sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:251

את מלכות האלוהים . ועוד מלמדים המקורות כי נשמותיהם של הצדיקים גנוזות תחת כסא הכבוד ( שבת קנב ע " ב ) , וכי על הכסא עצמו חקוקה דמותו של יעקב , הוא ישראל , כדי שתהיה מחשבת האלוהים על עמו בכל עת ( מדרש אגדה לבראשית כח , יב ) . במקורות רבים נחלק כסאו של האלוהים לשניים : כסא דין וכסא רחמים . תוך עיסוק בפסוק " עלה אלוהים בתרועה ה ' בקול שופר" ( תהילים מז , ו ) - ולאור קביעתם של חכמים כי תיבת " אלוהים" מצביעה על מידת הדין בעוד שתיבת " ה '" עניינה מידת הרחמים - נאמר במדרש : " בשעה שהקב " ה יושב ועולה על כסא דין , בדין הוא עולה , שנאמר ' עלה אלוהים בתרועה ' , ובשעה שישראל נוטלין את שופריהן ותוקעין לפני הקדוש ברוך הוא , הוא עומד מכסא הדין ויושב בכסא רחמים דכתיב ' ה ' בקול שופר ' ומתמלא עליהם רחמים ומרחם עליהם והופך עליהם מידת הדין לרחמים" ( ויקרא רבה כט , ג ) . על יסוד מדרש מעין זה תוקן לומר במסגרת הסליחות : " אל מלך יושב על כסא רחמים , מתנהג בחסידות , מוחל עוונות עמו ... ומרבה מחילה לחטאים וסליחה לפושעים " ( כך הנוסח כבר בסידור הקדום שהכין במאה התשיעית רב עמרם גאון בבבל ) . בקשר למגילת החורבן ולירושלים ראוי להזכיר גם את המסורת ( מדרש שיר השירים רבה ז , ג ) ש " עתידה ירושלים להתרחב ולעלות ולהיות מגעת עד כסא הכבוד " . " ימוגר נא כסאו" בשירו של חיים - נחמן ביאליק , " על השחיטה " , שנכתב בעקבות פרעות קישינב ( ראו לעיל , עמוד , ( 234 בטרם יבש דמם של הנרצחים , ממחיש המשורר את אפס כוחם של הנרצחים בפנייה אל התלין : " התלין ! הא צוואר , קום שחט ! / עורפני ככלב , לך זרוע עם קרדום / וכל הארץ לי גרדום / - ואנחנו – אנחנו המעט ! / דמי מותר – הך קודקוד , ויזנק דם רצח , / דם יונק ושב על כותנתך / ולא ימח לנצח , לנצח " . בהמשך לפנייתו אל התלין פונה המשורר אל השמים ואף מתריס כלפיהם : " אם יש צדק - יופע מיד ! / אך אם אחרי הישמדי מתחת רקיע / הצדק יופיע - ימוגר נא כסאו לעד ! " הצדק הריהו הצדק האלוהי , והכס הוא כסאו של האלוהים , והמשורר אינו נרתע מלקרוא בחום לבו להריסת הכסא , אם לא ימהר ויופיע הצדק . בסופו של השיר קובע המשורר כי אין טעם בבקשת נקם , שהרי לא ניתן אף לדמות גמול ראוי לזוועה שנתחוללה שם : " וארור האומר : נקום ! / נקמה כזאת , נקמת דם ילד קטן / עוד לא ברא השטן / - ויקוב הדם את התהום ! / יקוב הדם עד תהומות מחשכים , / ואכל בחושך וחתר שם / כל מוסדות הארץ הנמקים " . " ויהודה לעולם תשב" נראה כי הנביא יואל היה מנביאי שיבת ציון , ואם כן הוא , סביר שהכיר את מגילת איכה ועשה בסיום ספרו שימוש בדברים המופיעים במגילה לקראת סיומה . וכך סיום ספר יואל : " ויהודה לעולם תשב וירושלים לדור ודור " ( ד , כ ) . הנביא איננו חולק על האמור במגילת איכה ; אדרבא , הוא יונק מרעיונותיה כדי לבטא את המסר האופטימי שבדבריו : בזכות נצחיות ישיבת ה ' על כסאו , גם יהודה וירושלים ישבו ויכונו לדור ודור . ואכן המילים האחרונות בספר יואל שבות ומזכירות את משכן האלוהים בירושלים : " וה' שוכן בציון " ( ד , כא ) . סמל האקדמיה לאמנות ולעיצוב בירושלים , בצלאל ( שנקראה על שם בונה המשכן , בצלאל בן אורי ) . את הסמל יצר אפרים משה ליליאן ( ראו עמוד 75 ) ובמרכזו ארון הברית והכרובים , שיש הרואים בהם את מייצגי כסא האלוהים בעולם .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help