sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:114

חלק שלישי / פסוקים כ - כב ירושלים קוראת לאלוהים לראות בתוצאות מעשהו פרק ב פסוק כ ראה ה׳ והביטה למי עוֹללת כה אם תאכלנה נשים פרים עללי טפ ֻחים אם יהרג במקדשׁ א ֲדני כהן ונביא : מן ההמשך , מפסוקים כא - כב , יתברר שירושלים היא הדוברת אל האלוהים , שכן היא נענתה להפצרת המקונן ( פסוק יח ואילך ) כי תפנה אליו בתפילה . לפתיחת דבריה של ירושלים , " ראה ה ' והביטה " , השוו את פנייתה אליו לעיל א , יא : " ראה ה ' והביטה כי הייתי זוללה " ( ושוב שם בפסוק כ : " ראה ה ' כי צר לי " ) . ירושלים ניצבת אפוא " נוכח פני אדוני " ( פסוק יט ) ותובעת ממנו לראות בעיניו , ולא להתעלם מגודל האסון . לנוסחת הפתיחה " ראה ה ' והביטה " מתלווה סדרה של שאלות רטוריות : הראשונה : " למי עוללת כה " , והרי לי , ירושלים עירך , הניצבת בזאת לפניך , עוללת כה ! שתי השאלות הבאות פותחות במילה " אם " , מילה הפותחת משפט תנאי , והכוונה לומר שראוי היה לו לתנאי זה להיות תנאי בטל ; האפשר להעלות על הדעת שכך יהיה ? ואף שהמקרים הנזכרים רחוקים מלעלות על הדעת , הם אכן התרחשו . המקונן ציפה שירושלים תקונן על מות ילדיה ברעב , אך היא , האישה - האם , מזכירה אסון גדול מזה : " אם תאכלנה נשים פרים " , רמיזה ברורה לקללה שבדברים כח , נג : " ואכלת פרי בטנך בשר בניך ובנותיך ... במצור ובמצוק אשר יציק לך אויבך " . ( על הורים האוכלים את בשר ילדיהם ראו בהרחבה להלן ד , י . ) ובאשר לצירוף " עוללי טיפוחים " : לשון " עוללים " מחזירה אותנו הן לקינת המקונן בפסוק יא , " בעטף עולל ויונק ברחובות קריה " , והן לציפייתו מירושלים שתתחנן על נפש עולליה ( כאמור בפסוק הקודם ) . " עוללי טיפוחים " הם עוללים שטיפחה , היינו יצרה , כלומר ילדה , והשוו התקבולת : " אף ידי יסדה ארץ וימיני טיפחה שמים " ( ישעיה מח , יג ) , וראו עוד להלן בפסוק כב : " אשר טיפחתי וריביתי " . אגב דברי טרונייתה מגלה ירושלים אסון נוסף שהתרחש בקרבה : הריגת כהנים ונביאים במקדש על ידי האויב . המקונן הרבה לדבר בחלק הראשון של קינה זו על הריסת המקדש ( פסוקים א , ד , ו , ז ) , אך עתה מתברר שלהרס נלווה גם הרג , ודמם של כלי הקודש , משרתי האלוהים ( לצירוף " כהן ונביא " ראו ישעיה כח , ז ) נשפך במקדשו של אלוהים . מי הרג כהן ונביא ? פסוקנו המזכיר הריגת כהן ונביא במקדש שימש את בעל דברי הימים ליצירת הסיפור על המלך יואש , אשר שיגר את שליחיו כדי להרוג כהן שהוא גם נביא בחצר המקדש : " ורוח אלוהים לבשה את זכריה בן יהוידע הכהן ויעמוד מעל לעם ויאמר להם כה אמר האלוהים למה אתם עוברים את מצוות ה ' ולא תצליחו כי עזבתם את ה ' ויעזוב אתכם . ויקשרו עליו וירגמוהו אבן במצוות המלך בחצר בית ה '" ( דברי הימים - ב כד , כ - כב ) . מסתבר שבעל דברי הימים זקוק היה לסיפור של רצח שיזם המלך כדי להצדיק את

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help