sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:185

חרב החרב היתה כלי המלחמה השכיח ביותר בתקופת המקרא , ולפיכך תיבת " חרב " אף נרדפת בכמה פסוקים ל " מלחמה " , כגון : " לא ישא גוי אל גוי חרב / ולא ילמדו עוד מלחמה " ( ישעיה ב , ד ) , וכן : " מתייך בחרב יפולו וגבורתך במלחמה " ( שם ג , כה ) , וראו גם הצירופים שבהם ניתן להחליף " חרב " ב " מלחמה " : " שבויות חרב" ( בראשית לא , כו ) , " פליטי חרב " ( ירמיה מד , כח ) , " שרידי חרב" ( שם לא , ב ) , ובפסוקנו " חללי חרב " . בעידן המקראי נודעו שני סוגי חרבות . בפסוקנו מדובר בחרב לדקירה , ולה " שני פיות " ( שופטים ג , טז ) , היינו ששני צדיה מושחזים וחדים , והיא מכונה " חרב פיות " ( משלי ה , ד ) או " חרב פיפיות " ( תהילים קמט , ו ) . החרב האחרת היא החרב המכה , ומכאן הצירוף להכות בחרב , כגון : " את אוריה החיתי היכית בחרב" ( שמואל - ב יב , ט ) . לחרב זו פה אחד בלבד , ומכאן הביטוי " לפי חרב " ( יהושע י , כח ) . כיוון שיש לחרב " פה " הריהי מתוארת כאוכלת ( כגון שמואל - א יא , כה : " כזה וכזה תאכל החרב " ) , ומכאן גם שמה האחר : " מאכלת " ( כגון בראשית כב , ו ) . לפי דימוי זה פיה של החרב השלופה הוא מוכן לאכילה , כלומר פתוח , וראו : " חרב פתוחה לטבח " ( יחזקאל כא , לג ) , וזה הטעם לכינוי נוסף שלה : " פתח " או " פתיחה " ( ראו מיכה ה , ה ) . על פי חזון אחרית הימים של ישעיהו יושמדו כלי המלחמה עם בוא השלום ובמקומם יווצרו כלים לעבודת האדמה : " וכיתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות " ( ב , ד ) , אך הנביא יואל , השואף לנקם באויבי ישראל , מהפך את היוצרות ואומר : " כותו אתיכם לחרבות ומזמרותיכם לרמחים " ( ד , י ) . שילוב בין החרב לכלי החקלאות רואים אנו בסמלו של הנח " ל , נוער חלוצי לוחם , הוא סמל המגל והחרב . בין מוות בחרב למוות ברעב התלמוד ( בבא בתרא ח ע " ב ) דן בדברי האלוהים לירמיהו : " כה אמר ה ' אשר למוות למוות ואשר לחרב לחרב ואשר לרעב לרעב ואשר לשבי לשבי " ( טו , ב ) , וקובע כי " כל המאוחר בפסוק זה קשה מחבירו " , רוצה לומר שהפסוק עוסק באסונות מן הקל יותר אל הכבד ממנו . מוות בחרב נורא יותר ממוות בנסיבות טבעיות , ואילו מוות ברעב נורא ממוות בחרב ( ופסוקנו מובא כראיה לכך ) , כיוון שמוות ברעב הוא איטי וסבלו רב , אך נורא מכולם הוא השבי , שהנופלים בשבי גם מתים בחרב וברעב . מדרש איכה זוטא לפסוק מקנה לביטוי " חללי רעב " משמעות אחרת כשהוא מספר מעשה נורא שאירע בשעת המצור על ירושלים : " מעשה באישה אחת שהיו לה שלושה בנים , והלכו שני בניה למלחמה . נטלה את בנה שהיא מניקה ובישלתו בקדרה . כשהם ( = שני האחים ) אוכלים הכירו ידי אחיהם , עלו לגג ונפלו ומתו , ועליהם מקונן ירמיהו ' טובים היו חללי חרב מחללי רעב '" . התאבדותם של האחים - שאכלו בשל הרעב את בשר אחיהם ( וראו להלן , עמוד - ( 186 אף היא בבחינת " חללי רעב " . והוא הדין בקבוצה אחרת של " חללי רעב " בירושלים : " מה היו עושין להם ( = האויבים )? היו מביאים גדיים וצולין אותן במערבה של עיר והיה אותו הריח מפעפע בהם ( = חודר לגופם ומעביר אותם על דעתם ) והיו מתים , לקיים מה שנאמר ' שהם יזובו מדוקרים מתנובות שדי '" ( מדרש איכה רבה לפסוק ) . כאן הוקנתה לאות מ " ם של " מתנובות " משמעותה כמ " ם הסיבה . קינה על קהילות צפון אפריקה וספרד במאה השתים - עשר השתלטה קבוצה מוסלמית קנאית ( הידועה בשם המווחידון ) על צפון אפריקה ולאחר מכן גם על ספרד המוסלמית . הם תבעו , בין השאר , מן הקהילות היהודיות להתאסלם , ואם לא - דינן מוות . רבים נמלטו מעריהם ( ונראה שהוא הרקע להחלטת הרמב " ם ומשפחתו לעזוב באותה תקופה את קורדובה ) , אחרים התאסלמו למראית עין , אך רבים גם קידשו שם שמים והוצאו להורג . על כך חיבר ר ' אברהם אבן עזרא ( בשנת , 1147 שנת פלישת המווחידון לספרד ) קינה שראשיתה במילים " אהה ירד עלי ספרד רע מן השמים " ( ספר הדמעות , א , עמ ' קלב - קלד ) . במהלכה הוא מקונן על מוראות אותם ימים ומונה אחת לאחת ערים שונות , בחצי האי האיברי וכן בצפון אפריקה , כגון מרקש , פאס ותלמסן , שבהן נפגעו היהודים . ובין השאר הוא אומר ( ורומז אל פסוקנו ) : " ועיר מלוכה והנבוכה / מראכס המיוחסה // עלי יקרים מדוקרים / עין אויב לא חסה // אהה אפס קהל פאס / יום ניתנו למשיסה // ואי חוסן קהל תלמסן / והדרתה נמסה " .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help