sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:110

פרק ב פסוק יח צעק לבם אל א ֲדני חוֹמת בת ציּוֹן הוֹרידי כנחל דמעה יוֹמם ולילה אַל תתני פוּגת לך אַל תדם בת עינך : במלים הפותחות את הפסוק חל , כפי הנראה , שיבוש במהלך העתקתו . פסוק זה - כפי שמעיד המשכו בפסוק הבא - הוא פנייה לירושלים לקונן , ולפיכך ראוי לגרוס : " צעקי לך " במקום " צעק לבם " . על " צע "ק ל / אל " , שהוא ביטוי למצוקה ובקשת עזרתו של האלוהים , ראו למשל : " ונצעק אל ה ' וישמע קולנו" ( במדבר כ , טז ) . במקרא לא מצאנו דוגמא נוספת לצעקת לב ( אלא צעקה מכאב לב , בישעיה סה , יד ) , ועובדה זו תומכת בהצעה לקרוא " צעקי לך " . אין להתפלא על כך שהפנייה מופנית אל החומה ההרוסה , שהרי כבר שמענו על אבלה : " ויאבל חל וחומה יחדיו אומללו " ( פסוק ח ) . אם אבנים בוכות , מורידות דמעה יומם ולילה , ללא הפסק ( השוו ירמיה ח , כג : " מי יתן ראשי מים ועיני מקור דמעה ואבכה יומם ולילה את חללי בת עמי " ) , יסיק הקורא עד מה גדולים שברם ובכים של בני האדם . שפעת הדמעות מדומה ל " נחל " , ויש להזכיר כי את אסונה של ירושלים דימה המקונן בראשית פנייתו אליה לים : " כי גדול כים שברך " ( פסוק יג ) . הקריאה לבכות ללא הרף נכפלת ומתחזקת בהמשך הפסוק : " אל תתני פוגת לך " . " פוגת " הוא שם עצם יחידאי בצורת הנפרד , מן השורש פו " ג , שמשמעותו פס " ק , כגון : " לילה נגרה [ עיני ?] ולא תפוג מיאנה הינחם נפשי " ( תהילים עז , ג ) , וקרובה אליה תיבת " הפוגה " ( ראו להלן ג , מט ) . ושב המקונן ומדגיש : " אל תידום בת עינך " , משורש דמ " ם , אל תפסיק , כגון תהילים ל , יג : " יזמרך כבוד ולא ידום ה ' אלוהיי לעולם אודך " . המקונן נקט כאן בצירוף " בת עין " , שהוא כמו " בבת עין " - האישון שבלב עינו של האדם , סמל לדבר יקר וחביב . השוו בין " שומרני כאישון בת עין " ( תהילים יז , ח ) לבין " כי הנוגע בכם נוגע בבבת עינו" ( זכריה ב , יב ) . הצירוף " בת עין " הולם את פניית המקונן אל " חומת בת ציון " , ביטוי נוסף לרצונו לשוב ולהדגיש את האופי הנשי - אימהי של ירושלים , כפי שיתברר גם מן הפסוק הבא . כותל הדמעות הכותל המערבי הוא אחד מארבעה קירות שתמכו את הר הבית מאז שלהי הבית השני . במהלך הדורות , ולאחר החורבן , הלכה חשיבותו וגדלה כשריד יחיד מאזור בית המקדש . כבר מן המאה השלישית - רביעית יש בידינו עדויות על יחידים וקבוצות שעלו לירושלים כדי להתפלל לידו , אך במשך תקופה ממושכת עשו זאת רק ביום תשעה באב , שבו בלבד התירו השלטונות הביזנטיים ליהודים להגיע אל המקום . את הכינוי " כותל הדמעות " קיבל הכותל כנראה מן השפה הערבית , תוצאה מן הרושם שהותירו על הנוצרים - ולאחר מכן על המוסלמים - קולות הבכי והתפילה ביום שבו התרכזו רבים סביב הכותל לקריאת מגילת איכה ואמירת קינות ( כפי המנהג הנוהג עד היום הזה ) . במקרה זה לא החומה היא הבוכה , אף לא השכינה השוכנת לידה ( כפי שנוהגים להבין מסיפור המצוי בתלמוד הבבלי [ ברכות ג ע " א ]) , אלא הצופים בה ומקוננים על גורלה .

משכל (ידעות  ספרים)


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help