sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:181

נזיר משמעותו הבסיסית של השורש נז " ר הוא פר " ד , בד " ל , כגון בדברי האלוהים : " כי איש איש מבית ישראל ... וינזר מאחריי ויעל גילוליו אל לבו " ( יחזקאל יד , ז ) , או : " והיזרתם ( = הרחיקו ) את בני ישראל מטומאתם ולא ימותו בטומאתם " ( ויקרא טו , לא ) . הנזיר לפיכך הוא אדם המופרד מן החברה , והוא לעיתים אף נעלה ממנה , כאילו הושם כתר , נזר , על ראשו . ויוסף אכן מכונה " נזיר אחיו " ( בראשית מט , כו ) בהיותו מרומם מהם . עם זאת עיקר מופעי " נזיר " במקרא מדברים באדם המקדיש עצמו לה ' , המזיר עצמו , נמנע מיין ומתספורת , לזמן מוגבל או לעולם . דיניו של הנזיר לזמן מוגבל נדונים בהרחבה בספר במדבר ( ו , א - כא ) , ואילו על " נזיר עולם " ידוע לנו מסיפור שמשון , מן האיסורים שהוטלו על אמו ועליו עוד בטרם נולד ( שופטים יג , ד - יד ) . לשון איסור התספורת שנאמר לגבי שמשון , " ומורה לא יעלה על ראשו " ( פסוק ה ) , חוזר אף בנדרה של חנה , הנודרת כי אם ינתן לה בן , " ונתתיו לה ' כל ימי חייו ומורה לא יעלה על ראשו" ( שמואל - א א , יא ) , ונראה שעל יסוד דמיון לשוני זה נתפתחה המסורת שלפיה היה גם שמואל נזיר . כך קובע תרגום השבעים , הנותן בשמואל סימני נזירות נוספים : " ויין ושכר לא ישתה" ( והשוו במדבר ו , ג ) . כך גם במגילת שמואל ממערה 4 מקומראן שבה כתוב על שמואל במפורש : " ו [ נת ] תיהו נזיר עד עולם כל ימי [ חייו ] " , ואף בן סירא אומר כי שמואל היה " נזיר ה ' בנבואה" ( מו , כג ) . אגב : השימוש בתואר נזיר לאנשי דת נוצריים מופיע במקורותינו רק מאז ימי הביניים . לבנוניותו של השלג השלג הינו חזיון נדיר ברוב חלקי ארץ ישראל , ורק צפונית לה , ובעיקר בהרי הלבנון , הוא עניין שבשגרת החורף , ומכאן הצירוף " שלג לבנון " ( ירמיה יח , יד ) . אך למרות נדירותו במציאות ארצנו , לשלג יצוג רחב למדי בספרות המקרא , לא אחת בשל לובנו . כך , למשל , בפסוקנו , וכן בדברי משורר תהילים המשווה אותו לצמר ( שם קמז , טז ) . אף צדקת האדם משולה לשלג , כדברי משורר תהילים האומר : " תחטאני באזוב ואטהר תכבסני ומשלג אלבין " ( נא , ט ) , ובראש ספר ישעיה מבטיח אלוהים לטהר את השבים מחטא : " אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו אם יאדימו כתולע כצמר יהיו " ( א , יח ) וראו עוד לעיל , פסוק ה . עם זאת , לובן השלג עשוי גם לשמש כדימוי שלילי למראה הצרעת , כגון המסופר על משה שנאמר לו במעמד הסנה " הבא נא ידך בחיקך ויבא ידו בחיקו ויוציאה והנה ידו מצורעת כשלג " ( שמות ד , ו ) . הקשר בין השלג לבין צבעו חוזר פעמים רבות בספרות חז "ל בדרשה על תיבת " לבנון " , שהיא אחד מכינויי המקדש שבירושלים : " ולמה נקרא שמו לבנון ? ... שמלבין עוונותיהם של ישראל כשלג" ( ויקרא רבה א , ב ) , ויש לו ביטוי אף בתיאורי האדם הזקן , כגון בסיפור זה בתלמוד ( שבת קנב ע " א [ המקור ארמי ]) : " אמר לו הקיסר לר ' יהושע בן חנניה : מדוע לא באת למפגש החכמים ? אמר לו : ההר מכוסה שלג , סביבו קרח , כלביו אינם נובחים וטחנותיו אינן טוחנות " , וכוונתו לשער ראשו שהלבין , קולו שנחלש ושיניו שאינן ממלאות את תפקידן כהלכה . " שלג בירושלים " ( . ( 1924 בתמונה נראים חיילים בריטים ליד הכותל . הצלם : סירן ברנדה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help