sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:111

" יש לבבות ויש לבבות . יש ליבות אדם ויש ליבות אבנים . ויש אבנים ויש אבנים . יש אבני דומה ויש אבנים לבבות " , כך כתב הרב צבי יהודה קוק במאמרו " מאחר כותלנו " שפורסם בשנת תרצ "ז ( . ( 1939 בעקבות מילים אלו כתב יוסי גמזו בשירו " הכותל" ( שנתחבר בעקבות מלחמת ששת הימים ) : " יש אנשים עם לב של אבן / יש אבנים עם לב אדם " . מתברר כי עוד קודם לכן , בשנת , 1871 חיבר הרב גרשון וידאוור מניו יורק שיר שעניינו ברגשות שמבטא הכותל , שיר שפורסם בעיתון " החבצלת " באותם ימים . ראשיתו במילים : " אם לב לבך , בן עבר / עלי קיר זה שים נא עיניך / אבן מקיר זה תזעק שוד ושבר / וכדונג מפני אש ימס לבך " . לאחר שחרור העיר העתיקה במלחמת ששת הימים הורחבה הסימטה שליד הכותל על ידי הריסת בתי המוגרבים וזו הפכה לרחבה גדולה המשמשת בעיקר כמקום תפילה , אך גם לקיום טקסים ממלכתיים ( שהחשובים בהם הם טקס פתיחת יום הזיכרון , שגם בו שזורות הדמעות , או טקסי השבעה לצה " ל ) . רחבת הכותל הומה במיוחד בתשעה באב , בשלושת הרגלים כאשר נערכים בה טקסים של ברכת כהנים המונית , בתיקון ליל שבועות ועוד . רבים נוהגים לתחוב בין אבני הכותל פתקים ובהם משאלות לבם ( פתקים אלו נאספים ומובאים לגניזה בידי רב הכותל ואנשיו ) . הכותל ידע עם זאת גם מאבקים סביב שאלת זכותם של חוגים שאינם אורתודוכסים לבטא את עצמם בתפילה בסמוך לו , וגם על כך נשפכו לא מעט דמעות . אדם כחומה וחומה כאדם בפסוקנו מתוארת החומה הבוכייה , ולעיל כבר למדנו שהאלוהים הוא שגרם לה לעשות כך : " ויאבל חל וחומה יחדיו אומללו " ( פסוק ח ) . פסוק י בקינתנו ממשיך ומתאר את תוצאת האבל שגרם ה' לחלק מן החומה : " טבעו בארץ שעריה " , והשוו לדברי ירמיהו : " אבלה יהודה ושעריה אומללו קדרו לארץ " ( יד , ב ) . וכשם שמאניש המקונן את החומה ואת השערים כביטוי לאבלה של העיר , כך משמשת החומה בפסוקים שונים כמטאפורה לחוסנם של בני אדם . כך בדברי נער מנערי נבל הכרמלי , המשבח באזני אביגיל את ההגנה שהעניקו דוד ואנשיו לרועי נבל : " חומה היו עלינו גם לילה גם יומם " ( שמואל - א כה , טז ) . גלגול מעניין של תיבת " חומה " ניכר בקורותיו של פסוק משיר השירים במפגשו עם הביטוי " יעלו חומה " הנאמר בספר יואל על האויב : " כגיבורים ירוצון כאנשי מלחמה יעלו חומה " ( ב , ז ) . וכך נאמר בתלמוד ( יומא ט ע " ב ) מפי בן ארץ ישראל לאדם שעלה אליה מבבל : " כמה שונא אני אתכם ( = בני בבל ) , דכתיב ' אם חומה היא נבנה עליה טירת כסף ואם דלת היא נצור עליה לוח ארז ' ( שיר השירים ח , ט ) . אם עשיתם עצמכם כחומה ועליתם כולכם בימי עזרא - נמשלתם ככסף , שאין רקב שולט בו , עכשיו שעליתם כדלתות ( = לוח עץ המסמל דבר רעוע ) נמשלתם כארז שהרקב שולט בו " . לו עלו כל בני ישראל מבבל ארצה בתקופת שיבת ציון , בימי עזרא , היתה לעם תקומה מלאה , אלא שלא רבים נענו לקריאה לשוב לארץ , ובן ארץ ישראל מגנה את הבבלי על כך . והנה , ממקור זה נולד הביטוי " לעלות בחומה " ( ויש גורסים " כחומה " ) המוכר בעיקר בהקשר של עלייה מאורגנת ורבת משתתפים ארצה - נושא שהיווה אבן מחלוקת בין תנועות ציוניות , שראו עלייה זו כצו השעה , לבין מתנגדי הציונות , שראו בעלייה כזו דחיקת הקץ . גם כאן משמשת אפוא החומה כמטאפורה המסמלת בני אדם , במקרה זה מאוחדים ורבים במספר , המבצעים יחדיו מעשה רב עוצמה . " כותל הדמעות " , ציור שמן על בד מאת הצייר הגרמני יוהאן גוסטב באוארנפיינד ( . ( 1904 - 1848

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help