sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:250

חלק רביעי / פסוקים יט - כ ציפייה שאלוהים , היושב לעולם על כסאו , יזכור את עמו לטובה פרק ה פסוק יט אַתהה׳ לעוֹלם תשב כסא ֲךלדר ודוֹר עם פסוקנו חל מהפך באווירה השוררת בקינה החמישית . ההרס המוחלט של בית המקדש , אין פירושו שתש כוחו של ה ' ; אדרבא , המקוננים יודעים כי שלטונו הוא נצחי וכי יש בכוחו לסייע בידם . עתה , משהכירו בחטאם , יש בם העוז לצפות לעזרתו , ולראשונה בקינה זו לפנות ישירות אליו . פתיחת הפסוק , " אתה ה '" , מנגידה אותו עם ההר : ההר שעל פני האדמה הוא אמנם שמם , אך האלוהים וכסאו - כס מלכותו שממנו הוא מולך על תבל ומלואה - הם נצחיים ( " לעולם תשב " ) ושום אויב לא יוכל להגיע אליהם . השוו : " וה ' לעולם ישב כונן למשפט כסאו " ( תהילים ט , ח ) , ודומה במיוחד לפסוקנו : " ואתה ה ' לעולם תשב וזכרך ( בכמה כתבי יד עבריים , כבפסוקנו : ' כסאך ' ) לדור ודור " ( שם קב , יג ) . לנרדפות " לעולם / לדור ודור " ראו לדוגמא : " ימלוך ה ' לעולם / אלוהייך ציון לדור ודור " ( תהילים קמו , י ) , וכמותה רבות . כסאו של האלוהים בחזונותיהם של נביאי המקרא נזכר לא אחת הכסא שעליו יושב האלוהים . כך , למשל , סיפורו של הנביא יחזקאל , שהשמים נפתחו בפניו עד שראה את מרכבת האלוהים ואת כסאו : " וממעל לרקיע ... כמראה אבן ספיר דמות כסא ועל דמות הכסא דמות כמראה אדם עליו מלמעלה " ( א , כו ) . גם נביאים אחרים זכו לראות את כסאו של ה ' , כגון הנביא ישעיהו הנושא עיניו למרום : " וארא את ה ' יושב על כסא רם ונישא ושוליו מלאים את ההיכל " ( ו , א - ב ) . גם מזמורי תהילים מרבים להזכיר את כסאו השמימי של ה ' , כגון : " ה ' בהיכל קודשו ה ' בשמים כסאו עיניו יחזו עפעפיו יבחנו בני אדם " ( יא , ד ) , כלומר יבחנו את התנהגותם . ואכן , כסאו של ה' מושתת על צדק , והוא נצחי , ככתוב בפסוקנו וכן בדברי המשורר : " כסאך אלוהים עולם ועד שבט מישור שבט מלכותך " ( תהילים מה , ז ) . נראה שסביב שאלת זיהויו של כסא האלוהים התפתחו בתקופת המקרא כמה פולמוסים , וראו את דברי הנביא : " השמים כסאי והארץ הדום רגליי אי זה בית אשר תבנו לי ואי זה מקום מנוחתי" ( ישעיה סו , א ) , ללמדנו כי קיימת היתה תפיסה שעל פיה בית המקדש הוא הוא כסאו של האלוהים , וכנגדה יוצא הנביא . אחרים הניחו שארון הברית הוא כסאו של ה ' , וכנגדם יוצא ירמיהו : " בימים ההמה נאום ה ' לא יאמרו עוד ארון ברית ה ' ולא יעלה על לב ולא יזכרו בו ולא יפקודו ולא יעשה עוד . בעת ההיא יקראו לירושלים כסא ה ' ונקוו אליה כל הגויים " ( ג , טז - יז ) . תפיסה אחרת , שעל פיה כס המלך בירושלים הוא כסאו של ה ' , עולה מהשוואת פסוק בספר מלכים אל מקבילתו בספר דברי הימים . בעוד שבספר מלכים - א ( ב , יב ) נאמר כי " שלמה ישב על כסא דוד אביו " , במקבילה שבדברי הימים - א ( כט , כג ) כתוב : " וישב שלמה על כסא ה ' למלך תחת דוד אביו " . העיסוק בכסא שעליו יושב האלוהים המשיך גם בספרות האגדה , המכנה אותו דרך כלל בשם " כסא הכבוד " . התלמוד ( פסחים נד ע " ב ) קובע כי " שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם , ואלו הן : תורה , ותשובה , וגן עדן , וגיהנום , וכסא הכבוד , ובית המקדש ושמו של משיח " , ללמדנו על חשיבותו וקדמותו של הכסא המסמל

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help