , ט ]) . על אכילת בשר אדם בשעת מצור ( ולאו דווקא בשר ילדים או לאחר בישול ) מובא במדרש איכה רבה ( פרשה א [ המקור ארמי ]) סיפור מזעזע : " היו הנצורים אוכלים את בשר הרוגיהם . בכל יום היה יוצא אחד מהם ומביא להם והם אוכלים . יום אחד אמרו : 'ילך פלוני מאתנו , אם ימצא דבר יביא ונאכל ' . כשיצא מצא את אביו הרוג , לקחו והחביא את גופו ושם סימן עליו , שב ואמר להם ' לא מצאתי דבר ' . אמרו : ' ילך אדם אחר ואם ימצא דבר יביא ונאכל ' . משיצא אותו אדם הלך לריח [ הגופה ] ומצא את אותו הרוג והביאו ואכלוהו . משאכלו אמר לו ' מנין הבאת את ההרוג הזה ? ' אמר לו ' ממקום פלוני ' . אמר לו ' סימן היה עליו ? ' אמר לו ' סימן אלמוני ' . ענה אותו אדם ואמר : ' אוי לו לאותו איש ( = לי ) שמבשר אביו אכל ' , לקיים מה שנאמר ' לכן אבות יאכלו בנים בתוכך ובנים יאכלו אבותם ' ( יחזקאל ה , י ) " . משנה הוראה כאשר למילה אחת יש בלשון המקרא שתי משמעויות שונות , יש וסופרי המקרא ומשורריו מקנים לה בהופעה אחת את שתי משמעויותיה , וזו התופעה שכינה חוקר הלשון והמקרא דוד ילין ( 1941 - 1864 ) בשם " משנה הוראה " , היינו כפל הוראה , והרי ארבע דוגמות נוספות : ( א ) בדבריו של מיכה על הגויים : " ילחכו עפר כנחש כזוחלי ארץ ... יפחדו ויראו ממך " ( ז , יז ) הוא מכוון בזח " ל הן לאופן תנועתם של הנחשים והן ליראתם . לזח "ל במשמע דח " ל ( שמשמעו בארמית פח " ד ) , ראו איוב לב , ו : " על כן זחלתי ואירא " . ( ב ) על המכורים לשתייה אומר ישעיהו : " הוי משכימי בבוקר שיכר ירדופו מאחרי בנשף ין ידליקם " ( ה , יא ) . בשורש דל " ק הכוונה לומר שהיין מלהיבם , מבעירם , אך גם שהם רודפים - דולקים אחריו . לדל " ק במשמעות זו ראו בהמשך פרקנו : " קלים היו רודפינו ... על ההרים דלקונו " ( פסוק יט ) . ( ג ) הנביא אומר " קורא ממזרח עיט מארץ מרחק איש עצתי " ( ישעיה מו , יא [ הכתיב : " עצתו " ]) . המילה " עיט " ניתנת להתפרש כשם העוף המהיר או , על דרך השפה הארמית , כ " עצה " ( דניאל ב , יד ) , והרי לנו פסוק ששני חלקיו מקבילים זה לזה . ( ד ) בדבריו על שופטי ישראל אומר הנביא צפניה : " שופטיה זאבי ערב לא גרמו לבוקר" ( ג , ג ) . " ערב " הוא גם היפוכו של הבוקר הנזכר בסיום הפסוק , אך " זאב ערב " הוא זאב החי בערבות , והשוו : " זאב ערבות " ( ירמיה ה , ו ) . " אישה אוכלת את ילדה במצור ירושלים לאחר שבישלה אותו " , ציור מעשה ידיו של אומן לא ידוע ( פריס , סביב שנת . ( 1415

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help