sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:179

שבין אברהם לאלוהים לגבי הצלת סדום , אם ימצאו בה עשרה צדיקים , אתה למד שגם מספר קטן כזה של עושי טוב לא היו בה . דרישתם של אנשי סדום מלוט שיוציא אליהם את המלאכים שבאו לבקרו " ונדעה אותם " ( שם יט , ה ) מציגה את התנהגותם המינית הקלוקלת ( והוא יסוד הביטוי " מעשה סדום " ) . ספרות הנבואה מעידה על מסורות נוספות אודות חטאיה של סדום , שכולם בתחום החברתי . הנביא יחזקאל פונה אל ירושלים ואומר לה כי " הנה זה היה עוון סדום אחותך גאון שבעת לחם ושלוות השקט היה לה ולבנותיה ויד עני ואביון לא החזיקה " ( טז , מט ) , ואילו ירמיהו מאשים את הנביאים העושים מלאכתם שקר ואומר : " ובנביאי ירושלים ראיתי שערורה נאוף והלוך בשקר וחיזקו ידי מרעים לבלתי שבו איש מרעתו היו לי כולם כסדום ויושביה כעמורה " ( כג , יד ) . ונראה שיש ללמוד משהו על החטאים שיוחסו לסדום ולעמורה גם מנבואת ישעיהו ליהודה : " שמעו דבר ה ' קציני סדום האזינו תורת אלוהינו עם עמורה ... ידיכם דמים מלאו ... לימדו היטב דירשו משפט אשרו חמוץ שיפטו יתום ריבו אלמנה " ( א , י - יז ) . ספרות האגדה הרחיבה עד מאוד בתיאור חטאיהם של אנשי סדום , גם זאת בעיקר בתחומים שבין אדם לחברו : עיוות משפט וסירוב לקבל אורחים . " היתה להם מיטה שהיו משכיבין בה אורחים . אדם ארוך - קיצרוהו , אדם קצר - מתחוהו " ( סנהדרין קט ע " ב [ המקור ארמי וכן להלן ]) , ומכאן יסוד הביטוי " מיטת סדום " . וכן " מי שפצעו חברו , אמרו לו ( = לנפצע ) : תן לו שכרו שהקיז לך דם [ ובכך ריפא אותך ] " ( שם ) . בהקשר זה גם מסופר כי כל מי שהיה עובר על גשר נדרש לשלם ארבעה זוזים , ומי שעבר במים – שמונה . פעם נזדמן לשם אדם אחד ועבר במים . אמרו לו : שלם ארבעה זוזים . אמר להם : במים עברתי ... אמרו לו : אם כן שלם שמונה זוזים . לא שילם . פצעוהו . בא בתלונה לפני הדיין . אמר לו : שלם [ למי שפצע אותך ] על שהקיז את דמך ועוד שמונה זוזים על שעברת במים . ועוד : " כשנזדמן להם עני היה כל אחד ואחד נותן לו דינר וכותב שמו עליו ופת לא היו נותנים לו , וכשמת העני היה בא כל אחד ונוטל דינר שלו " ( שם ) , ועוד כהנה וכהנה . ברגע אין שישים שניות " רגע " הוא פרק זמן קצר מאוד , לעיתים ממש כהרף עין , כמו בפסוק " רגע אחד אעלה בקרבך וכיליתיך " ( שמות לג , ה ) . לעיתים הצורה הלשונית היא " כרגע " , כאמור בפרשת קורח : " ואכלה אותם כרגע " ( במדבר טז , כא ); " ברגע " : " יבלו בטוב ימיהם וברגע שאול יחתו " ( איוב כא , יג ); " כמעט רגע " : " חבי ( = התחבאי ) כמעט רגע עד יעבור זעם " ( ישעיה כו , כ ) , וכן " עדי רגע " : " כי רננת רשעים מקרוב ( = לזמן הקרוב , לזמן קצר בלבד ) ושמחת חנף עדי רגע" ( איוב כ , ה ) , ובפסוקנו : " כמו רגע " . " רגע " מבטא התרחשות מהירה , פתאומית , כמו " פתאום שודדו אוהליי רגע יריעותיי " ( ירמיה ד , כ ) , ו " רגע " הוא גם היפוכו של " עולם " , שהוא פרק זמן אין - סופי : " בשצף קצף הסתרתי פניי רגע ממך ובחסד עולם ריחמתיך " ( ישעיה נד , ח [ על עולם ראו עוד לעיל , עמוד . [( 143 כאשר נזקקה הלשון החדשה למילה מקבילה ל - , minute שישים שניות , נוצרה המילה " דקה " והיא אחת חלקי שישים של השעה . יש המחליפים בין " רגע " שאינו פרק זמן מדיד ובין " דקה" ואומרים שלא כהלכה : " אגיע בעוד חמישה רגעים " . באומרנו כי " אורח לרגע רואה כל פגע " איננו מתכוונים שהאורח ישהה במחיצתנו שישים שניות , אלא שדי לו בפרק זמן קצר כדי להבחין בכל הפגמים שבמקומנו . שבר וארוכה : הכינוי " בת עמי " נפוץ במיוחד בספרים ירמיה ( עשר פעמים ) ומגילת איכה ( חמש פעמים ) , ורק פעם אחת בלבד הוא מופיע מחוץ להם . אל מול " שבר בת עמי " ( איכה ג , מח ; ד , י ) ניצב הביטוי " ארוכת ( = מרפא ) בת עמי " ( ירמיה ח , כב ) - שהפך לחלק מסמלה של " ההסתדרות הציונית הדסה " ( נוסדה בארצות הברית בשנת 1912 בידי קבוצת נשים שבראשן עמדה הנרייטה סולד ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help