sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:183

פניו בתענית " ( סוטה יב ע " א ) , ועל קשר בין השחרת פנים לבין חורבן ירושלים עומד המדרש ( פסיקתא רבתי , כח ) בתארו את תמיהת אומות העולם כש " היו רואין אותם ( = את הגולים ) שהשחירו פניהם כשולי קדירה ( = הם השוליים המפויחים של כלי העומד על האש ) ואומרים ' הזאת העיר שיאמרו כלילת יופי משוש לכל הארץ ' ( לעיל ב , טו ) " . אדם כעץ ועץ כאדם העברים הקדמונים היו קשורים בעבותות אל עולם הטבע והחקלאות , ולא יפלא אפוא כי ספרותם עשירה בדימויים המשווים בין עולם האדם לעולם העץ , ונסתפק בדוגמות ספורות שעניינן ב " עץ " ולא באחד ממיניו . " עץ יבש " נזכר במקרא , פרט לפסוקנו , עוד כמה פעמים . כשמבטיח הנביא ישעיהו לסריסים שגם להם חלק ונחלה בבית ה ' בירושלים , אם ישמרו שבת ויקבלו עליהם את עול הברית , הריהו אומר : " אל יאמר הסריס הן אני עץ יבש " ( נו , ג ) , שהרי אינו עושה פרי , אין לו בנים ובנות ; תמורת זאת : " ונתתי להם בביתי ובחומותיי יד ושם טוב מבנים ומבנות " ( שם , פסוק ה [ ומפסוק זה , כמובן , נגזר שמו של המוסד " יד ושם " ]) . ואילו הנביא יחזקאל , בתארו את גדולת האלוהים , שם , בין השאר , בפיו את המילים : " השפלתי עץ גבוה הגבהתי עץ שפל הובשתי עץ לח והפרחתי עץ יבש " ( יז , כד ) . ומעץ יבש לעץ בכלל : לבני ישראל שלא יחטאו צופה הנביא המנחם אורך ימים מופלג : " כי כימי העץ ימי עמי ומעשה ידיהם יבלו בחיריי " ( ישעיה סה , כב ) , היינו שבשל אריכות ימיהם , כל חפץ אשר יצרו ידיהם יאבד ויבלה בטרם ימותו הם . ועוד : הנביא ירמיהו מבטיח יציבות וביטחון לאיש הבוטח בה ' : " והיה כעץ שתול על מים ועל יובל ישלח שורשיו ... והיה עלהו רענן ובשנת בצורת לא ידאג ולא ימיש מעשות פרי " ( יז , ח ) , רוצה לומר כי הדבקות בה' משחררת מכל דאגה הנובעת מנסיבות החיים . ובדברים דומים , אך קצרים יותר , פותח המזמור העומד בראש ספר תהילים כשהוא מבטיח לצדיק : " והיה כעץ שתול על פלגי מים אשר פריו יתן בעיתו ועלהו לא יבול " ( פסוק ג ) . מאידך גיסא הדימוי לעץ יכול גם לשאת משמעות שלילית , כדברי האלוהים לירמיהו בנבואה על חורבנה הצפוי של ירושלים : " הנני נותן דבריי בפיך לאש והעם הזה עצים ואכלתם " ( ה , יד ) . ונראה שראוי להזכיר בהקשר זה גם את הניב הידוע " כי האדם עץ השדה " , שלא מעטים טועים בהבנת משמעותו המקורית בהקשרו בדיני מלחמה . מלכתחילה זו שאלה רטורית : האם עץ השדה הוא כאדם ? והתשובה ברורה . בניגוד לאדם היכול לנוס מפני האויב לא יכול העץ לעשות כך , ועל כן אוסרת התורה לעקור עצי פרי בשעת מצור על עיר כלשהי ( כך מצוי הביטוי בדברים כ , יט ) . שירו של המשורר נתן זך , " עץ השדה " , עורך השוואה בין בני אדם לעצים ופותח בקביעה כי האדם אכן הוא כעץ השדה ; שניהם צומחים וגדלים ובבוא זמנם אף נגדעים . " האסיר הגווע " ( , ( 1965 פסל מעשה ידי האומנית הצרפתייה וניצולת השואה פרנסואז סלמון ( ילידת . ( 1917 היצירה נעשתה לציון עשרים שנה לשחרור מן המחנות והיא ניצבת באתר מחנה העבודה נוייאנגמה שליד המבורג שבגרמניה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help