sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:51

התעללות הצרים בנצורים הרעבים מדרש איכה רבה לפסוק מספר כי להיטות הבבלים הצרים על ירושלים אחר הכסף והזהב הביאה אותם להחליף את אוצרות העיר במזון כבר בשעת המצור , דבר שהיה גם אמצעי לפגיעה בחוסנה של העיר ואף להעלבתה : " בתחילה היו משלשלין להם [ יושבי העיר אל הצרים עליה ] קופה ( = סל ) של זהב ונותנין להם קופה של חיטין ; חוזרין ומשלשלין להם קופה של זהב ונותנין להם קופה של שעורים ; חוזרין ומשלשלים להם קופה של זהב ונותנין להם קופה של תבן . מה היו עושין ? היו שולקין ( = מבשלים ) אותו ושותין מימיו . חוזרין ומשלשלין להם קופה של זהב ואין נותנין להם כלום " . וכך נותרו הנצורים בלא מזון ובלא רכוש גם יחד . אגב כך מבין המדרש את תיבת " מחמדיהם " ככינוי לאוצרות העיר . עוצמתו האיומה של הרעב בתקופת השואה היה הרעב בן בית קבוע במחנות המעצר והמוות . צבי בכרך ( 2014 - 1928 ) לימים פרופסור באוניברסיטת בר - אילן וחוקר שואה ואנטישמיות נודע - נתגלגל בימות האופל ממחנה אחד למשנהו , ובחודש מרץ 1945 אף הוצא לצעדת המוות . בעדותו השמורה ב " יד ושם " הוא מספר בין השאר על הרעב הנורא שהיה נחלתו : " הכאב הכי גדול שאני סבלתי במחנות זה רעב . זה מעביר אותך על דעתך . זה כאב איום . אתה חושב על אוכל . אתה מוכן גם לקחת מחברך . לא רוצה להשתמש במילה לגנוב . מלחמת קיום נוראה כדי להשתיק את הכאב הזה שאתה לא יכול להשתיק אותו . נגד כל הדברים אתה יכול למצוא ... איך אומרים ביידיש , שטיקעלעך ( = תחבולות קטנות ) . פה תרמית , שם תרמית . נגד הרעב - לא . והרעב ... הוא הכניע הרבה " . קינה על הרג בעיר על פי קינה שחיבר מרדכי בר ' אליעזר , נשרף אחד מחכמי אשכנז , ר ' אורי בן יואל הלוי , יחד עם ספר תורה בפרעות שפרעו ביהודי קולוניא ( היא קלן שבאשכנז ) בשנת תתקע " ז ( . ( 1217 וכך אמר בין השאר בקינתו ( ספר הדמעות , א , עמ ' רנט ) : " ה ' ראה והביטה לתורתך אשר התעוללו / בני שקודיך לא חסו ולא חמלו / בר אבהן ובר אוריין באש אכלו " . המקונן פונה אל ה ' ( תוך ציטוט תחילתה של השורה השלישית של פסוקנו ) ומפציר בו שישים לבו אל ספר התורה שהתעללו בו הפורעים , אשר לא ריחמו על בני ישראל ( הם " בני שקודיך " , השוקדים על לימוד התורה ) ושרפו באש תלמיד חכמים מיוחס ( " בר אבהן ובר אוריין " ) . כמה נמוך ניתן לרדת ? מדרש איכה רבה לפסוק מספר בשם ר ' פינחס ( המקור בארמית ) כי " מעשה היה בשתי נשים זונות באשקלון , שהיו רבות זו עם זו . אמרה אחת לחברתה : ' לכי מכאן , שנראות פנייך כפני יהודייה ' . לאחר שנים התפייסו זו עם זו . אמרה לה : ' על הכול אני סולחת לך , אבל על שאמרת לי שנראות פניי כפני יהודייה איני סולחת ואינני מוחלת ' , לכך נאמר ' ראה ה ' והביטה כי הייתי זוללה ' ( = מי שבזים לה ) " . הבחירה לשים את הדברים בפי נשים מפוקפקות ונוכריות ( אשקלון היתה בעיקרה עיר נוכרית באותם ימים ) באה להראות עד כמה ירדו היהודים במעמדם בעיני הגויים שסבבו אותם . " דיוקן עצמי עם מנת האוכל היומית " , ציור פחם על נייר מאת ישראל אלפרד גליק ( , ( 2007 - 1921 מתוך האלבום : " השואה שלי - מחנה הפליטים ברגן - בלזן " ( . ( 1945

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help