sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:249

שומרון לשעלים לכל העם אשר ברגליי " ( מלכים - א כ , י ) ומסביר רש " י : ' " אם ישפוק ' - אם יש די , ' לשעלים ' - לשון מדרך כף רגל וכן ' במשעול הכרמים ' ( במדבר כב , כד ) " , ואכן נראה כי משעול הוא נתיב לא רחב הנועד בעיקר להליכה , היינו " שביל " ( כדברי בעל לקח טוב לפסוק ) . למה צחק ר ' עקיבא ? בספרי דברים ( מג ) מסופר על שני אירועים שבהם נטלו חלק גדולי ישראל בימים שלאחר החורבן , במעבר בין המאה הראשונה לספירה לשנייה : " וכבר היו רבן גמליאל ור ' יהושע ור ' אלעזר בן עזריה ור ' עקיבה נכנסים לרומי . שמעו קול המיה של מדינה מפיטיוליס ( = היא העיר Puteoli ששימשה כעיר נמל לרומא ) עד מאה ועשרים מיל . התחילו הם בוכים ור ' עקיבה מצחק . אמרו לו : ' עקיבה , מפני מה אנו בוכים ואתה מצחק ? ' אמר להם : ' אתם למה בכיתם ? ' אמרו לו : ' ולא נבכה שהגויים עובדי עבודה זרה מזבחים לאלילים ומשתחוים לעצבים ( = אלילים ) יושבים בטח שלוה ושאנן ובית הדום רגליו של אלוהינו היה לשריפת אש ומדור לחיות השדה ? ' אמר להם : ' אף אני לכך צחקתי . אם כך נתן למכעיסיו ( = היא מלכות רומי ) - קל וחומר לעושי רצונו '" , שיזכו בוודאי לשמחה כפולה ומכופלת . ובהמשך מסופר : " שוב פעם אחת היו עולים לירושלים . הגיעו לצופים ( = הר הצופים ) קרעו בגדיהם ( = כדין מי שרואה את המקדש בחורבנו ) . הגיעו להר הבית וראו שועל יוצא מבית קודש הקודשים . התחילו הם בוכים ור ' עקיבה מצחק . אמרו לו : ' עקיבה , לעולם אתה מתמיה , שאנו בוכים ואתה מצחק ' . אמר להם : ' ואתם למה בכיתם ? ' אמרו לו : ' לא נבכה על מקום שכתוב בו " והזר הקרב יומת " ( במדבר א , נא )? הרי שועל יוצא מתוכו ! עלינו נתקיים " על זה היה דוה לבנו על הר ציון ששמם שועלים הילכו בו "' . אמר להם : ' אף אני לכך צחקתי '" . והולך ר ' עקיבא ומבהיר לחבריו מדוע צחק וזאת על יסוד דרשנות מפליגה של דברי ישעיהו ( ח , ב ) המזכיר בנשימה אחת " את אוריה הכהן ואת זכריהו בן יברכיהו " . לשיטת ר ' עקיבא , נבואתו של מיכה ( ג , יב ) , " ציון שדה תחרש וירושלים עיין תהיה והר הבית לבמות יער " - המצוטטת בספר ירמיהו ( כו , יח ) בסמוך להזכרת נביא בשם אוריהו בן שמעיהו ( שם , פסוק כ ) - היא גם נבואתו של אוריה ( ו ) הכהן הנזכר בדברי ישעיהו . ועוד : " זכריהו בן יברכיהו " הנזכר בידי ישעיהו הוא , לפי ר ' עקיבא , הנביא זכריה בן ברכיה מנביאי תרי עשר , שניבא והבטיח כי " עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים ... ורחובות העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים ברחובותיה " ( ח , ד - ה ) . ( ואין צריך לומר שהקושי הכרונולוגי העולה משתי קביעות אלו ניכר לעין . ) וממשיך ר' עקיבא ושואל : " וכי מה ענין אוריה אצל זכריה ? " , כלומר מה הקשר בין השניים ? ותשובתו : " אמר המקום ... אם קיימים ( = יתקיימו ) דברי אוריה - קיימים דברי זכריה , ואם בטלו דברי אוריה - בטלים דברי זכריה " , ומוסיף ר ' עקיבא ואומר : " שמחתי שנתקיימו דברי אוריה , לסוף שדברי זכריה עתידים לבוא " . על כך אומרים לו חבריו : " עקיבה , ניחמתנו " . " הכותל המערבי " ( , ( 1955 בתוך : הגדה של פסח מעשה ידי זאב רבן ( , ( 1970 - 1890 צייר וגרפיקאי ישראלי , מאבות האמנות הארצישראלית . מימין מצוירת דמותו של הנביא ירמיהו ומשמאל דמות המשיח .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help