sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:180

פרק ד פסוק ז זכּוּ נזיריהמשלג צחוּ מחלב אָדמוּ עצם מפנינים ספיר גזרתם : לאחר שבפסוק ו ערך המקונן השוואה בין חטאה ועונשה של ירושלים לבין חטאה ועונשה של סדום , הוא שב בפסוק זה ובשני הבאים אחריו לעסוק בגורלם של בני ירושלים . כאן מתרחבת תמונת קרבנות הרעב מן הפעוטות אל האנשים המבוגרים מהם , כשפסוקים ז - ח , כמו פסוק ה , משווים בין חייהם הטובים של הקרבנות בעבר לבין גורלם המר בהווה . פסוק ז מתאר את דמותם בעבר . השורה הראשונה של הפסוק מתמקדת בלובן עורם והשנייה בגוון הבריא שלו , באדמומיותו , והשוו אל תיאור הדוד בשיר השירים שגם בו אודם וצחות גם יחד : " דודי צח ואדום " ( ה , י ) . " זכו " פירושו כמו " צחו " שבצלע השנייה , וראו " לבונה זכה " ( שמות ל , לד ועוד ) . הלבונה , שרף צמח הבושם , מכונה כך על שם צבעו הלבן של שרף העץ בטרם יתקשה . הדימויים ללובן הם " שלג " ו " חלב" ( וראו : " לבן שיניים מחלב " [ בראשית מט , יב ]) . ה " נזירים " - היינו האצילים , הנבחרים , אלה שהנזר על ראשם - לבנים היו יותר מאשר השלג והחלב . מדרש איכה רבה , לעומת זאת , מבין את השורה כאומרת כי לובנם של האנשים נבע משתיית חלב ומי שלג טהורים . בין כך ובין כך , לובן עור הוא סימן לאצולה , שכן הוא מעיד על אלה שאינם עמלים בחוץ ואינם נחשפים לקרינת השמש . היפוכו של העור הלבן , העור השחור , הוא סימן לעמלים , וראו דברי הנערה , נוטרת הכרמים , בשיר השירים אל בנות ירושלים : " שחורה אני ונאוה בנות ירושלים כאהלי קדר כיריעות שלמה " ( א , ה ) , היינו : אמנם שחורה אני אך גם נאה ( וראו עוד בפסוק הבא במגילתנו ) . ואשר לאדמומיות , " אדמו עצם מפנינים " , השוו תיאורו של המלך דוד בצעירותו : " והוא אדמוני עם יפה עיניים " ( שמואל - א טז , יב ) , " ואדמוני עם יפה מראה " ( שם יז , מב ) . ועדיין זוכר הקורא גם את הצבע האדום של אריג התולע שנזכר בפסוק ה . " עצם " לדברי רש " י הוא מראה , כמו " וכעצם השמים " ( שמות כד , י ) . " עצם " הוא גם כינוי לגוף כולו , כפי שהוא בפסוק : " רפאני ה ' כי נבהלו עצמיי ונפשי נבהלה מאוד " ( תהילים ו , ג - ד ) . במילת " פנינים" דומה שהכוונה לאלמוגים אדומים . לפנינים כחפץ נחשק , נבחר , ראו עוד האמור על החכמה : " יקרה היא מפנינים " ( משלי ג , טו ) , " כי טובה חכמה מפנינים " ( שם ח , יא ) . הספיר הנזכר בסוף הפסוק הוא סוג של אבן טובה , והוא מובא כאן על שום מראיתו הטהורה , כעולה מן התקבולת שבפסוק : " כמעשה לבנת הספיר / וכעצם השמים לטוהר " ( שמות כד , י ) . התיבה " גזרתם" פירושה : צורת גופם , חיטובם , מן השורש גז " ר שמשמעותו גם חט " ב , וראו לדוגמא : " ויבואו הירדנה ויגזרו העצים " ( מלכים - ב ו , ד ) . גם הספיר נזכר בתיאור גופו של הדוד בשיר השירים : " מעיו עשת שן מעולפת ( = מצופה ) ספירים " ( ה , יד ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help