sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:184

פרק ד פסוק ט טוֹבים היוּ חללי חרב מחללי רעב שהם יזוּבוּ מד ֻקרים מתנוּבת ש ׂדי : משהוא מסיים לתאר את מראיהם של קרבנות הרעב , מהרהר המקונן וקובע כי טוב מוות בחרב ממוות ברעב . הרעיון המובע בפסוק זה דומה לזה שבפסוק ו : טוב מוות מהיר ממוות איטי . חלקה הראשון של השורה השנייה משלים את חלקה הראשון של השורה הראשונה ומאפיין את חללי החרב , " שהם יזובו מדוקרים " . חלקה השני של השורה השנייה משלים את חלקה השני של השורה הראשונה וקובע לגבי " חללי רעב " שנמנעו מהם " תנובות שדי " . למבנה שכזה ראו לדוגמא : " שחורה אני ונאוה ... כאהלי קדר כיריעות שלמה " ( שיר השירים א , ה ); הנערה מעידה על עצמה שהיא שחורה כאהלי קדר , ונאוה כיריעות שלמה . המבנה " טוב [ ים ] מ ... " הוא מבנה הרווח במיוחד בספרות החכמה , כגון : " טוב שכן קרוב מאח רחוק " ( משלי כז , י ) , וברבים : " טובים השניים מן האחד " ( קהלת ד , ט ) . " חללי חרב " ( ראו לדוגמא ישעיה כב , ב ) עדיפים לפי זה על " חללי רעב " . לצירוף " חרב " ו " רעב " ראו למשל : " והעם אשר המה ניבאים להם יהיו מושלכים בחוצות ירושלים מפני הרעב והחרב ואין מקבר להמה " ( ירמיה יד , טז ) . חללי החרב " יזובו מדוקרים " , רוצה לומר שדמם יזוב מהם ( ראו : " ואשה כי יזוב זוב דמה " [ ויקרא טו , כה ]) בשל דקירות החרב שדקרו אותם אויביהם . לביטוי " מדקרות חרב " ראו לדוגמא משלי יב , יח ולביטוי " חללים מדוקרים " ראו : " ונפלו חללים בארץ כשדים ומדוקרים בחוצותיה " ( ירמיה נא , ד ) . מותם של חללי הרעב נבע " מתנובות שדי " , היינו מהעדרן , כיוון שהאות מ " ם מבטאת במקרה זה את החוסר , כמו שהוא בפסוק המופנה אל נביאי השקר : " לכן לילה לכם מחזון וחשיכה לכם מקסום " ( מיכה ג , ו ) , כלומר : לא תראו חזון ולא תוכלו לחזות עתידות . " תנובות שדי " ( ראו גם דברים לב , יג : " ויאכל תנובות שדי " ) הם " תנובת השדה " ( יחזקאל לו , ל ) , כאשר " שדי " היא צורה ארכאית שירית של " שדה " ( כפי שהוא , למשל , גם בישעיה נו , ט ועוד ) . דומה שבהשוואה בין חללי הרעב לחללי החרב יש מימד אירוני . על ארץ ישראל נאמר שהיא " ארץ זבת חלב ודבש " ( כגון שמות ג , ח ) , אך מתנובתה הזבה לא יהנו המתים ברעב , ואילו המתים בחרב הם הם אשר יזובו עליה . רק בפסוקנו אומר אפוא המקונן במפורש שהרעבים והצמאים שתיאורם ומצבם עוצב בפסוקים ב - ט אינם עוד בין החיים .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help