sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:49

בדברי הגידוף ששמה שירת " האזינו " בפי אויבי העם : " ואמר אי אלוהימו צור חסיו בו " ( דברים לב , לז ) , מספר המדרש : " זה טיטוס הרשע שחירף וגידף כלפי מעלה . מה עשה ? תפש זונה בידו ונכנס לבית קדשי הקדשים , והציע ספר תורה [ על המזבח ] ועבר עליה עבירה , ונטל סייף וגידר ( = חתך ) את הפרוכת , ונעשה נס והיה דם מבצבץ ויוצא [ מן הפרוכת ] , וכסבור הרג את עצמו ( = לשון נקייה והכוונה שטיטוס סבר כי הרג לכאורה את האלוהים שמאחורי הפרוכת ) " ( גיטין נו ע " ב ) . מקור אחר ( אבות דרבי נתן , נו " א , א ) מרחיב בתיאור דברי הנאצה של טיטוס : " שהיה מכה על גבי המזבח ואומר ' לוקוס לוקוס ( = ביוונית : זאב זאב , כינוי גנאי למזבח הטורף כביכול את המוקרבים עליו ) , אתה מלך ואני מלך , בוא ועשה עמי מלחמה . כמה שוורים נשחטו עליך ? כמה עופות נמלקו עליך ? כמה יינות ניסכו עליך ? כמה בשמים קיטרו עליך ? אתה הוא שמחריב את כל העולם ?! '" ועוד מספר התלמוד ( שם ) כי " נטל [ טיטוס ] את הפרוכת ועשאו כמין גרגותני ( = סל גדול ) , והביא כל כלים שבמקדש והניחן בהן , והושיבן בספינה לילך להשתבח בעירו " . ולא יהיה זה מיותר להזכיר כי קריאת התיגר של טיטוס כלפי האלוהים נענתה על ידי שליחת יתוש שחדר , על פי המסופר בתלמוד שם , לאפו ומשם למוחו , שם ניקר במשך שבע שנים עד מותו של טיטוס בייסורים גדולים . ומוסיף ר ' פנחס בן ערובא ומעיד כי " אני הייתי בין גדולי רומי , וכשמת ( = טיטוס ) פצעו את מוחו , ומצאו בו כציפור דרור משקל שני סלעים ... פיו של נחושת וצפורניו של ברזל " . ועוד מספר התלמוד כי לפני מותו ביקש הצורר שישרפו את גופו ויפזרו את אפרו בכל העולם , כדי שלא ימצא אותו אלוהי ישראל ויענישנו על מעשהו הנורא . כאז - כן עתה לקראת יום תשעה באב תשס " ג חיברה טובה אילן , מחנכת ואשת ציבור ( ילידת , ( 1929 יצירה המבוססת על פסוקי פרק א שבמגילת איכה ( בשם : " כאז - כעתה " ) , כאשר כל טור פותח במילותיה של המגילה וממשיך בקינה על המצב החברתי הרעוע של ימי החורבן , בשילוב רמז ברור לאירועים דומים בחברה הישראלית של ימינו . כך , למשל , נאמר בקשר לפסוק ח : " חטא גדול חטאה ירושלים שנתנה יד לקנאיה להצית אש זרה של קנאות " , ובאשר לפסוקנו : " יד לא הושיטו לרעבים , לגר , ליתום ולאלמנה , לא שעו אל דמעות העשוקים , הדלים , החד - הוריות והתשושים " . והריהי חותמת את הקינה באומרה : " על כל אלה , על כל אלה , אני בוכייה , ויורדה עיני מים , כי רחק ממני מנחם " . כתובת הסורג , מחיצה שהקיפה את בית המקדש השני וסימנה את התחום שעד אליו הותר לנוכרים להגיע ( בעקבות האמור במשנה , מידות ב , ג ) . נכתב עליה ביוונית : " איש נוכרי לא יכנס לפנים מן המחיצה המקיפה את המקדש ... ומי שייתפס יתחייב בנפשו ודינו מיתה " . הצלם : ג ' ובאני דל - אורטו .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help