sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

את זהותו , " אשר הוגה ( = העציב ) ה '" , והשוו דברי המקונן , לעיל פסוק ה : " כי ה ' הוגה על רוב פשעיה " . בעוד שהמקונן הציג את מעשה ה ' כעונש , היא אינה מודה בינתיים בחטאה ומציינת כסיבת אומללותה רק את כעסו ( השרירותי לכאורה ) של ה ' : " ביום חרון אפו " . " חרון " , כעס , היא תיבה הגזורה מן השורש חר " ה שמשמעו היא כמו בע " ר ( באש ) , כי הכועס והזועם נראה כאילו אש פורצת מפניו . וראו את דברי הנערה במגילת שיר השירים , המדברת בנשימה אחת על השמש ששרפה את עורה ועל כעסם של אחיה , שכמוהו כאש בוערת : " אל תראוני שאני שחרחורת ששזפתני השמש בני אמי ניחרו בי " ( א , ו ) . תמונה זו של אש יוקדת תזכה לפיתוח בפסוק הבא . לא עלינו ולא עליכם אפשר שפסוקנו , " לוא אליכם כל עוברי דרך " , הוא מקור הביטוי שנשתרש ביידיש : " נישט אויף אונדז געזאגט געווארן " ( שלא יאמר עלינו ) , ומן היידיש נתגלגל הביטוי לעברית בת זמננו : " לא עלינו " , או " לא עליכם " , היינו שלא על הדובר ולא על השומעים ( או הקוראים ) את דבריו תבוא צרה כגון זו שהוא מתאר . בספרו " הכנסת כלה " נותן ש " י עגנון צירוף זה בפי כמה מדמויותיו , תוך שהוא שומר על זיקה ברורה אל הפסוק באיכה . נטע , בעל עגלה , מספר על עצמו בגוף שלישי מעשה בגזלן ששדד ממנו את סוסו והותירו אסור בדרך , בין עיירה לעיירה : " ונטע היכן היה ? לא עליכם כל עוברי דרכים , נטע מובלע באדמה היה , שבאותה שעה התחילו הגשמים יורדים ונעשתה כל האדמה כטיט " ( הוצאת שוקן , 1953 עמוד . ( 21 ועוד : על עשיר משכיל , שנעשה עני מרוד ונאלץ לבוא אל העיירה בראד ברגל , אומר המספר : " לא עליכם כל עוברי דרך ביאה שכזו . לא במרכבה בא , אף לא בעגלה רעועה , כי ברגל בא , כי רחקה ישועה " ( עמוד . ( 317 ותנו דעתכם לכך שעגנון גורס " עליכם " בעי " ן ולא ככתוב בפסוקנו " אליכם " באל " ף . בעברית בת ימינו יש המבטאים את חששם פן תפגע בהם הרעה שעליה הם מדברים לא רק בהוספת " לא עליך " או " שלא נדע" אלא גם בצירוף " בר מינן " ( ביטוי ארמי שמשמעו " חוץ לנו " ) , ביטוי המשמש גם לתיאור אדם מת , שאינו עוד בעולמנו . ביטויים נוספים המשמשים להרחקת הרעה הם : " טפו , טפו , טפו " ( כעין יריקה ) , " חמסה , חמסה , חמסה " ( וידועה האמונה ש " חמסה " , כף יד על חמש אצבעותיה , מרחיקה את הרעה ) , ואפילו " מלח מים מלח מים " , ועוד כיוצא בכל אלה . " ראו אם יש מכאוב כמכאובי" קטע זה מפסוקנו משמש כפזמון חוזר בקינה שכתב ר ' יעקב בר משה הלוי , פייטן איטלקי בן המאה השבע עשרה , לאחר אירועי הדמים שראשיתם במרד הקוזאקים והצמיתים באוקראינה בהנהגת בוגדן חמלניצקי . הפרעות ביהודים ( המכונות על שם זמנן בשם גזירות ת " ח ות " ט [ [ 1649 - 1648 ) פלשו לאחר מכן גם למדינות אחרות , וביניהן לפולין , ועל החורבן שהמיטו על תושביה היהודים נאמר בקינה זו , בין השאר ( ספר הדמעות , ג , עמ ' קסה ) : " מקום לימוד תורה ופה - לן - יה / מלאים נא יגון ורוב אבל / תמורת שיר זמר אשר היה / בתוכן הן על נהרות בבל / משוש ליבי גלה וכל טובי / ראו אם יש מכאוב כמכאובי " , ופירוש הדברים : בתי המדרש שהאלוהים כביכול שהה ולן בהם ( והוא מדרש על השם " פולניה " ) , נתמלאו צער ואבל , ובמקום קולות השירה שהיו בהם נשמעים כעת הדים לדברי הקינה של הגולים בחורבן הבית ( תהילים קלז , א : " על נהרות בבל שם ישבנו גם בכינו " ) . ועוד : כל הטוב וכל ביטויי השמחה והגיל ( ראו להלן ה , טו : " שבת משוש לבנו " ) נעלמו ואינם , ועל כן השאלה החוזרת : היש מכאוב כמכאובי ? אותיות חריגות בנוסח המסורה כמה וכמה אותיות יוצאות דופן ולא תמיד נהיר לנו טעם הדבר . יש אותיות התלויות מעל השורה . כך , למשל , בשני פסוקים סמוכים בספר איוב שבהם נמצאת עי " ן תלויה : " רשעים" ( לח , יג ) , " מרשעים " ( שם , פסוק טו ) . דומה שהעי " ן הושמטה מן התיבות הללו מפני שלא הקפידו בביטוי הגרוניות , ומי שביקש לחזור ולהוסיפה לא מצא לה מקום אלא מעל השורה . תופעה חריגה נוספת היא של אותיות זעירות , כבפסוקנו , וכן : " ותאמר רבקה אל יצחק קצתי בחיי " ( בראשית כו , מו ) , ודומה שהאות קו " ף שבראש המילה " קצתי " הושמטה בשל סמיכות שתי אותיות קו " ף – " יצחק קצתי " ( ומי שביקש למלא את החסר נאלץ , מחוסר מקום , לעשות כן באות זעירה ) . כנגד האותיות הזעירות יש כמה אותיות גדולות , כגון במילה " גחון " ( ויקרא יא , מב ) שעליה נקבע בתלמוד : " וי " ו דגחון חציין של אותיות של ספר תורה " ( קידושין ל ע " א ) . צורה חריגה נוספת היא ו " ו קטועה בתיבה " שלום " ( במדבר כה , יב ) ובכך לא תמה הרשימה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help