sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:182

פרק ד פסוק ח חשך משחוֹר תא ֳרם לא נכרוּ בחוּצוֹת צפד עוֹרם על עצמם יבשׁ היה כעץ : בעוד שבתיאור דמותו של הדוד בשיר השירים מצטרף השחור אל צבעי הזהב , האדום והלבן לשם עיצוב יופיו : " דודי צח ואדום דגול מרבבה ראשו כתם פז קווצותיו תלתלים שחורות כעורב " ( ה , י - יא ) , הרי שבקינה מאפיין הצבע השחור את מראה קרבנות הרעב . " חשך משחור " פירושו : השחיר כחשכת הלילה , עד ש " לא ניכרו " , עד שלא ניתן היה עוד לזהותם , והשוו את המסופר על רות ובועז שנפרדו לפני עלות השחר , " בטרם יכיר איש את רעהו " ( רות ג , יד ) . " תוארם " פירושו צורתם , כמו " גזרתם " ( לעיל , פסוק ז ) , או מראיהם ( כגון : " יפת תואר ויפת מראה" [ בראשית כט , יז ]) . ושוב מוזכר המקום שבו הם שוכבים , " בחוצות " ( ראו לעיל , פסוקים א , ה ) . בין אם עודם חיים ובין אם כבר מתו , אין איש מן העוברים והשבים נותן את דעתו עליהם , לחזק אותם או להביאם לקבורה . בחוזה המלך האשורי אסרחדון , בן המאה השביעית לפנה " ס , עם המלכים הווסאלים הכפופים לו , אחת הקללות לאלה שיעברו על תנאי הברית היא : " האלים יחשיכו עורכם ועור נשיכם , בניכם ובנותיכם [ שחורים יהיו ] ככופר וכנפט " ( שורה . ( 581 הפועל צפ " ד פירושו קמ " ט או כו " ץ , והוא יחידאי במקרא , אך מתועד בלשון חז " ל , כגון : " מעשה באחד שנפל לירדן ועלה ( = צפה גופתו ) לאחר שבעה עשר יום והכירו שצפדתו הצינה " ( ירושלמי , יבמות טז , ג ) , רוצה לומר כי לא רק שנשתנה צבע עורו אלא אף שזה נעשה קמוט וחסר חיות , " יבש היה כעץ " . ותנו דעתכם למשחק המילים שבין " עצמם " ( = גופם , ראו פסוק ז ) לבין " עץ " . ( אגב נעיר שאין כל קשר בין שורש צפ " ד למחלה הידועה בשם צפדינה שיסודה בהעדר ויטמין C בגוף האדם . ) מה עולל הרעב לסובלים ? במדרש איכה רבה מובאים בקשר לפסוקנו שני סיפורים שעניינם באנשים שמכת הרעב פגעה בהם קשות . הראשון ( מהדורת בובר , פרשה א ) מספר על ר ' צדוק , חכם שהתענה ארבעים שנה לפני החורבן בתחנונים ובתפילות בתקוה שיוכל למנוע אותו ( השוו נדרים סד ע " א ) , ובנו , ר ' אליעזר , מעיד כי " אראה בנחמה ( = לשון שבועה ) אף על פי שחיה אבא כל אותם השנים משחרב בית המקדש , לא חזר גופו עליו כמות אותם השנים שהיה , לקיים מה שנאמר ' צפד עורם על עצמם יבש היה כעץ '" . במדרש איכה רבה לפסוקנו מספר אותו ר ' אליעזר " מעשה בעני אחד שבא ועמד על פתח בית אבא . אמר לי אבא : ' צא וראה שמא מבני ירושלים הוא ' . הלכתי ומצאתי אותה אישה שנשל שערה ולא היה אדם יודע אם זכר אם נקבה היא , ולא היתה תובעת ( = מבקשת ) אלא דבילה , לקיים מה שנאמר ' לא ניכרו בחוצות '" . נראה שאין צורך להכביר מילים על מקרים דומים שליוו תקופות קשות של רעב במהלך ההיסטוריה האנושית , שבהן איבדו אנשים את צלם האנוש שבו נבראו . על קשר בין רעב נורא לבין השחרת פנים עומד התלמוד כשהוא דורש את השם " אשחור " ( דברי הימים - א ב , כד ) כמי ש "השחירו

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help