sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:117

ערכה שולחנה " ( משלי ט , ב ) . הטבח ( או בצורת הנקבה : טבחה ) הוא הבשר שהוכן לאכילה לאחר שחיטתו , כשאלתו הרטורית של נבל הכרמלי : " ולקחתי את לחמי ואת מימיי ואת טבחתי אשר טבחתי לגוזזיי ונתתי לאנשים אשר לא ידעתי אי מזה המה ? " ( שמואל - א כה , יא ) . טבח הוא זה המבשל את הבשר ( שמואל - א ט , כד ) , אך המקצוע לא היה נחלת הגברים בלבד , כדברי שמואל על משפטו - מנהגו של המלך : " ואת בנותיכם יקח לרקחות ולטבחות ולאופות" ( שם ח , יג ) . ושאלה היא אם " שר הטבחים " ( בראשית מ , ג ) ו "רב טבחים " ( ככינויו של נבוזראדן [ מלכים - ב כה , ח ]) הם הממונים על המאכלים בארמון , או שמא ראשי התליינים . הצורה " מטבח" מצויה בנבואת ישעיה יד , כא והיא מופיעה גם בפיוט " מעוז , צור ישועתי " : " לעת תכין מטבח / מצר המנבח " , ומשמעותה קטל רב ואכזר . מקום השחיטה , בית המטבחיים , מתועד כבר בלשון המשנה , למשל כאשר היא מונה ניסים שונים שאירעו לאבותינו בבית המקדש : " לא נראה זבוב בבית המטבחיים " ( אבות ה , ה ) , אף שנאמר עליו שהיו בו שולחנות של שיש שעליהם בוצעה מלאכת השחיטה והדם זרם לכל עבר ( ירושלמי , שקלים ו , ג ) . אגב , המילה " מטבח " כמקום שבו מכינים את המזון היא יצירת העברית החדשה , ובלשוננו היא - ואף צורת ההקטנה שלה , " מטבחון " - משמשת גם לציון קבוצה מצומצמת של אנשים , שאין לה מעמד רשמי , הנפגשת כדי לקבוע מדיניות . דומה שמשמעות זו של מטבח באה לעולם בימים שבהם שימשה גולדה מאיר כראש ממשלת ישראל , ובמטבח שבביתה כינסה את קבוצת נאמניה למטרה זו . כצאן לטבח ? הביטוי " כצאן לטבח " נולד מצירוף של שני פסוקים : האחד , דבריו הקשים של הנביא הפונה אל ה ' ומבקש שינקום באויביו שלו : " התיקם כצאן לטבחה והקדישם ליום הריגה " ( ירמיה יב , ג ) , והשני הוא הפסוק העוסק בסבלו של עבד ה ' : " ניגש והוא נענה ולא יפתח פיו כשה לטבח יובל וכרחל לפני גוזזיה נאלמה " ( ישעיה נג , ז ) . הצירוף " כצאן לטבח " מוכר לנו כבר מספרות המדרש , כגון ממדרש איכה זוטא ( א , כה ) המספר על יצחק אבינו הפונה אל הקב " ה בשאלה : " ריבונו של עולם , בניי היכן הם ? " , והתשובה : " נמסרו ביד צריהם כצאן לטבח " . גם הפייטן הקדום , ר ' אלעזר הקליר , עשה בו שימוש . בקינה הפותחת במילים " איכה ישבה חבצלת השרון " הוא אומר : " ראה כי הוסערתי כאניה / בתאניה ואניה / ועדתי כצאן לטבח מנויה " . ביטוי זה שב והופיע גם בספרות ימי הביניים כגון בשאלות ותשובות " משפטי שמואל " מאת הרב שמואל קלעי ( יוון , המאה השש עשרה ) , המספר כי " בעיר ארטה קם עלינו שלטון העיר וישלח חיציו כלפידי אש מאורי זיקות . ויקבצו את כל היהודים נער וזקן כצאן לטבח יובלו " ( שאלה צז ) . מכל מקום , בעת החדשה היתה תחייה לביטוי זה בקשר לשואה . הראשון שעשה שימוש בצירוף זה היה המשורר אבא קובנר ( , ( 1987 - 1918 מפקד גטו וילנה , שכתב בכרוז בשנת : 1941 " אל נלך כצאן לטבח ... התשובה היחידה לאויב היא ההתנגדות " . מסתבר כי היו בקרב היישוב בארץ ישראל גם כאלה שראו את השמדתם של המונים ממליוני היהודים בשואה כהליכה כצאן לטבח , והעמידו למולם את מעשי הגבורה של פרטיזנים ומורדים אחרים . הבחנה זו בין " שואה " ל " גבורה " עוררה רגשי מרירות ואף ויכוחים עזים . בחוברת קטנה בשם " כצאן לטבח ? " שראתה אור בשנת 1962 ( ובה אוסף דברים שנכתבו בשנות החמישים ) , יצא העיתונאי שבתאי קלוגמן ( שכתב תחת שם העט ק . שבתאי [ [ 1992 - 1898 ) כנגד הטוענים כי היהודים הלכו למותם כצאן לטבח . תיאור זה , כתב , הוא פשטני ורחוק מן המציאות , שכן ניתוח מעמיק של המצבים המורכבים והדילמות שעמדו היהודים מולם מלמד שלא כך היה המצב , ובכלל – איך יכול מי שלא חווה על בשרו את מוראות השואה לשפוט ולבקר את הקורבנות ? " גירוש יהודים מגטו לודז ' בקרונות בקר " , צילום שנעשה בשנת . 1942 שם הצלם אינו ידוע .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help