sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:252

פרק ה פסוק כ למה לנצח תשכחנוּ תעזבנוּ לארךימים : המקוננים מעמתים בין נצחיות ה ' לבין ההווה המר שבו נדמה להם כי נשכחו על ידו , פרק זמן ארוך הדומה בעיניהם לנצח נצחים . בני אדם , בשר ודם , אינם יכולים להמתין לדורי דורות כדי לזכות בישועה , והרי הם מבקשים מן האל הנצחי שיכיר בהבדל שבינו לבינם וימהר להושיעם כל עוד הם בחיים . לנרדפות בין " לעולם " ( שבפסוק הקודם ) לבין " לנצח " ראו התקבולת : " כי לא לעולם אריב / ולא לנצח אקצוף " ( ישעיה נז , טז ) , ובדומה בדברי ירמיהו : " הינטור לעולם / אם ישמור לנצח " ( ג , ה ) . " נצח " נרדף גם ל " דור ודור " שבפסוק הקודם , וראו למשל : " לא תשב לנצח / ולא תשכון עד דור ודור " ( ישעיה יג , כ ) . מילת השאלה " למה " ( הנמשכת גם לחלקו השני של הפסוק ) רווחת בקינות , כאשר מציג המקונן שאלות נוקבות לה ' , כגון : " עורה למה תישן ה ' הקיצה אל תזנח לנצח " ( תהילים מד , כד ) , וכן : " למה אלוהים זנחת לנצח יעשן אפך בצאן מרעיתך " ( שם עד , א ) . בפסוקים אלה משמעות מילת השאלה " למה " היא כמשמעות מילת השלילה " אל " , היינו : אל תשכחנו לנצח ( וראו לעיל , עמוד . ( 147 כשמקשר המקרא בין האלוהים לבין השיכחה , אין כוונתו לומר שהוא כבני האדם , אשר ישנם דברים הנעלמים מתודעתם ונמחקים ממנה . הבקשה ממנו שלא ישכח כמוה כבקשה שלא יתעלם מן המבקשים , כגון : " קומה ה ' אל נשא ידך אל תשכח ענווים " ( תהילים י , יב ) , היינו עזור להם ואל תתעלם מתחינתם . הוא הדין גם במקומות שבהם מבקשים המתפללים שהאלוהים לא ישים לבו לחטאיהם , היינו יתעלם מהם : " אל תזכור לנו עוונות ראשונים מהר יקדמונו רחמיך כי דלונו מאוד " ( שם עט , ח ) , והוא מצדו מבטיח : " אנכי אנכי הוא מוחה פשעיך למעני ועוונותיך לא אזכור " ( ישעיה מג , כה ) - מסתבר שלשונות שכ "ח וזכ " ר בהקשר לאלוהים הם ביטויים שבאו לשבר את האוזן בלבד . הפועל עז " ב נרדף לפועל שכ " ח , כגון : " ותאמר ציון עזבני ה ' / ואדוני שכחני " ( ישעיה מט , יד ) , וכן : " ואתם עוזבי ה ' השכחים את הר קודשי " ( שם סה , יא ) . הצירוף " אורך ימים " הוא מטבע ברכה המאחלת לאדם להגיע לזקנה ולשיבה : " כי אורך ימים ושנות חיים ושלום יוסיפו לך " ( משלי ג , ב ) . ספר משלי אף מבטא את ההנחה כי רכישת חכמה מביאה עמה אריכות ימים וכן עושר וכבוד : " אורך ימים בימינה ( = של החכמה ) בשמאלה עושר וכבוד " ( ג , טז ) . צירוף לשוני זה מופיע גם בקשר לנצחיותו של בית המקדש , שנאמר " לביתך נאוה קודש ה ' לאורך ימים " ( תהילים צג , ה ) , וכן בבקשתו של המתפלל לזכות ולהגיע לגיל מופלג בבית המקדש : " אך טוב וחסד ירדפוני כל ימי חיי ושבתי בבית ה ' לאורך ימים " ( שם כג , ו ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help