sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:116

פרק ב פסוק כא שכבוּ לאָרץחוּצוֹת נער וזקן בתוּלתי וּבחוּרי נפלוּ בחרב הרגתביוֹם אַפך טבחתלאחמלת : מלשון שאלה עוברת ירושלים ללשון חיווי . בפסוקים ט - י סקר המקונן את היסודות השונים שבאוכלוסיית ירושלים ( מלך , שרים , נביאים , זקנים ובתולות ) , וכאן מונה גם ירושלים את המגזרים השונים שבתוכה , אך היא שמה את הדגש על מותם - הריגתם . העיר מדברת ב " נער וזקן " ש " שכבו לארץ חוצות " ( השוו האמור על הפעוטות בפסוק יט : " העטופים ברעב בראש כל חוצות " ) , וכך היא מעמידה מריזמוס הבא להצביע על הרוגים רבים , כמו " מנער ועד זקן " ( כגון בראשית יט , ד ועוד ) . התרגום הארמי המבקש להחריף את התמונה מוסיף עוד ואומר , כי הנערים והזקנים רגילים היו לשכב על כרים של צמר ועל מיטות עשויות משנהב , וכעת מה היה גורלם ! לאחר מכן , בשורה השנייה , מזכירה ירושלים את נפילתם בחרב של בני גיל הביניים , הצעירים , החזקים , בתולות ובחורים ( ראו א , יח : " בתולותיי ובחוריי הלכו בשבי " ) , ולאלה כנראה היא מגלה חיבה מיוחדת ולפיכך מציינת מפורשות את זיקתם - שייכותם אליה . עד כה התאפקה ירושלים וציינה את מות יקיריה , כאילו אסון זה נתרחש מעצמו : " שכבו ... נפלו בחרב " , ועתה היא פונה בהאשמה בוטה ונועזת עד מאוד כלפי ה ' וזאת בשורה של פעלים בגוף שני : " הרגת ביום אפך טבחת לא חמלת " . ל " הרגת " השוו אל דברי המקונן בחלק הראשון של הקינה : " ויהרוג כל מחמדי עין " ( פסוק ד ) , ולצירוף " ביום אפך " השוו : " ביום אפו " ( פסוק א ) . " טבחת " פירושו שחטת , פועל המשמש בדרך כלל לשחיטתן של בהמות . כך רומזת ירושלים כי ה ' התייחס לתושביה בלא רחמים , כאל בעלי חיים , אך מצינו טבח גם בבני אדם , כאשר הכוונה לציין את האכזריות שבמעשה . כך בקינה על גורל ישראל : " כי עליך הורגנו כל היום נחשבנו כצאן טבחה " ( תהילים מד , כג ) , או בביטויים שעניינם בנקמה , כגון " זבח לה ' בבצרה וטבח גדול בארץ אדום " ( ישעיה לד , ו ) . ירושלים מציינת את אכזריותו של אלוהים גם במילים " לא חמלת " , וראו לעיל את דברי המקונן בראשית הקינה : " בילע אדוני ולא חמל את כל נאות יעקב " ( פסוק ב ) , וכך הוא בדבריו על מעשה האל בירושלים : " הרס ולא חמל " ( פסוק יז ) , אך העיר מעבירה ביטוי זה מתיאור ההרס לתיאור האכזריות שבהרג , שהוא נורא מן ההרס . מטבח ומטבח משמעותו הבסיסית של השורש טב " ח במקרא היא שחיטת בהמה לשם אכילתה , כגון דברי יוסף המורה לאנשי ביתו : " וטבוח טבח והכן כי אתי יאכלו האנשים " ( בראשית מג , טז ) , וכן האמור על החכמה המזמינה אורחים לביתה : " טבחה טבחה מסכה יינה אף

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help