sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:247

כשאין כל כוחותיה עימה ( ויקרא כ , יח ) ו " ערש דווי " היא המיטה עליה שוכב החולה ( תהילים מא , ד ) . הצירוף " דאבון נפש " בא בתקבולת אל " כליון עיניים " ( דברים כח , סה ) - שניהם עניינים של חולשה וכליה . לעיל ( א , יג ) נצבו במקביל השורשים שמ " ם ( = יב " ש ) ודו " ה : " נתנני שוממה כל היום דוה " , אך גם השורש דא " ב מבטא לעיתים עניין זה של יובש , כגון : " והיתה נפשם כגן רוה ולא יוסיפו לדאבה עוד" ( ירמיה לא , יב ) , כלומר : גרונם ( על משמעות זו של " נפש " ראו לעיל , עמוד 230 ) יהיה מושקה היטב ולא ימשיך לסבול מיובש של צמאון , וכן : " כי הרוויתי נפש עיפה ( = צמאה ) וכל נפש דאבה מילאתי " ( שם , פסוק כה ) . עם הזמן עברו הביטויים " דאבה " ו " ערש דווי " תהליכים מנוגדים : הרחבה וצמצום . הביטוי " ערש דווי " הצטמצם לתיאור המיטה שנראה כי השוכב עליה לא יקום מחוליו , ואילו תיבת " דאבה" שבפסוק מספר ירמיה הרחיבה את משמעותה והתפרשה כעניין של יגון וצער בכלל , ומכאן נוסח ברכת הניחומים של יהודי אשכנז : " המקום ינחם אותך בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא תוסיף לדאבה עוד " . בדומה זכה למשמעות זו הביטוי " דאבון נפש " , וכעת " לדאבוני " פירושו פשוט : לצערי ( הרב ) . עיניים וחושך החשכת העיניים נזכרת במקרא פעם נוספת , והפעם כקללה , כתפילתו של משורר התהילים בדברו על אויביו : " תחשכנה עיניהם מראות ומותניהם תמיד המעד " ( סט , כד ) . נראה כי גם תיאור הזיקנה בספר קהלת , " וחשכו הרואות בארובות " ( יב , ג ) עניינו בהחשכת העיניים ( כקביעת מדרש תנחומא [ מהדורת בובר ] חיי שרה , ז ) . עם זאת , בספרות חז " ל נזכרות עיניים שחשכו פעמים רבות , הן ככינוי לעיוור ( כגון : " כהן שחשך מאור עיניו " - ספרא , תזריע , נגעים ב ) והן כתיאור לסבל וייסורים . כך , למשל , האמור בפסיקתא רבתי ( פיסקא לז ) כחלק מדבריהם של אבות האומה אל המשיח , לעתיד לבוא , דברים הספוגים ברמיזות למגילת איכה : " סבלת עוונות בנינו ... והיית שחוק ולעג באומות העולם ... וצפד עורך על עצמך וגופך יבש היה כעץ ועיניך חשכו מצום וכוחך יבש כחרס " . התלמוד גם מספר כי ר ' חייא נהג להוסיף ברוח פסוקנו , בסוף תפילת הקבע היומית שלו , את הבקשה : " יהי רצון מלפניך ה ' אלוהינו שתהא תורתך אומנותנו , ואל ידוה לבנו ואל יחשכו עינינו " ( ברכות טז ע " ב ) . קשר בין עיניים וחשיכה בא בספרות האגדה פעמים רבות תוך עיסוק בהתגלות האלוהים אל אברהם בברית בין הבתרים , שבה נאמר : " והנה אימה חשיכה גדולה נופלת עליו " ( בראשית טו , יב ) . ריבוי המילים שבפסוק נדרש כהודעה על ארבע המלכויות שישעבדו את ישראל : בבל , פרס - מדי , יוון ורומי , כאשר " חשיכה זו יוון , שהחשיכה עיני ישראל בגזירותיה " , או , לדעה אחרת , " חשיכה זו מדי שהחשיכה עיני ישראל בצום ותענית " ( בראשית רבה מד , יב ) . בין כך ובין כך המלכות הראשונה היא לכל הדעות תמיד בבל , מחריבת הבית הראשון , והרביעית היא דרך קבע רומי , מחריבת הבית השני , שלנפילתה מצפה המדרש . " חושך בעיניים " נעשה גם לניב עממי בלשוננו , ומקורו ביידיש : " פינצטער איז מיר געווארן אין די אויגן " ( = נהיה לי חושך בעיניים , כלומר : רע ומר לי ) . איור מעשה ידי הקריקטוריסט הישראלי יוסף רוס ( , ( 1991 - 1911 שקישט את עמוד העיתון " הצופה " ביום תשעה באב תש " ט .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help