sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:50

פרק א פסוק יא כל עמהּ נאנחים מבקשים לחם נתנוּ מחמדיהם ( מחמודיהם ) באכל להשיב נפשׁ ראה ה ' והביטה כי הייתי זוֹללה : המקונן ממשיך ומעיד על צרה נוספת שפגעה בעיר : הרעב השורר בה , שאף הוא מעורר לאנחה , שכן זו משמשת כמעין צליל חוזר בקינה זו ( וראו לעיל פסוקים ד , ח ) . עמה של ירושלים , כלומר יושביה , " נאנחים מבקשים לחם " . ( על הצירוף בק " ש לחם ראו גם תהילים לז , כה . ) אין זה הרעב ששרר בזמן המצור ( כפי שהוא מתואר , למשל , במלכים - ב כה , ג ) , אלא זה שנמשך גם לאחר הכיבוש . " נתנו " כאן משמעו כמו " מכרו " ( לחילופי נת " ן - מכ " ר השוו לדוגמא שופטים ד , ב [ " וימכרם " ] אל ו , א [ " ויתנם " ] באותה משמעות ) , ושאלה היא מה הם " מחמדיהם " שנתנו - מכרו תושבי העיר בתמורה למנת מזון . האם הכוונה לרכוש שנותר בידם , כפירוש המילה " מחמדיהם " בפסוקים ז , י ? או שמא המדובר בבני אדם היקרים להם , וראו לדוגמא להלן ב , ד : " דרך קשתו כאויב ... ויהרוג כל מחמדי עין " ? בנבואת הושע ( ט , טז ) הכוונה ב " מחמד " היא במפורש לילדים : " גם כי ילדון והמתי מחמדי בטנם " . לפי פירוש אחרון זה , ניתן להבין שמכורח הרעב מכרו יושבי ירושלים את ילדיהם ( לעבדות ? לזנות ?) , ובכך גם הקטינו את מספר הפיות הרעבים בביתם . תמורת הנמכרים קיבלו מזון מועט , שהיה בו כדי " להשיב " , היינו להרגיע ( ראו משלי טו , א ) רק לשעה קלה את ה " נפש " , היא התיאבון ( כך במשלי ו , ל ) . וכדברי ר ' יוסף קרא : " שאר האומות , אם נותנין כסף וזהב ומחמדיהם באוכל , הם קונים אותו לשובע נפשם , ולזמן ארוך , וישראל נתנו מחמדיהם באוכל שאין בו אלא להשיב נפש לחיי שעה " ( נוסח ב ) . ושוב , כאשר מוזכר מעשה מצמרר זה של העיר - מכירת ילדיה תמורת ארוחה דלה - מתפרצת ירושלים אל תוך דברי המקונן , וגם הפעם היא קוראת לאלוהים לראות ולא להתעלם : " ראה ה ' והביטה כי הייתי זוללה " . נראה שכאן ניתן לשמוע גם נימה של וידוי בדבריה . היא מודה בחטאה : בעבר היתה זוללה , נהנתנית ( בתרגום הארמי : " גרגרניתא " , כלומר גרגרנית ) , ועל כך היא נענשת עתה ברעב . הזולל , כידוע , מרבה באכילה , כגון תיאור הבן הסורר ומורה שהוא גם " זולל וסובא " ( דברים כא , כ [ וראו עוד משלי כג , כ : " סובאי יין " ו " זוללי בשר " ]) , ואילו היא מבקשת כעת אך ורק למלא במעט מזון את נפשה . אפשרות שנייה להבנת " זוללה " ( ואין אחת מוציאה את רעותה ) : העיר מעידה על עצמה כי ירדה לשפל המדרגה במכירת ילדיה תמורת מזון , והרי היא זולה , שפלה , והשוו לעיל פסוק ח : " כל מכבדיה הזילוה " . עתה היא עצמה מודה כי ראויה היא לבוז , לזלזול . בקריאה זו , שיש עמה גם נימה של התרסה , מסתיים חלקה הראשון של קינה זו .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help