sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:115

רציחתו של המלך ביד שני קושרים ( מלכים - ב יג , כא ) . לפי תפיסת הגמול של בעל ספר דברי הימים , הבאה לביטוי במהלך חיבורו כמה וכמה פעמים , גורלו המר של המלך חייב להיות תוצאה של פשע חמור שגרם לו . הסיפור על הריגת זכריה הכהן - הנביא מאפשר מעתה להקנות משמעות חדשה לפסוק במגילת איכה : בעוד שבאיכה שני האסונות - אכילת הילדים והרג הכהן והנביא ( בידי האויב !) - אירעו בשעת החורבן , הרי שלאור הסיפור בדברי הימים , אכילת הילדים מתבארת כעונש על הריגת " כהן ונביא " , זכריה בן יהוידע , קודם לחורבן ( ובידי בני ישראל !) . והנה , חז " ל חשפו את הקשר שבין איכה לדברי הימים ועשו שימוש בסיפור שבדברי הימים כדי לבאר את הפסוק באיכה : " מעשה בדואג בן יוסף שמת והניח בן קטן לאמו והיתה ממדדת אותו בטפחים ( = מודדת את גודלו על פי מידת הטפח , וזאת על יסוד האמור בפסוק : " עוללי טיפוחים " ) ונותנת משקלו זהב לשמים ( = למקדש ) בכל שנה ושנה . כיוון שהקיפה מצודה ( = המצור ) בירושלים טבחתו אמו בידיה ואכלתו . והיה ירמיהו מקונן לפני המקום ואומר : ' למי עוללת כה אם תאכלנה נשים פרים עוללי טיפוחים ? ' ורוח הקודש משיבתו : ' אם יהרג במקדש ה ' כהן ונביא ! ' - זה זכריה בן יהוידע " ( ספרא , בחוקותי ו , ג ) . תמיהתו של ירמיהו על טביחת ילדים שטופחו בידי אמותיהם ( ויש לשים לב למשחק המילים הנורא שבין טפ " ח לטב " ח ) נענתה בתשובה כי במקדש - שאליו שלחה האם מתנות שנה בשנה כתודה לאלוהים על הבן ההולך וגדל - נעשו דברים איומים משנהרג בו זכריה . על כן לא היה בו , במקדש , הכוח להגן ולהציל את אנשי ירושלים . אך בכך לא תם העיסוק המדרשי בסיפור רצח זכריה . התלמוד הירושלמי ( תענית ד , ה ) רואה את המעשה ככולל שבע עבירות : " הרגו כהן , ונביא , ודיין , ושפכו דם נקי , וטימאו את העזרה , ויום שבת ויום הכיפורים היה " . ואילו התלמוד הבבלי ( גיטין נז ע " ב , וכמוהו בקצרה גם התרגום לפסוקנו ומדרש איכה רבה , פתיחתא כג ) מספר בהרחבה : " בירושלים הרג [ נבוזראדן ] תשעים וארבע ריבוא על אבן אחת , עד שהלך דמן ונגע בדמו של זכריה ... מצא את דמו של זכריה רותח ומבעבע . אמר : ' מה זה ? ' אמרו לו : ' דם זבחים שנשפך ' . הביא דם [ בהמות ] ולא נדמה ( = לדם המבעבע ) . אמר להם : ' אם תאמרו לי - מוטב , ואם לא - אסרוק את בשרכם במסרקות של ברזל ' . אמרו לו : ' מה נאמר לך ? נביא היה בינינו שהיה מוכיח אותנו בדברי שמים , קמנו עליו והרגנוהו , וזה כמה שנים שלא נח דמו ' . אמר להם : ' אני מפייסו ' . הביא סנהדרין גדולה וסנהדרין קטנה והרג אותם עליו ולא נח , הרג עליו בחורים ובתולות ולא נח , הביא תינוקות של בית רבן והרג עליו ולא נח . אמר לו : ' זכריה , זכריה , טובים שבהם איבדתים , נוח לך שאאבד את כולם ? ' כשאמר לו כך - נח הדם " ( המקור רובו בארמית ) . בעקבות סיפור זה , ממשיך התלמוד ואומר , החליט נבוזראדן , שנפעם אל מול המעשה , לשנות את דרכו והתגייר . " סקילת זכריה בן יהוידע" ( , ( 1700 תחריט מאת המשורר , המאייר והתחריטאי ההולנדי יאן לויקן ( . ( 1712 - 1649

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help