sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:113

הפעוטות כשהם שוכבים ב " רחובות " , ואילו כאן נאמר עליהם שהם מוטלים " בראש כל חוצות " . ו "ראש חוצות " הם השטחים הפתוחים המרכזיים , שבהם סובבים אנשים לרוב , והשוו דברי נחום : " עולליה ירוטשו בראש כל חוצות " ( ג , י [ וכן להלן ד , א ]) . במיוחד קרובה לפסוקנו המחצית הראשונה של דברי הנביא המתאר במילים דומות את ירושלים בחורבנה : " בנייך עולפו שכבו בראש כל חוצות ... המלאים חמת ה ' גערת אלוהייך " ( ישעיה נא , כ ) . כיוון שפסוקנו חריג - ולו ארבע שורות ולא שלוש כבשאר פסוקי הקינה - יש שביקשו להניח כי השורה האחרונה היא יתרה ( ראו גם בפירוש לפרק א , ז ) וטענו שהיא מעין נוסחה חלופית לשורה " בהתעטפם כחלל ברחובות עיר " שבפסוק יב - שורה שנרשמה לכאורה בידי מאן דהוא בשולי כתב יד של המגילה והועתקה חוץ למקומה - אך לא נראה לקבל טענה זו . בנקודת השיא של קינת המקונן עם פנייתו הכאובה לירושלים יש מקום להרחבה ולחזרה על האמור בפסוק יא . תפילות ותלמוד תורה בלילה ב " קיצור שולחן ערוך " ( אורח חיים , סימן א ) - מעשי ידי ר' שלמה גאנצפריד , בן המאה התשע עשרה - נאמר : " אם אפשר לו להשכים ולקום בחצות הלילה , לעשות אז תיקון חצות מה טוב , כמו שנאמר ' קומי רוני בלילה לראש אשמורות ' ... ואם אי אפשר לו לקום בחצות , יתגבר על כל פנים לקום קודם עלות השחר ... וגם לאחר חצות הלילה יכול לעשות תיקון חצות , ואחר כך יעסוק בתורה , איש איש כפי יכולתו " . פסוקנו משמש אפוא בסיס למנהג של " תיקון חצות " מכאן ולימוד תורה בלילה מכאן . " תיקון חצות " הוא אוסף של מזמורי תהילים , קינות על החורבן ותחינות לישועה , המיועדים להיאמר בידי יחידים בביתם , בשעות הלילה של ימי החול , כשהם יושבים חלוצי נעליים על הרצפה . מנהג זה ידוע מתקופת הגאונים והוא צבר תנופה בעקבות תפישות קבליות , אך דומה שהיום הוא מוגבל לבודדים . לעומת זאת , המנהג ללמוד בלילה מתועד כבר בספרות חז " ל , וראו : " תנא ר ' חייא : כל העוסק בתורה בלילה - שכינה כנגדו , שנאמר ' קומי רוני בלילה לראש אשמורות שפכי כמים לבך נוכח פני אדוני '" ( תמיד לב ע " ב ) , ונראה שאף זה היה מנהגם של יחידים , תלמידי חכמים שתורתם אומנותם , כעולה מסיפור על ר' יוחנן וריש לקיש : " ר ' יוחנן אמר : אין גורנה ( = הזמן המתאים ללימוד ) של תורה אלא בלילה , ' קומי רוני בלילה ' . ר ' שמעון בן לקיש אמר : ביום ובלילה , שנאמר ' והגית בו יומם ולילה ' ( יהושע א , ח ) . ר ' שמעון בן לקיש למד פסוקים וכשהגיע לפסוקים אלו : ' ותקום בעוד לילה ' ( משלי לא , טו ) , ' קומי רוני בלילה ' , היה אומר : יפה לימדני ר ' יוחנן . וחזר ואמר : האין אתם רואים את תורתי עד כמה היא נהירה לי ? ומדוע ? שהיא תורה של לילה ויום " ( המקור חלקו בארמית ) . פיארברג על קריאת איכה מרדכי זאב פיארברג ( , ( 1899 - 1874 בן למשפחה חסידית , יליד רוסיה , עשה חיל בלימודיו בחדר ובישיבת צ ' רנוביץ , אך נתפס להשכלה , לקסמיה של הספרות העברית החדשה , שהיתה באותם ימים בחיתוליה . בחייו הקצרים , ולמרות בריאותו הרופפת , כתב שירים וסיפורים ובהם יצירתו המרכזית " לאן " , המשקפת במידה רבה את פרשת חייו שלו . בסיפור זה מתאר פיארברג את מנהג קריאת איכה בבית הכנסת בתשעה באב : " התפילה נגמרה . כל הקהל הגדול יושב על הארץ . איש איש נר חלב בידו וספר הקינות פתוח לפניו . החזן יושב על אבן לפני ה ' עמוד ' וקורא מגילת ' איכה' בקול נמוך ובניגון מעציב עד מאוד . הוא ( = דמות המספר ) מתבונן על פני הבית . כל האנשים שקועים בספריהם , אנחות דקות נשמעות מרגע לרגע . לא הרחק ממנו יושב אביו , עיניו שקועות בתוך ספרו , אך הוא אינו קורא , דמעה אחר דמעה מטפטפת על ה ' קינה ' הנושנה המלאה כתמי חלב ודמעות ... וקול החזן ... ים גדול של דמעות , של צרות , מתפרץ עתה מגרונו של האיש הפשוט הזה . כל מילה הוא זרם של מכאובים וייסורים , גל סוער שנפרד מתוך הים ... וגל אל גל קורא , תהום אל תהום : ׳חומת בת ציון ! הורידי כנחל דמעה יומם ולילה , אל תתני פוגת לך , אל תדום בת עינך , קומי רוני בלילה לראש אשמורות׳ " .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help