sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:54

פרק א פסוק יג ממרוֹם שלח אשׁ בעצמתי וירדנה פרשׂ רשת לרגלי השיבני אָחוֹר נתנני שממה כלהיּוֹםדוה : ניתן להצביע על קשר בין " חרון אף " , החותם את הפסוק הקודם , לבין האש הנזכרת בראשית פסוקנו , והשוו : " לשפוך עליהם זעמי כל חרון אפי כי באש קנאתי תאכל כל הארץ " ( צפניה ג , ח ) , ולהלן ד , יא : " כילה ה ' את חמתו שפך חרון אפו ויצת אש בציון ותאכל יסודותיה " . האלוהים , שנזכר בפסוק הקודם , מוריד אש ממשכנו השמימי וזו בוערת בעצמותיה של המקוננת - העיר ורודה אותן ( סיומת הפועל " וירדנה " היא של גוף שלישי רבות ) היינו מכה בהן , רומסת אותן ( כגון ישעיה יד , ו : " רודה באף גויים " ) ומציקה להן . בתרגום השבעים נאמר כאן " ויורידנה " , אך במגילת איכה מקומראן נכתב " ויורידני " , היינו השפיל ודיכא אותי . צורת " יורידני " מתאימה גם להמשך הפסוק שבו באים פעלים נוספים בגוף ראשון יחידה ( " השיבני " , " נתנני " ) . התרגום הארמי הבין את תיבת " בעצמותיי" כמדברת בערים החזקות , העצומות , של ממלכת יהודה . ירושלים חשה נרדפת וחנוקה על ידי האלוהים ; מעליה , ממרומים , הוא שולח אש , ואילו לרגליה , על פני הארץ , הוא פורש רשת , מלכודת . על הצירוף פר " ש רשת ראו גם : " גבר מחליק על רעהו רשת פורש על פעמיו ( = רגליו ) " ( משלי כט , ה ) . השורש פר " ש אמור להעלות בזיכרון הקורא את דברי המקונן על מה שעשה האויב בירושלים : " ידו פרש צר על כל מחמדיה " ( פסוק י ) . אלוהים ואדם גם יחד חברו אפוא כנגד העיר . ועוד אמר המקונן על העיר ש " גם היא נאנחה ותשוב אחור " ( פסוק ח ) , ועתה היא עצמה מטיחה בפני האלוהים מילים דומות : " השיבני אחור " . הוא אינו מניח לה לצעוד קדימה , לשפר את מצבה . אלוהים שלכד ברשתו את העיר המקוננת , אף מותיר אותה " שוממה " , היינו בודדה , תואר שנזכר גם בדברי המקונן לעיל : " כל שעריה שוממין " ( פסוק ד ) . " כל היום " משמעו ללא הרף ( ראו לדוגמא : " כי עליך הורגנו כל היום " [ תהילים מד , כג ]) , וירושלים מקוננת על היותה " דוה " , כאובה וחולה , בלא הפסק . על " דווה " ראו עוד להלן פסוק כב , וכן ה , יז . אש של מעלה ואש של בשר ודם על פסוקנו נאמר במדרש איכה רבה ( מהדורת בובר ) כי " באותה שעה קפצה מידת הדין לפני הקדוש ברוך הוא , אמרה לפניו : ' ריבונו של עולם , כך הוא כבודך ( = האם ראוי לך ) שיהיו אומרים בשר ודם שרף את ההיכל ? כך הוא כבודך שיהא רשע מתגאה ואומר אני שרפתי ביתו של אל ? אם כן תרד אש מלמעלה ותשרוף ! ' ... מיד ירדה האש , שנאמר ' ממרום שלח אש '" . המקדש נשרף אפוא על ידי אש של מעלה , קודם שהציתו אותו חיילים בשר ודם , וזאת כדי לסתור את דברי הרהב של האויב . וממשיך המדרש ושם בפי כנסת ישראל דברים אלו לבת בבל : " אילולי ממרום שלח אש ועשה עמי רעה , אין את יכולה לי ; אילולי ממרום שלח אש בעצמותיי , האם

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help