sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:118

פרק ב פסוק כב תקרא כיוֹם מוֹעד מגוּרי מסביב ולא היה ביוֹם אַף ה ' פליט וש ׂריד א ֲשר טפחתי ורביתי איבי כלם : לאחר שתלתה ירושלים בה ' את האשם במה שאירע לה וליושביה , תובעת העיר ממנו לנקום את נקמתה . פתיחת הפסוק בצורת העתיד ולא בצורת הציווי נובעת , כמובן , מן הכורח להתחיל באות ת " ו . ירושלים מפצירה בה ' לקרוא " מועד " , לנקוב בזמן מוגדר , לחג הנקם ; הפעם לא יהא זה יום חג שמטרתו לפגוע בעיר , כפי שהיה בעבר : " סילה כל אביריי אדוני בקרבי קרא עלי מועד לשבור בחוריי " ( א , טו ) . הפעם רוצה היא ביום שיהיה " כיום מועד " , כאותו יום ממש , אלא שקרבנותיו יהיו אחרים , לא היא אלא אויביה . ועוד : ה ' אשר " שיכח ... בציון מועד ושבת " ( פסוק ו ) יתן לה עתה פיצוי בדמותו של " יום מועד " זה . אויבי ירושלים מכונים בפיה " מגוריי מסביב " . רש " י מבאר : " שכניי הרעים " , מלשון גו " ר , אלה הגרים סביבותיה , אך עדיף לפרש את התיבה משורש גו " ר אחר , שמשמעו לארוב , כגון : " כי הנה ארבו לנפשי יגורו עלי עזים " ( תהילים נט , ד ) , או לאים : " אשר חשבו רעות בלב כל יום יגורו מלחמות " ( שם קמ , ג ) . אפשר גם שגו " ר הוא לשון פחד , כמו בפסוק " בזדון דיברו הנביא לא תגור ממנו " ( דברים יח , כב ) , ובנבואותיו של ירמיהו שכיח הצירוף " מגור מסביב " , ראו לדוגמא : " מדוע ראיתי המה חתים נסוגים אחור וגיבוריהם יוכתו ומנוס נסו ולא הפנו מגור מסביב נאום ה '" ( מו , ה ) . לפי זה " מגוריי " הם המפחידים אותי והמאיימים עליי . לא הכל מתו בירושלים , אך היא מצפה כי " ביום אף ה '" - הוא יום הנקמה באויבים , המקביל לביטוי הפותח את הקינה " יום אפו " ( פסוק א ) - לא יוותר מאויביה - מגוריה שריד ופליט . השורה האחרונה של הקינה חוזרת מן הקריאה לנקמה אל גילוי של צער ויאוש עמוקים , ממש כסיום הקינה הראשונה , " כי רבות אנחותיי וליבי דווי " ( פסוק כב ) . ירושלים מזכירה לה ' ולשומעיה כי " אשר טיפחתי וריביתי " - כל אלה שילדתי ( ראו לעיל פסוק כ ) או כל אלה שטיפלתי בהם במסירות , פינקתי , וכל אלה שגידלתי - כלו ביד האויב . ומבאר ר ' יוסף קרא ( נוסח ב ) : ' " טיפחתי וריביתי ' - שניהם לשון אחד , כמו ' בנים גידלתי ורוממתי ' ( ישעיה א , ב ) " , ועתה " אויבי כילם " , ואין אתה יודע למי מכוונת ירושלים באומרה " אויבי " - האם לצבא הבבלים שהחריבה והרג את בניה ובנותיה או שמא לה ' שעליו אמרה בפסוק ה : " היה אדוני כאויב " . פליט פליט הוא מי שניצל , שרד מן המלחמה או מאסון אחר : " לא ינוס להם נס ולא ימלט להם פליט " ( עמוס ט , א ) , ונפוץ הוא הצירוף שבפסוקנו " פליט ושריד " בצד " שריד ופליט " , כגון : " ויכו אותם עד בלתי השאיר לו שריד ופליט " ( יהושע ח , כב ) . המקרא מכיר

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help