sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

פרק א פסוק ט ט ֻמאָתהּ בשׁוּליה לא זכרה אַחריתהּ ותרד פלאים אין מנחם להּ ראה ה׳ את עניי כי הגדיל אוֹיב : טומאת ירושלים האנוסה והמושפלת ( ראו בפסוק הקודם ) מיוצגת על ידי תיאור שולי בגדיה המורמים והחושפים כך את ערוותה , וראו מה שצוטט לעיל מדברי נחום ג , ה ( " וגיליתי שולייך על פנייך " ) , וכן את דברי ירמיהו המתאר באופן דומה את ירושלים כאישה חוטאת ומושפלת ( יג , כו ) : " וגם אני חשפתי שולייך על פנייך ונראה קלונך . ניאופייך ומצהלותייך זימת זנותך על גבעות בשדה ראיתי שיקוצייך אוי לך ירושלים לא תטהרי ... עוד " . בנבואת ישעיהו לבבל מחליף ה " שובל " את השוליים : " חשפי שובל גלי שוק עברי נהרות תיגל ערוותך גם תראה חרפתך " ( מז , ב - ג ) . ירושלים לא זכרה ( באותה משמעות של " זכרה " כפי שהוא בפסוק ז ) , כלומר לא שתה לבה לאחריתה , לא השקיעה מחשבה באשר לתוצאות מעשיה ובטחה בעצמה . וראו שוב דברים דומים בנבואת ישעיהו לבבל : " ותאמרי לעולם אהיה גברת עד לא שמת אלה על ליבך לא זכרת אחריתה ( צריך להיות : אחריתך ?) ... האומרה בלבבה אני ואפסי עוד לא אשב אלמנה ולא אדע שכול . ותבואנה לך שתי אלה ( = האלמנות והשכול ) רגע ביום אחד " ( מז , ז - ט ) . עתה יבין הקורא כי זו שלא זכרה את אחריתה נענשה בנסיגה , בשיבה אחור , כאמור בפסוק הקודם . נסיגתה של ירושלים אינה רק אחור אלא גם מטה : " ותרד פלאים " , ומשמעות " פלאים " כאן היא : עד מאוד , לאין שיעור , באופן המעורר תימהון . ואולי יש בתיבת " ותרד " גם רמז לכיבושה של העיר בידי האויב , והשוו השימוש בלשון יר " ד בהקשר דומה : " ובנית מצור על העיר אשר היא עושה עמך מלחמה עד רדתה " ( דברים כ , כ ) . ושוב בא כאן הפזמון " אין מנחם לה " , החוזר אל פסוק ב : " אין לה מנחם מכל אוהביה " , הם מכבדיה לשעבר , אשר הזילוה . ירושלים השומעת את קלונה מפי המקונן אינה יכולה לשאת עוד את האשמה המוטחת בפניה , והריהי מתפרצת לתוך דבריו בתפילה - תחינה קצרה לאלוהים , תפילה המתקשרת אל האמור על העיר , " זכרה ירושלים ימי עוניה " ( פסוק ז ) , וכה דבריה : " ראה ה ' את עוניי כי הגדיל אויב " . כוונת הדברים לומר שהאויב הרבה בדברי העלבונות שהטיח בה , ולשון " הגדיל " אכן עניינה עשוי להיות גם בחירוף ובגידוף , כפי שהוא למשל בדברי צפניה : " כי חירפו ויגדילו על עם ה ' צבאות " ( ב , י ) . והשוו עוד : " ראוה צרים שחקו על משבתה " ( פסוק ז ) , וכן : " כל מכבדיה הזילוה " ( פסוק ח ) .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help