sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:248

פרק ה פסוק יח עלהר ציּוֹן ששמם שׁוּעליםהלכוּ בוֹ : שיא אבלם וצערם של המקוננים הוא על גורלו של הר ציון . " הר ציון " עשוי להיות כינוי נרדף לירושלים , כגון העולה מן התקבולת : " כי מירושלים תצא שארית / ופליטה מהר ציון " ( מלכים - ב יט , לא ) , אך הוא גם שמו של ההר שעליו עומד בית המקדש , כדברי המשורר אל האלוהים : " הר ציון זה שכנת בו " ( תהילים עד , ב ) . במרבית הופעותיו של הכינוי במקרא ( חלק ניכר מהן בדברי הנביא ישעיהו ובספר תהילים ) לא ברור אם כוונתו לעיר או להר , אלא שבפסוקנו ברור שההר הוא נושא המשפט . בראשו של הפסוק מהדהדת לשון הקללה העושה שימוש בשורש שמ " ם : " והשימותי את מקדשיכם" ( ויקרא כו , לא ) , אך בפסוקנו אין המקדש נזכר ; לא ניכר בהר השומם שאי פעם ניצב עליו בית ה ' . על שממת ההר מתנבא הנביא מיכה : " וירושלים עיין ( = הריסות ) תהיה והר הבית לבמות יער " ( ג , יב ) , ומהרסי ירושלים אכן קראו : " ערו ערו עד היסוד בה " ( תהילים קלז , ז ) . לא רק המקדש נעלם מן ההר , אלא גם הבאים בשעריו , יושבי ירושלים ועולי הרגל אליה , ורק שועלים מהלכים בין החורבות . על הקשר בין בעלי חיים אלו לחורבות ראו : " כשועלים בחורבות נביאיך ישראל היו " ( יחזקאל יג , ד ) , והשוו אל קישור נוסף בין שועלים לבין חומות פרוצות בדברי הלגלוג של טוביה העמוני על בוני חומת ירושלים בתקופת שיבת ציון : " גם אשר הם בונים אם יעלה שועל ופרץ חומת אבניהם " ( נחמיה ג , לה ) , וכוונתו לומר כי החומה כה חלשה עד שגם שועל המטפס בה יפרוץ אותה על נקלה . בקללה אכדית מן המאה העשרים ואחת לפנה " ס נאמר : " את מכלאות הפיטום אשר לך , שיוסדו בטהרה , יטאטאו שועלי החורבות בזנבותיהם " ( קללת אגדה , שורות , ( 257 - 256 ובקינה שומרית על העיר אור נאמר כי " נערם העפר בפלגי עירי , למאורות שועלים נהפכו " . מתברר כי הזכרת שועלים בקשר לחורבות היה מוטיב ספרותי נפוץ במרחבי המזרח הקדום . שועלים , תנים ושעלים רבים הם מיני השועלים בעולם , אך המין השכיח בארצנו הוא השועל המצוי , . Vulpes Vulpes במזמור סג מקוה המשורר כי אויביו של המלך " יבואו בתחתיות הארץ . יגירוהו על ידי חרב מנת שועלים יהיו " ( פסוקים י - יא ) , אך כיוון ששועלים אינם אוכלי נבלות , יש אומרים שבפסוק זה הכוונה היא לתנים . כך קבע פרופ ' יהודה פליקס - שחקר רבות את החי והצומח בארץ ישראל הקדומה - גם לגבי הזכרת השועל במאמרה של מסכת אבות ( , ב טו ) על החכמים ש " נשיכתם נשיכת שועל " . והנה , פסוקנו מתאר את תנועת השועלים בחורבות כהליכה . האם ניתן להסביר את הבחירה בשורש הל " ך ? מסתבר כי ברקע הבחירה הזו עומד משחק מילים שיסודו בקשר שבין " שועל " למילה הדומה לה בצלילה , " שעל " , שבשניים מתוך שלושת מופעיה במקרא משמעותה : צעד או הליכה . כך , למשל , בדברי ההתפארות של מלך ארם : " כה יעשון לי אלוהים וכה יוסיפו אם ישפוק עפר

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help